تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو

تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو

از میان انواع گیربکس اتوماتیک که کمپانی های مختلف خودروسازی آنها را عرضه کرده اند گیربکس یا همان جعبه دنده اتوماتیک AL4 مخصوصا در خودروهای اتوماتیک داخلی محبوبیت بالایی کسب کرده است.AL4 در دسته جعبه دنده های تیپ ترونیک است که توسط شرکت فرانسوی رنو ساخته شد.

گاهی اوقات این قسمت نیز مانند هر قسمت دیگری از خودرو مشکل پیدا می ‌کند و به تعمیر نیاز پیدا خواهد کرد. جعبه دنده AL4  به دلیل ساختار پیچیده و حساسی که دارد باید در صورت آسیب دیدن، زیر نظر افراد متخصص تعمیر شود؛ زیرا اگر به تعمیرگاهی عادی برای رفع مشکلات این قطعه مهم از خودرویتان مراجعه کنید ممکن است افرادی بدون داشتن هیچ دانش فنی در مورد AL4  اقدام به باز کردن آن کرده و به دلیل عدم مهارت، مشکل جعبه دنده خودروتان را بزرگتر کنند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم برای تعمیر گیربکس اتومات پژو به مرکز تخصصی تهران گیربکس مراجعه کنید. زیرا از تکنسین برتر و متخصص در زمینه تعمیرات گیربکس اتوماتیک بهره مند است و با استفاده از به روزترین تجهیزات، بهترین خدمات را به شما ارائه خواهد کرد.

تعمیر گیربکس اتومات پژو

با نگاهی به تاریخچه شرکت پژو متوجه می شویم که پژو از جمله برندهای نام آشنا برای ایرانی‌ها است که سال‌هاست محصولات آن در میان شهرهای ایران دیده می ‌شود. کمپانی پژو برندی موفق در سطح جهان است که محصولات مختلفی را وارد ایران کرده رضایت مشتریان را کسب کرده است. شرکت پژو از زیرمجموعه‌ شرکت سیتروئن محسوب می شود و عنوان اولین شرکت خودروسازی بزرگ فرانسه و دومین کمپانی خودروسازی بزرگ در اروپا را گرفته است و اولین کمپانی بود که تایرهای لاستیکی را بر روی خودروهای خود نصب کرد.

در سال ۱۹۶۷ یکی از معروفترین مدل خودروهای پژو که در کشور ما هم بسیار معروف بود یعنی ۵۰۴ ساخته و معرفی شد.  دیگر خودروهای تولیدی پژو که در ایران طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده اند می توان به ،۲۰۶ ،۲۰۷، ،۵۰۸ ،۳۰۱ ،۲۰۰۸ ،۴۰۷ ،۴۰۵ و … اشاره کرد.

 در سال ۱۳۷۳ ساخت قطعات داخلی خودروی پژو توسط شرکت ساپکو در دستور کار قرار گرفت و می ‌توان گفت صنعت خودروسازی کشور ما تا حد زیادی به این کمپانی وابسته است؛ زیرا پژو را می توان بنیانگذار روشهای جدید تولید خودرو در ایران دانست. الان هم محصولات این برند که در ایران تولید و عرضه می شوند طرفداران بسیار زیادی دارند.

 پژو زمانی یکتاز بازار ایران شد که تولید پیکان متوقف شد. در این جا بود که به یکی از ستون های اصلی صنعت خودروسازی در ایران تبدیل شد. متاسفانه به دلیل به دلیل تحریم شدن ایران، کمپانی پژو هم مجبور شد ارسال قطعات را به تعویق بیاندازد، تا اینکه در سال ۱۳۹۳ شرکت پژو به دلیل تحریم ، سیاست ‌گذاری‌ها و فشارهای دولت فرانسه مجبور شد از بازار ایران جدایی و خداحافظی کند.


 خودروهای صادراتی شرکت فرانسوی پژو ایمنی بسیار بالایی دارند. گیربکس پژو به دلیل قدرت و اطمینان بالا توانست به سرعت و محبوبیت زیادی پیدا و شهرت خوبی کسب کند. گیربکس به کار رفته در خودروهای پژو را می‌ توان به سه گروه تقسیم کرد:

الف) گیربکس دستی : ML- MCM- MA

ب) گیربکس های دستی اتوماتیک : MCP- MAP

ج) گیربکس اتوماتیک : AL4

گیربکس اتومات پژو

 شرکت پژو نیز از این مدل جعبه دنده اتوماتیک در مدل های مختلف ۲۰۶ ،۲۰۷ ،۳۰۸ 807، و … استفاده کرد. شایان ذکر است که دیگر خودروهای اتوماتیک داخلی به دلیل اینکه اکثرا پایلوت شرکت فرانسه هستند از این مدل جعبه دنده در محصولات خود استفاده می کنند.

