تعمیر گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج

تعمیر گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج

تهران گیربکس به عنوان تعمیرگاه تخصصی در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج فعال است. انجام سرویسهای به موقع باعث افزایش طول عمر و کاهش هزینه تعمیر گیربکس کیا خواهد شد. همچنین آشنایی با علائم هشدار دهنده تعمیر گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج نیز می تواند به پیشگیری از تعمیرات پر هزینه خواهد انجامید.

کیا اسپورتیج قدیمی و جذاب در ایران

کیا اسپورتیج یکی از قدیمیترین محصولات شرکت کره ای کیا به شمار می رود که از سال 1993 تا سال 2004 در قالب کامپکت اس یو وی تولید شده و از سال 2004 نیز تا کنون در قالب کراس اوور اس یو وی تولید می شود. کیا موتورز که در سه کشور آلمان و روسیه کره تولیدات خود را مونتاژ کرده و به بازار عرضه می کند کیا اسپورتیج را با موتور 2 لیتری و با گیربکس 4 دنده اتوماتیک روانه بازار کرده است. این خودروها در ایران از 2013 به بعد 4 سیلندر هستند.

تعمیر موقت گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج

تعمیر موقت در شرایط اضطراری قابل استفاده خواهد بود. اگر گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج شما قفل شده باشد می توانید با این روش موقتا عیب گیربکس را رفع نموده و در اولین فرصت برای عیب یابی کامل به تعمیرگاه مجاز گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج مراجعه کنید.

  • اگر حس می کنید گیربکس شما در شرایط فشار بالا کار کرده است و دمای بیش از حد دارد خودرو را به مدت دو ساعت خاموش کنید تا به دمای محیط برسد و مجددا به حرکت ادامه دهید.
  • اگر حالت فوق وجود ندارد سه بار پشت سر هم خودرو را خاموش و روشن کنید. خاموش و روشن کردن خودرو باید هر مورد سی ثانیه به طول بیانجامد و در وضعیت دنده خلاص و بدون فشردن پدال گاز به انجام برسد.
  • در نهایت خودرو را روشن کنید و به آرامی حرکت کنید.

در تعمیرات اضطراری باید به یاد داشت که اگر گیربکس به کار گرفته شود اما لرزش یا صدای بیش از حد داشته باشد نباید خودرو را حرکت دهید و باید توسط جرثقیل به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج مراجعه نمایید.

نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج

علائم مختلفی وجود دارند که می توانند خبر از خرابی های جزئی در داخل گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج به شما بدهند. اما به چه دلیل به این علائم نشانه های هشدار دهنده گفته می شود؟ هر خرابی کوچکی در گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج می تواند به مرور زمان به خرابی های بزرگتر منتهی شود. به همین دلیل این خرابی کوچک به نوعی علامتی هشدار دهنده خواهد بود که اگر به آن توجه شود می توان از خرابی های بزرگتر جلوگیری نمود. مهمترین نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج به شرح زیر هستند:

