تعمیر گیربکس رکستون

تعمیر گیربکس رکستون با قطعات اصلی

استفاده از قطعات اصلی در تعمیر گیربکس رکستون بسیار مهم است که بهتر است تهران گیربکس که متخصص در تعمیر گیربکس سانگ یانگ و تحت نظرکارشناسان آموزش دیده به انجام برسد. لازم به ذکر است نگهداری اصولی و کامل سبب خواهد شد که کمتر به تعمیر گیربکس رکستون خود نیاز پیدا کنید.

سانگ یانگ رکستون

این شاسی بلند زیبا و بزرگ از سال 97 وارد بازار ایران شده است. نسل جدید رکستون در کره جنوبی با نام G4 شناخته می شود و با همین نام نیز وارد کشور ما شده است. گیربکس اتومات رکستون از نوع شش دنده اتوماتیک سه حالته است و گیربکس بنز 5 سرعته روی آن نصب است. موتور این خودرو نیز 2 لیتر حجم دارد و می تواند توان 222 اسب بخار را تولید کند. گشتاور ماکسیمم موتور قدرتمند ان نیز به 350 نیوتن متر می رسد و می تواند شتابی معادل 11.5 ثانیه برای صد کیلومتر را بدست می دهد. مصرف ترکیبی ان نیز 10.5 لیتر در هر صد کیلومتر می باشد.

سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات رکستون

برای انکه بتوانید سالهای سال از گیربکس اتومات رکستون خود استفاده کنید و نیازی به تعمیر گیربکس اتومات رکستون پیدا نکنید ضروری است که سرویسها و اقدامات لازم جهت نگهداری از گیربکس اتومات رکستون را به خوبی به خاطر بسپارید و به انجام برسانید. مهمترین این نکات به شرح زیر می باشند:

  • بازدید دوره ای گیربکس اتومات رکستون: در بازدید دوره ای مواردی چک می شوند که اطلاع از انها می تواند از بسیاری از خرابی های گیربکس اتومات رکستون پیشگیری کند. مهمترین این موارد چک کردن وضعیت روغن گیربکس اتومات رکستون است.
  • تعویض روغن گیربکس اتومات رکستون: برای تعویض روغن گیربکس اتومات رکستون دو فاکتور مهم مسافت طی شده و زمان آخرین تعویض روغن است. البته در صورتی که خرابی در گیربکس اتومات رکستون بوجود آید یا اینکه نحوه استفاده به شکلی باشد که فشار زیادی بر گیربکس اتومات رکستون وارد آید می تواند روغن گیربکس را زودتر از موعد فاسد کند.
  • عدم اعمال تغییرات سلیقه ای: برخی رانندگان تمایل دارند که امکانات داخل خودرو را مطابق با سلیقه خود تغییر دهند. این تغییرات در برخی مواقع خودرو را از شرایط طراحی استاندارد خارج کرده حتی به گیربکس خودرو نیز آسیب جدی وارد می کند. به عنوان مثال تعویض رینگ و لاستیک خودرو با اندازه های نامتعارف می تواند با تغییر نسبت دور موتور فشار مضاعفی بر گیربکس اتومات رکستون وارد آورد.
  • توجه به نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات رکستون: یکی از مهمترین اقداماتی که برای نگهداری از گیربکس اتومات رکستون باید به انجام برسد این است که کوچکترین عیب آن را باید پیگیری کرد و توسط تعمیرکار حرفه ای گیربکس اتومات رکستون را کارشناسی و عیب یابی نمود.
  • رانندگی ایده آل برای گیربکس اتومات رکستون: نحوه رانندگی شما در سلامت و کارایی گیربکس اتومات رکستون و همچنین بر میزان استهلاک آن تاثیر مستقیم دارد. اگر پدال گاز و ترمز را به شکل پیاپی فشار دهید و به عبارت دیگر کاهش افزایش پیاپی سرعت و شتاب داشته باشید گیربکس اتومات رکستون فشار بیشتری را تحمل می کند. همچنین در شرایط سخت جاده ای مانند جاده های با شیب تند یا پر پیچ و خم و در شرایطی که خودرو سنگین است اگر با سرعت زیاد حرکت کنید بر گیربکس اتومات رکستون فشار وارد خواهد آمد و استهلاک بروغن گیربکس اتومات رکستون بالا می رود.
  • تعویض فیلتر روغن گیربکس اتومات رکستون: همانطور که روغن گیربکس اتومات رکستون فاسد می شود و نیاز به تعویض دارد فیلتر روغن نیز که وظیفه تمیز کردن روغن گیربکس اتومات رکستون را دارد ممکن است کثیف شده باشد و لذا تعویض ان نیز در هنگام تعویض روغن گیربکس امری ضروری می نماید.
  • مطالعه دفترچه راهنمای گیربکس اتومات رکستون: بسته به مدل خودرو ممکن است نکات خاصی در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده باشد که مطالعه آن را ضروری می نماید. پس از قبل از استفاده از خودرو بهتر است کاتالوگ خودرو را دریافت کرده و مطالعه نمایید.