 در خودروهای اتوماتیک پژو تعویض دنده به صورت خودکار و با یک اهرم وضعیت دنده ها و بیشتر فشار دادن پدال گاز انجام می ‌گیرد، در کل نیاز به تعویض دنده توسط راننده ندارد.
 AL4  در واقع جزو بهترین گیربکس های اتوماتیک حال حاضر است که موجب جلب توجه بسیاری از شرکت‌ های خودروسازی جهان شده است. در این مدل جعبه دنده همه کارها به صورت الکتروهیدرولیک انجام خواهد گرفت و یک جعبه دنده عرضی ۵ دنده است که 4 دنده برای حرکت به سمت جلو و یک دنده جهت حرکت به سمت عقب طراحی شده است.

 از انواع حالت رانندگی با AL4  می توان به رانندگی در حالت زمستانی و اسپرت اشاره کرد. در کل خودروهای پژو مجهز به گیربکس AL4 نیازی به تعویض دنده به صورت دستی ندارند و با قرار دادن دنده روی حالت Drive امکان رانندگی را به صورت خودکار میسر می سازد. با نصب این مدل جعبه دنده اتومات بر روی محصولات پژو، موجب رضایت بیشتر مشتری شده و عملکرد عالی را از خود به نمایش گذاشته است.

 مشکلات و تعمیر گیربکس پژو اتومات

خودروهای مجهز به گیربکس اتومات اغلب مشکلاتی را تجربه می کنند که در ادامه این مطلب قصد داریم گریزی به آن مشکلات داشته و شما را با آنها آشنا کنیم. در صورت مشاهده هر یک از هر یک از این علایم اقدام مناسب انجام دهید و از گسترش مشکلات این قطعه جلوگیری به عمل آورید :

  • لغزش دنده در هنگام تعویض دنده 3  و ۴ : گاهی اوقات ممکن است جعبه دنده خودروهای پژو ۶ سرعته هنگام تعویض دنده سه و چهار لغزش داشته باشند. این اتفاق ممکن است در اثر رانندگی طولانی مدت انجام اتفاق بیافتد. در صورت بی ‌توجهی و با گذشت زمان زیادی از آن، وضعیت بدتری پیدا می کند و موجب از بین رفتن چرخ‌ دنده‌ها خواهد شد. پس هشدار می دهیم که در صورت مشاهده این مشکل هر چه سریعتر به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید.
  • تعویض سخت : پژوهایی که به AL4  مجهز هستند گاهی اوقات هنگام تعویض دنده راننده را اذیت می کنند. با به وجود آمدن این اتفاق معمولا یک پیام هشدار جهت چک کردن گیربکس بر روی صفحه مرکزی ایجاد می شود که اکثر اوقات این مشکل پس از گرم شدن خودرو به وجود می آید.
  • نقص فنی در Limp Mode: اگر هنگام رانندگی با توجه به اینکه چراغ چک خودرو روشن است و هشدار می دهد و خودرو نیز به صورت نرمال حرکت نمی ‌کند و دور موتور بالا نمی رود، در این حالت ecu جعبه دنده جهت جلوگیری از وارد شدن خسارت بیشتر کارهایی را انجام می ‌دهد که به آن Limp Mode گفته می شود. به محض مطلع شدن از از این مشکل گیربکس، باید خودتان آن را به تعمیرگاهی تخصصی در این زمینه ببرید.

 اهمیت روغن گیربکس در سلامت پژو

روغن از جمله مسائلی است که موجب افزایش طول عمر قطعات جعبه دنده پژو خواهد شد زیرا باعث روان کنندگی قطعات شده و فشار از روی چرخ دنده ها بر می دارد و از اصطکاک آنها جلوگیری می کند.
 افزایش روان کنندگی قطعات موجب صدای کمتر و خنک کنندگی بیشتر شده و از طرف دیگر اصطکاک میان قطعات را کم و از ساییده شدن آنها ممانعت می کند. زیرا قطعات تشکیل دهنده جعبه دنده به صورت دائم با هم در ارتباط اند به این ترتیب در صورت آسیب دیدن باید هزینه تعمیر زیادی را متحمل شوید. از همین رو جهت جلوگیری از خراب شدن جعبه دنده خودرو لازم است که از یک روغن با کیفیت مناسب استفاده کنید.