  • لرزش گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج: لرزش دلایل مختلفی دارد اما این مسئله هر دلیلی هم که داشته باشد اگر در حالی که گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج شما دچار لرزش شده است با سرعت بالا حرکت کنید گشتوارهای نامناسب بر محور چرخ دنده های گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج وارد آمده و می تواند لطمات بسیار جدی بر قطعات مختلف گیربکس وارد آورد.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج: گاز هرز خوردن در شرایطی که خودرو تنها در سرعتهای بالا و در محدوده سرعتی بین 70 تا 100 کیلومتر در ساعت ایجاد شود معمولا نشانه مشکل در کلاچ گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج خواهد بود. البته احتمال دارد که فشار روغن در گیربکس کاهش یافته باشد که با پیگیری این مورد می توان ایراد مورد نظر را که به کاهش فشار روغن در گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج منتهی شده کشف و رفع نمود. اغلب این ایراد به کاهش سطح روغن یا خرابی اویل پمپ یا کثیفی فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج مربوط خواهد بود.
  • گاز هرز بین تمامی دنده ها
  • ضربه شدید بین دنده 2 به 3
  • عدم کشش مطلوب به خاطر ضعیف بودن توربین
  • رفتن ماشین در حالت اضطراری
  • زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج: این ایراد نیز در صورتی رخ می دهد که بلبرینگهای گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج دچار آسیب شده باشند یا چرخ دنده ها در حالت آنبالانس به کار گرفته شوند. در صورتی که رفع عیب مذکور به تاخیر بیافتد به مرور زمان تشدید شده و می تواند سایر قطعات را نیز دچار آسیب کند.
  • تقه زدن گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج: اگر سوپاپها یا شیربرقیهای گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج دچار ایراد شده باشند صدای تقه زدن از گیربکس به گوش می رسد. همچنین این صدا می تواند منشا مکانیکی داشته و شکستگی در یکی از قطعات گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج ایجاد شده باشد.
  • افزایش دمای گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج: افزایش دمای گیربکس معمولا ناشی از افزایش دمای روغن گیربکس خواهد بود. در صورتی که روغن گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج شما با دمای غیر مجاز کار کند بسیاری از قطعات حساس داخل گیربکس با خطر خرابی پر هزینه مواجه می شوند.
  • چراغ چک گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج: کمپانی سازنده گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج سنسورهایی را برای بررسی وضعیت قطعات مهم گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج در نظر گرفته است که در صورتی که این سنسورها متوجه خرابی یا اختلال در عملکرد گیربکس شوند چراغ چک گیربکس روشن می شود.
  • گیر کردن دنده گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج: اگر هنگامی که می خواهد وضعیت دنده را تغییر دهید اهرم دنده گیر می کند و ناچار هستید با تلاش بیشتر این کار را انجام دهید این خود نشانه ای از خرابی در گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج بوده و در صورت عدم رسیدگی به موقع تعمیرات پرهزینه تری را برای شما در پی خواهد داشت.

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج

تا اینجای مقاله قطعا تا اندازه ای با خطاها و تعمیرات گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج آشنا شده اید. بسته اینکه چه قطعاتی در گیربکس خراب شده باشد و این قطعات را بتوان تعمیر کرد و یا اینکه چاره ای جز تعویض انها نباشد می توان هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج را محاسبه نمود. لذا برای محاسبه دقیق قیمت تعمیر گیربکس خود می توانید به مجموعه تهران گیربکس مراجعه کنید و خودرو خود را به دست کارشناسان باتجربه این مجموعه بسپارید تا مورد بازدید قرار دهند.

روغن گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج

روغن در گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج سه وظیفه اصلی دارد. این وظایف به ترتیب اولویت کمک به عملکرد قطعات مختلف گیربکس، روانکاری گیربکس و خنک کاری ان می باشند. در صورتی که روغن گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج کیفیت خود را از دست داده باشد به رنگ سیاه در می اید. در این حالت چسبندگی لازم در بین ذرات روغن وجود نداشته و نمی تواند وظایف خود را به درستی در گیربکس به انجام برساند. به اصطلاح در چنین وضعیتی می گویند روغن گیربکس فاسد شده است. برای اینکه گیربکس خودرو شما با روغن فاسد کار نکند بهتر است در موعد مقرر نسبت به تعویض ان اقدام کنید. بسته به مدل خودرو در دفترچه راهنمای مسافتی در حدود 50 تا 75 هزار کیلومتر ذکر شده است که در صورت طی کردن این مسافت می بایست روغن گیربکس خود را تعویض کنید. البته طول عمر روغن گیربکس وابستگی زیادی به نحوه استفاده شما دارد و با رانندگی نرم تر و کم شتابتر می توانید مدت بیشتری از روغن گیربکس خود استفاده نمایید. همچنین طول حداکثر مدت استفاده از روغن را نیز باید مد نظر داشته باشید که معمولا بین 4 تا 6 سال می باشد.

همچنین درصورتی که خرابی شدیدی در گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج رخ دهد احتمال دارد که نیاز باشد زودتر از موعد مقرر روغن گیربکس را تعویض کنید. علی الخصوص اگر خرابی به نحوی باشد که ذرات ریز کثیفی یا براده زیادی وارد روغن شده باشند.

فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج

نمی توان از روغن گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج سخن گفت اما به فیلتر روغن گیربکس این خودرو توجهی نداشت. فیلتر روغن وظیفه تمیز نگه داشتن روغن را دارد و در صورتی که روزنه های فیلتر بند امده باشد فشار روغن خود به خود افت می کند و عملکرد روغن در گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج دچار اختلال می شود. همچنین آسیب دومی که ممکن است فیلتر روغن گیربکس با آن مواجه شود آسیب دیدن روزنه ها می باشد. در این صورت ذرات ریز آلودگی از روزنه های فیلتر عبور کرده به قطعات حساس گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج وارد می شوند و خطراتی را برای گیربکس به همراه خواهند داشت.

بهترین زمان تعویض فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج

هر چند ممکن است از سوی مراجع مختلف پارامترهای مسافتی و مدتی زمانی برای تعویض فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج تعیین شده باشد اما بهتر است تعویض فیلتر روغن گیربکس را به دوره های تعویض روغن گیربکس موکول کنید. بدین ترتیب می دانید که در هر نوبت تعویض روغن می بایست فیلتر روغن گیربکس نیز عوض شود و همواره روغن و فیلتر روغن تمیز در گیربکس به کار گرفته می شود.

نکات مهم در نگهداری گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج

مهمترین نکاتی که باید در نگهداری از گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج مورد توجه قرار داد به شرح زیر هستند:

  • مطالعه دقیق دفترچه راهنمای خودرو: بسته به مدل خودرو ممک است کمپانی سازنده توصیه های خاصی را برای شما داشته باشد. بهتر است همانند هر وسیله دیگری قبل از استفاده از خودرو دفترچه راهنما را با دقت مطالعه کنید.
  • پیگیری علائم هشدار دهنده گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج: همچنین ضروری است که در صورت بروز هر یک از علائم هشدار دهنده تا قبل از تشدید ایراد در گیربکس یا آسیب دیدن بخشهای مختلف گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج نسبت به عیب یابی گیربکس پیگیریهای لازم به انجام برسد.
  • تعویض روغن گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج: همانطور که گفته شد روغن گیربکس خود را در فواصل 50 تا 75 هزار کیلومتری بسته به مدل خودرو و نحوه استفاده می بایست تعویض نمایید.
  • بازدید دوره ای گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج: بازدید دوره ای امری مفید برای نگهداری هر چه بهتر گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج به شمار می رود. در بازدید دوره ای مواردی مانند نشتی روغن گیربکس یا سطح و کیفیت روغن گیربکس و همچنین لرزش، دما و صدای اضافی گیربکس چک می شوند.
  • تعویض فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج: فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج می بایست در هر نوبت تعویض روغن عوض شود و از سرویسهایی مانند شستشو با فشار باد یا آب اجتناب کرد چرا که این سرویسها باعث احیای فیلتر نخواهد بود.
  • رانندگی معقول برای بقای گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج: هر چه رانندگی شما نرمتر و با سرعت متعارف به انجام برسد طول عمر گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج نیز افزایش می یابد و در مقابل هر چه رانندگی شما با تغییرات ناگهانی سرعت و ترمز و گاز دادن های پیاپی همراه باشد می تواند طول عمر گیربکس را کاهش دهد.
  • عدم تعویض رینگ و لاستیک: تعویض رینگ و لاستیک در خودرو اگر به صورت غیر متعارف و با قطرهای خیلی زیاد یا خیلی کم انجام شود می تواند فشاری بسیار بیشتر از فشار طراحی شده بر گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج وارد کرده و استهلاک آن را بالا ببرد.

تعمیرات موقتی گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج

همانطور که بارها در این مقاله تکرار کردیم کوچکترین عیبی در گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج  باید کاملا شناسایی و رفع گردد تا سایر قطعاتا آسیب نبینند. اما منظور از تعمیرات موقت به شرایطی اضطراری مربوط می شود که گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج شما قفل کرده و نمی توانید خودرو را حرکت دهید. در این مواقع ممکن است بتوانید به به کار گرفتن راهکارهای زیر خودرو را موقتا رفع عیب کرده و تا رسیدن به تعمیرگاه مجاز گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج حرکت کنید.

