تعمیر گیربکس اکتیون

تعمیر گیربکس اکتیون با عیب یابی دقیق و حرفه ای

تعمیر گیربکس اکتیون در بهترین تعمیرگاه تخصصی کشور یعنی تعمیرگاه تهران گیربکس با بهترین خدمات به انجام می رسد. استفاده از راهکارهای طلایی که در این مقاله ذکر می شود می تواند طول عمر گیربکس اتوماتیک اکتیون را افزایش داده و هزینه تعمیر گیربکس اکتیون را کاهش دهد. انچه سبب شده تهران گیربکس به عنوان بهترین مرجع تعمیر گیربکس سانگ یانگ شناخته شود استفاده از نیروهای اموزش دیده و با تجربه در زمینه تعمیر گیربکس اکتیون است که عیب یابی دقیق را با دستگاه های پیشرفته به انجام می رسانند.

اکتیون سانگ یانگ

این خودرو با طراحی منحصر به فرد در سال 2005 روانه بازار جهانی شد. نخستین ورود اکتیون به بازار ایران در سال 2011 بوده و هر چند به علت این ظاهر خاص کمتر مورد توجه قرار گرفت اما ویژگیهای منحصر به فرد دیگر آن به مرور باعث محبوبیت اکتیون سانگ یانگ شد. مدلهای موجود در ابزار ایران از 2010 تا 2014 می باشند. موتور 4 سیلندر ان 2.3 لیتر گنجایش داشته و می تواند قدرت 150 اسب بخاری را با حداکثر گشتاور 214 نیوتن بر متر تولید کند. حداکثر سرعت آن 170 کیلومتر برساعت بوده و مصرف سوخت ترکیبی ان نیز 11.3 لیتر در هر صد کیلومتر محاسبه می شود. گیربکس اتومات اکتیون از نوع 6 دنده اتومات با حالت زمستانی می باشد.

روغن گیربکس اتوماتیک اکتیون

روغن گیربکس نقشی اساسی در کارکرد آن دارد. از یک سو می بایست وظیفه روانکاری قطعات متحرک گیربکس راانجام دهد و از سوی دیگر خنک کاری گیربکس اتوماتیک اکتیون با واسطه روغن به انجام می رسد. همچنین عملکرد برخی قطعات در گیربکس اتوماتیک اکتیون وابسته به فشار روغن است. با این تفاسیر اگر روغن گیربکس اتوماتیک اکتیون کیفیت خود را از دست بدهد دیگر نخواهد توانست به خوبی وظایف خود را انجام دهد و در کارکرد گیربکس اتوماتیک اکتیون اختلال ایجاد می شود. اما این تنها نکته منفی استفاده از روغن فاسد شده نیست بلکه روغن فاسد با توجه به عدم روانکاری مناسب می تواند منشا صدمات بسیار جدی به چرخ دنده های گیربکس باشد. اما چطور می توان روغن فاسد را از روغن سالم تشخیص داد. البته بهتر است تست کیفیت روغن گیربکس توسط متخصص انجام شود اما به طور خلاصه دو پارامتر برای مشخص شدن کیفیت روغن وجود دارد نخست رنگ آن یعنی اینکه رنگ روغن سالم (قرمز روشن) به مرور زمان و با از دست رفتن کیفیت روغن به سیاه متمایل خواهد شد. پارامتر دوم که کیفیت روغن را مشخص می کند لزجت یا چسبندگی آن است. تعمیرکار حرفه ای که مدام کیفیت روغن را تست می کند متوجه می شود که روغن فاسد چسبندگی چندانی ندارد. در این شرایط می بایست حتما روغن گیربکس اتوماتیک اکتیون تعویض شود. البته برای تعویض روغن گیربکس معمولا برنامه زمانی و مسافتی نیز از سوی کمپانی سازنده ارائه می شود که در خصوص گیربکس اتوماتیک اکتیون معمولا بین 50 تا 75 هزار کیلومتر در نظر گرفته می شود اما در صورت فاسد شدن روغن بودن توجه به این برنامه زمانی تعویض روغن انجام می شود.

فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک اکتیون

با توجه به نقش اساسی روغن در گیربکس اتوماتیک اکتیون نقش فیلتر روغن گیربکس نیز مشخص می گردد. اگر روغن فاسد نشده باشد اما آلوده باشد یا ذرات ریز براده در داخل آن وجود داشته باشد این ذرات ریز همراه با روغن در اقصی نقاط گیربکس حرکت کرده و در هنگام عبور از قطعات حساس گیربکس اتوماتیک اکتیون می توانند خرابی به بار بیاورند. وظیفه فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک اکتیوناین است که این آلودگی ها را از روغن جدا کند. به مرور زمان که فیلتر روغن این کار را انجام می دهد روزنه های فیلتر کم کم بسته می شوند و لذا جریان روغن مسدود می گردد و افت فشار روغن پیش می اید. همچنین این احتمال هست که ذرات ریز براده در دراز مدت روزنه های فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک اکتیون را با آسیب مواجه کرده و از فیلتر عبور نمایند لذا فیلتر روغن نیز مانند خود روغن نیاز به تعویض دارد. بهترین زمان برای تعویض فیلتر روغن گیربکس اگرمشکل خاصی پیش نیامده باشد در همان دوره های تعویض روغن می باشد. با تعویض همزمان روغن و فیلتر روغن گیربکس می توانید از سلامت گیربکس اتوماتیک اکتیون از این جهت اطمینان حاصل کنید.

سرویسهای دوره ای گیربکس اتوماتیک اکتیون

به مجموعه اقداماتی که برای افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک اکتیون به انجام می رسد سرویسهای دوره ای نگهداری گیربکس اتوماتیک اکتیون گفته می شود. مهمترین این اقدامات در این بخش تشریح می گردد.

  • مطالعه دفترچه راهنمای خودرو: با توجه به مدل خودرو ممکن است نکات ریزی برای نگهداری بهتر گیربکس اتوماتیک اکتیون وجود داشته باشد که در دفترچه راهنمای خودرو وجود دارد. به طور کلی بهتر است قبل از استفاده از هر وسیله ای دفترچه راهنمای ان خوانده شود.
  • تعویض روغن گیربکس اتوماتیک اکتیون: همانطور که متذکر شدیم تعویض روغن از جمله مهمترین اقدامات نگهداری گیربکس اتوماتیک اکتیون به شمار می آید. مسافت 50 تا 75 هزار کیلومتر معادل 4 تا 6 سال در نظر گرفته می شود و اگر طی این مدت مسافت مذکور را طی نکرده باشید نیز تعویض روغن گیربکس اتوماتیک اکتیون الزامی خواهد بود.
  • تعویض فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک اکتیون: فیلتر روغن قطعه ای تعویضی و مصرفی است و هرگز نباید با روشهایی مانند شستشو با فشار آب یا باد گرفتن تصور کنید که فیلتر روغن گیربکس احیا شده و می توانید مجددا از آن استفاده نمایید. لذا هر گاه روغن گیربکس اتوماتیک اکتیون را عوض می کنید یا هر گاه که فیلتر روغن کثیف شده باید آن را تعویض نمایید.
  • توجه به علائم هشدار دهنده گیربکس اتوماتیک اکتیون: هر یک از علامتهای هشدار دهنده که برای گیربکس اتوماتیک اکتیون شما رخ داد حتما به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک اکتیون مراجعه کنید و تا رفع عیب کامل موضوع را پیگیری نمایید.
  • شرایط مناسب رانندگی برای کاهش استهلاک گیربکس: از جمله عواملی که استهلاک گیربکس اتوماتیک اکتیون را افزایش می دهد رانندگی نامناسب است. حرکت با بار سنگین و سرعت بالا یا تغییرات زیاد شتاب و گاز و ترمز گرفتنهای پیاپی از جمله مواردی است که می تواند استهلاک گیربکس اتوماتیک اکتیون را بالا ببرد.
  • بازدید دوره ای گیربکس اتوماتیک اکتیون: در بازدید دوره ای نشانه هایی مانند کاهش سطح روغن گیربکس اتوماتیک اکتیون و کیفیت و نشتی روغن آن بررسی می شوند. همچنین می توان به لرزش صدا یا دمای غیر عادی گیربکس اتوماتیک اکتیون نیز توجه داشت. بهترین حالت برای بازدید دوره ای به صورت ماهانه یا سه ماهه انجام می شود اما اگر فرصت این کار را ندارید می توانید در هنگام تعویض روغن موتور خودرو خود بازدید گیربکس اتوماتیک اکتیون را نیز انجام دهید.

نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتوماتیک اکتیون

نشانه های هشدار دهنده به علائمی گفته می شود که از خرابی های کوچک در گیربکس اتوماتیک اکتیون خبر می دهند و اگر به موقع این خرابی ها رسیدگی نشود ممکن است خرابی های بزرگتری را در پی خواهد داشت. مهمترین این نشانه ها به شرح زیر هستند:

  • چراغ چک گیربکس اتوماتیک اکتیون: روشن شدن چراغ چک گیربکس می تواند نشانه ای از خرابی پیش بینی شده ای باشد که سنسورهای گیربکس اتوماتیک اکتیون را تحریک کرده است. اگر چراغ چک تنها به مدت کوتاهی روشن می شود و سپس خود به خود خاموش می گردد ممکن است ایراد مورد نظر هنوز خیلی شدید نشده باشد. بهتر است تا قبل از آن زمان نسبت به تعمیر گیربکس اتوماتیک اکتیون خود اقدام کنید.
  • خرابی هزارخار اویل پمپ گیربکس
  • گاز هرز بین 3 و4 و 5 به 6 به صورت اپیدمی به خاطر خرابی توربین و ضعیفی توربین
  • به شدت به سرویس دوره ای حساس است و هر 30 هزار کیلومتر باید روغن گیربکس عوض شود
  • این گیربکس برای اتاق ماشین به شدت ضعیف است
  • تقه زدن گیربکس اتوماتیک اکتیون: تقه زدن به خودی خود آزار دهنده هست و هیچ راننده ای حاضر نیست چنین صدایی را تحمل کند. باید دانست که در بسیاری از مواقع اگر به موقع خودرو را به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک اکتیون انتقال دهید می توانید خیلی راحت ایراد تقه زدن گیربکس اتوماتیک اکتیون را برطرف کنید.
  • زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک اکتیون: زوزه کشیدن می تواند ناشی از خرابی بلبرینگ یا کاهش سطح روغن باشد که دومی به مراتب خطرناک تر نیز هست و حتما باید مورد پیگیری قرار گیرد.
  • در رفتن دنده در گیربکس اتوماتیک اکتیون: اگر به صورت خود به خودی مخصوصا در هنگام تعویض وضعیت اهرم دنده مشاهده شود که اهرم دنده از جای خود خارج می شود و ناچارید دوباره برای جا زدن آن تلاش کنید به این وضعیت در رفتن دنده می گویند و احتمال دارد سیستم روغن یا سلکتور دنده ایراد پیدا کرده باشند.
  • لرزش گیربکس اتوماتیک اکتیون: لرزش گیربکس در برخی مواقع به نامیزان بودن چرخ دنده ها و در برخی مواقع به شل بودن اتصالات گیربکس مربوط است. البته ممکن است اویل پمپ گیربکس اتوماتیک اکتیون نیز خراب شده باشد.
  • گازهرز خوردن گیربکس اتوماتیک اکتیون: برای اینکه بدانید علت گاز هرز خوردن خودرو به گیربکس مربوط می شود یا نه می توانید در حالت سکون و دنده خلاص پدال گازرا فشار دهید اگر موتور به خوبی دور می گیرد احتمالا ایراد از کلاچ گیربکس اتوماتیک اکتیون می باشد.

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک اکتیون

گیربکس اتوماتیک اکتیون از قطعات و قسمتهای زیادی تشکیل شده است که ایراد در هر یک از انها ممکن است به اختلال در عملکرد گیربکس اتوماتیک اکتیون بیانجامد. برای مشخص شدن هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک اکتیون ابتدا می بایست خودرو مورد بازرسی دقیق قرار گیرد و عیب گیربکس مشخص شود. مجموعه تهران گیربکس به عنوان بزرگترین مرجع تخصصی تعمیر گیربکس اتوماتیک اکتیون با استفاده از نیروهای با تجربه و قطعات با کیفیت خدمات فنی ارزنده و کم هزینه ای را به مراجعین خود تقدیم می کند.