 اگر هنگام تعویض دنده صدای غیر طبیعی را شنیدید و تعویض دنده با تاخیر انجام گرفت بدانید که روغن گیربکس خودرویتان کم شده است. معمولا از روغن واسکازین برای جعبه دنده خودروهای اتوماتیک پژو استفاده می ‌شود. اما این روغن هم پس از مدتی باید تعویض شود و روغن جدید را جایگزین کنید. زیرا روغن پس از مدتی خاصیت روان کنندگی خود را از دست می‌ دهد و قابلیت چندانی ندارد و مانند یک مایع معمولی عمل می کند. به این ترتیب موجب اصطکاک میان قطعات شده و از این رو تولید گرما و استهلاک موتور را به دنبال دارد.

 گرما یکی از مخرب ترین عوامل برای گیربکس اتوماتیک  AL4 پژو است. زیرا اگر قطعات گرم تر شوند به اجزای جعبه دنده آسیب بیشتری وارد می شود. پس بررسی سطح و وضعیت روغن الزامی است و باید هر چند وقت یکبار این کار را انجام دهید. در نظر داشته باشید که خودتان نمی توانید این عمل را انجام دهید و حتماً باید تعمیرکاران این حوزه نوع روغن خودرویتان را بررسی کنند تا در صورت نیاز آن را تعویض نمایند.

همانطور که می ‌دانید تعویض روغن به دو صورت دستی و اتوماتیک انجام می گیرد که در این میان تعویض به صورت دستی رایج تر بوده و اکثر تعمیرگاه ها به این صورت روغن را را تعویض می ‌کنند. اما بدانید که این روش معایب مختص به خود را دارد زیرا تمام روغن موجود در جعبه دنده خالی نخواهد شد و مقداری از مایع کهنه و سوخته در مخزن باقی می ماند. در صورت ریختن روغن جدید در داخل گیربکس، با روغن کهنه مخلوط شده و آن را هم آلوده می ‌کند و در نتیجه کارایی روغن سالم را پایین می‌آورد. اما در تعویض روغن به صورت تمام اتوماتیک از دستگاه‌های پیشرفته استفاده می ‌شود که در آن روغن سوخته موجود در مخزن گیربکس به طور کامل خارج و روغن جدید جایگزین آن می کنند، به این ترتیب هیچ مشکلی برای جعبه دنده اتوماتیک خودرویتان به وجود نخواهد آمد. از این رو پیشنهاد می کنیم که در صورت مراجعه به تعمیرگاه بخواهد که به صورت اتوماتیک تعویض روغن را انجام دهد.

 در این میان مرکز تخصصی تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو تهران گیربکس با استفاده از ابزار آلات با کیفیت، پیشرفته و درجه یک اقدام به تعویض روغن می ‌کند که می‌ تواند با خیال راحت خودرویتان را به این تعمیرگاه بسپارید.

مراقبت و جلوگیری از مشکل پیدا کردن گیربکس اتومات پژو

  • همواره سعی کنید سیستم خنک کننده پژویتان را بررسی کنید. زیرا این قسمت نقش مهمی در سلامت جعبه دنده خودرو ایفا می ‌کند و از گرم شدن بیش از حد موتور خودرو جلوگیری خواهد کرد. دقت داشته باشید که این سیستم خنک کننده روغن را خنک می کند و آن را در دما مناسب قرار می ‌دهد.
  • در زمستان و روزهای سرد، سعی کنید قبل از حرکت خودرو را روشن و گرم کنید تا موتور گرم شود.
  • هنگام حرکت خودرو دنده را عوض نکنید. در این حالت بهتر است که از حالت درایو به حالت های دیگر خودرویتان را متوقف کنید. زیرا در غیر این صورت جعبه دنده تحت فشار قرار خواهد گرفت و پس از مدتی مشکل پیدا می کند.
  • روغن گیربکس را در بازه‌های زمانی مناسب بررسی کنید تا طول عمر جعبه دنده خودرویتان افزایش یابد.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتوماتیک 206

تعمیر گیربکس اتوماتیک 207

تعمیر گیربکس اتوماتیک 407

تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو پارس

تعمیر گیربکس دی اس

تعمیر گیربکس چری

تعمیر گیربکس رنو

دیدگاهتان را بنویسید