  • بسته باتری را برداشته برای 4 تا 5 دقیقه صبر کنید و سپس بست باتری را متصل نمایید.
  • در حالی که دنده در وضعیت خلاص قرار دارد خودرو را روشن کنید اما پدال گاز را فشار ندهید.
  • پس از گذشت 30 ثانیه خودرو را خاموش کنید مجددا 30 ثانیه صبر کرده و خودرو را روشن کنید و این عملیات را سه بار تکرار کنید.
  • در نهایت اگر حس می کنید که کارکرد گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج شما عادی است و فشار زیادی را تحمل نمی کند می توانید به حرکت خود ادامه دهید.

سوالات متداول در گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج

زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج چه دلیل می تواند داشته باشد؟

یکی از دلایل عمده زوزه کشیدن خرابی بلبرینگ است. البته ایرادهای دیگر نیز می تواند به زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج منجر شوند که دلیل اصلی پس از بازدید و کارشناسی مشخص خواهد شد.

گیر کردن دنده در وضعیت پارک چه عواقبی را به دنبال دارد؟

ممکن است با خاموش و روشن کردن خودرو با روشی که در بخش تعمیر موقت گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج گفته شد بتوانید گیربکس خودرو را آزاد کرده و حرکت کنید اما اگر ایراد اصلی گیربکس به خوبی شناسایی و برطرف نشود ممکن است در نهایت به قفل شدن دائمی گیربکس منجر شود.

گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج چگونه رفع می شود؟

اگر گیربکس خودرو شما با کاهش سطح روغن مواجه شده حتما ابتدا باید سطح روغن افزایش یابد سپس حرکت کنید چرا که به دلیل کاهش سطح روغن فشار مورد نیاز روغن برای متصل کرده کلاچ تامین نمی شود.

لرزش گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج پس از انجام تعمیرات معمولا به چه دلیل رخ می دهد؟

اگر به تعمیرگاه غیر مجاز گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج مراجعه کرده باشید ممکن است اتصالات گیربکس به خوبی مونتاژ نشده باشد و خیلی زود و در عرض چند روز گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج شما به لرزش بیافتد.

آیا تعویض روغن در گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج امری ضروری محسوب می شود؟

قطعا به تاخیر انداختن تعویض روغن گیربکس و کار کردن با روغن فاسد می تواند لطمات بسیار زیادی بر قطعات مختلف گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج وارد آورد.

تقه زدن گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج به چه قسمتهایی در سیستم روغن مربوط می شود؟

معمولا ایراد در سوپاپهای روغن یا شیربرقی ها می توان به تقه زدن گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج منجر شود.

آیا گیربکس خودروهای هیبریدی نیز درست مانند گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج نیاز به تعویض روغن دوره ای دارند؟

هر وسیله نقلیه یا دستگاهی که از گیربکس اتوماتیک استفاده می کند و در آن گیربکس از روغن استفاده شده است این احتمال را دارد که روغن آن فاسد شود و لذا تعویض روغن برای ان درست مانند گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج ضروری خواهد بود.

شرح سرویسهای دوره ای گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج را از کجا می توان دریافت داشت؟

مشروح کامل این سرویسها در کاتالوگ خودروموجود است اما اهم انها در این مقاله ذکر شده و می بایست به کار بسته شوند.

گیر کردن دنده در وضعیت دنده پارک چطور می تواند به سیستم برق خودرو مربوط باشد؟

به عنوان مثال اگر راننده از لامپهای پر مصرف استفاده کند و توان باتری و دینام خودرو برای تولید برق مورد نیاز این لامپها کم باشد برق مورد نیاز شیربرقیهای گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج نیز تامین نشده ممکن است به قفل شد دنده در وضعیت دنده پارک بیانجامد.

آیا وضعیت حالت اضطراری گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج با روش تعمیر موقت برطرف می شود؟

قفل شدن گیربکس در دنده سه معمولا به صورت اتوماتیک به انجام می رسد. مخصوصا اگر گیربکس دچار عیب بزرگی شده باشد با راهکارهای موقت نمی توان گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج را راه اندازی کرد. اما در حالتی که ایراد از برنامه کامپیوتری گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج باشد می توان با کمی دقت و به روش توضیح داده شده مشکل را رفع کرد.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتوماتیک کیا موهاوی

تعمیرگیربکس سراتو

تعمیر گیربکس سورنتو

تعمیر گیربکس ریو

دیدگاهتان را بنویسید