تعمیرات اضطراری در گیربکس اتوماتیک اکتیون

اگر گیربکس اتوماتیک اکتیون شما از کار افتاده است می توانید با به کار بستن راهکارهای زیر گیربکس خود را موقتا رفع عیب کرده و به حرکت ادامه دهید تا در اولین فرصت به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک اکتیون مراجعه نمایید. این راهکارهای ساده به شرح زیر هستند:

  • خودرو را خاموش کنید. تا انتهای فرایند تعمیر اضطراری دنده در وضعیت خلاص باشد و پدال گاز نباید فشرده شود.
  • به مدت 5 دقیق بست باتری را جدا کنید.
  • پس از متصل کردن بست باتری خودرو را روشن کنید و پس از گذشت سی ثانیه خاموش نمایید. این کار را سه مرتبه تکرار کنید.
  • در نهایت خودرو را روشن کنید دنده را در وضعیت مورد نظر قرار دهید و به آرامی حرکت نمایید.
  • اگر در حین حرکت متوجه لرزش یا صدای ناهنجار گیربکس اتوماتیک اکتیون شدید هرگز به حرکت ادامه ندهید و تنها از جرثقیل برای انتقال خودرو به تعمیرگاه استفاده کنید.

سوالات متداول گیربکس اتوماتیک اکتیون

گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک اکتیون چه دلیل می تواند داشته باشد؟

معمولا دلیل گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک اکتیون به متصل نشدن درست کلاچ مربوط است که می تواند ناشی از سایش بیش از حد آن و یا کاهش فشار روغن گیربکس اتوماتیک اکتیون باشد.

زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک اکتیون چه دلیلی در بیشتر مواقع دارد؟

اغلب انچه به زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک اکتیون ختم می شود خرابی بلبرینگهاست. همچنین اگر سطح روغن گیربکس اتوماتیک اکتیون شما کاهش یافته باشد عمل روانکاری به درستی انجام نمی شود و گیربکس اتوماتیک اکتیون صدای زوزه کشیدن خواهد داد.

تقه زدن گیربکس اتوماتیک اکتیون چه فرقی با زوزه کشیدن دارد؟

تقه زدن گیربکس اتوماتیک اکتیون به صدایی گفته می شود که به صورت منقطع و پشت سر هم به گوش می رسد اما صدای زوزه کشیدن ممتد است.

چرا روغن گیربکس اتوماتیک اکتیون تعویض می شود؟

روغن گیربکس اتوماتیک اکتیون به مرور زمان کیفیت خود را از دست می دهد و نمی تواند به درستی وظایف خود را انجام دهد. در این مواقع لازم است روغن گیربکس اتوماتیک اکتیون عوض شود.

آیا حالت اضطراری دنده سه را می توان بدون مراجعه به تعمیرگاه برطرف نمود؟

در اغلب موارد این کار شدنی نیست ولی جهت اطمینان می توانید یک بار روند تعمیرات اضطراری گیربکس اتوماتیک اکتیون را انجام دهید. اگر گیربکس با این روش راه اندازی شد در اولین فرصت برای تعمیر کامل آن به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک اکتیون یعنی تهران گیربکس مراجعه کنید.

آیا روغن گیربکسهای هیبریدی نیز مانند گیربکس اتوماتیک اکتیونفاسد می شود؟

همه انواع روغن ممکن است تحت فشار کیفیت خود را از دست بدهد و فاسد شوند. ممکن است دوره کارکرد یک روغن طولانی تر و یکی کوتاه تر باشد اما در هر حال حتی روغن گیربکسهای هیبریدی نیز فاسد می شوند و ماند روغن گیربکس اتوماتیک اکتیون نیاز به تعویض پیدا می کنند.

گیر کردن اهرم دنده در گیربکس اتوماتیک اکتیون در وضعیت دنده پارک چه دلیل دارد؟

دلایل مختلفی ممکن است به این وضعیت ختم شوند از جمله خرابی سیستم روغن و یا قفل شدن ترمز خودرو که در همه این موارد بهتر است هر چه زودتر خودرو را به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک اکتیون انتقال دهید.

خلاصی گیربکس اتوماتیک اکتیون چگونه رفع می شود؟

در صورتی که گیربکس اتوماتیک اکتیون شما دچار خلاصی خود به خودی شده می توانید با انجام تعمیرات اضطراری گیربکس اتوماتیک اکتیون به طور موقت ایراد را رفع کنید. اگر این مسئله پیگیری نشود ممکن است مشکلات بزرگتری را در پی داشته باشد.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس کوراندو

تعمیر گیربکس رکستون

تعمیر گیربکس تیوولی

تعمیر گیربکس دانگ فنگ

تعمیر گیربکس اتوماتیک جیلی gc6

 

دیدگاهتان را بنویسید