علائم هشدار دهنده گیربکس اتومات رکستون

به نشانه هایی که قبل از خرابی های بزرگ گیربکس اتومات رکستون به نوعی به راننده اعلام خطر می کنند نشانه های هشدار دهنده می گویند. اگر همه این نشانه ها را به خوبی بشناسید می توانید با تعمیر به موقع گیربکس اتومات رکستون خود از خرابی های بزرگ پیشگیری نمایید.

  • زوزه کشیدن گیربکس اتوماترکستون: زوزه کشیدن معمولا دو دلیل عمده دارد. نخست خرابی قطعه ای مانند بلبرینگ است و دوم کاهش سطح روغن یا کیفیت روغن گیربکس اتومات رکستون می باشد. معمولا عامل دوم خطرناکتر هم هست چرا که می تواند خرابی های بسیاری در گیربکس اتومات رکستون بوجود آورد.
  • روشن کردن چراغ چک گیربکس یا چراغ DCC
  • ایراد برقی زیاد رخ میدهد
  • سوت کشیدن یا جیغ کشیدن پمپ گیربکس
  • ضعیف شدن توربین
  • ضربه شدید بین درگیری دنده D و R
  • بین دنده های اوردرایو گاز هرز دارد وقتی خراب میشود یعنی 3 به 4 و 4 به 5
  • تقه زدن گیربکس اتوماترکستون: تقه زدن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عموما تقه زدن به گیر کردن چرخ دنده ها مربوط می شود که می تواند ناشی از آنبالانسی گیربکس اتومات رکستون در بخش چرخ دنده ها باشد. همینطور ممکن است قطعاتی مانند شیربرقی ها خرابی شده باشند و این خرابی به تقه زدن گیربکس اتومات رکستون منتهی شود.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتوماترکستون: یکی از مهمترین دلایل گاز هرز خوردن در گیربکس اتومات رکستون مربوط می شود که خرابی و قفل نشدن مناسب کلاچ گیربکس، این مسئله نیز ممکن است ناشی از سایش بیش از حد کلاچ و یا حتی کاهش فشار رغن پشت اهرم گیربکس اتومات رکستون باشد.
  • در رفتن دنده گیربکس اتوماترکستون: در رفتن دنده به معنای خرابی یک از قطعات مربوط به اهرم دنده است اما گاهی نیز ممکن است کاهش سطح روغن به این ایراد منتهی شود. در این صورت باید حتما نسبت به نشتی یابی گیربکس اتومات رکستون اقدام شود.
  • لرزش گیربکس اتوماترکستون: اگر لرزش در گیربکس اتومات رکستون به میزان اندکی باشد و در زمان ابتدای روشن شدن خودرو حس شود و سپس برطرف گردد ممکن است به دلیل سرد بودن روغن حاصل شده باشد که اغلب می توان از ان چشم پوشی کرد اما اگر این لرزش افزایش یابد یا با ایراد دیگری همراه گردد حتما باید مورد عیب یابی دقیق قرار گیرد.
  • دمای بیش از حد گیربکس اتوماترکستون: ممکن است در هنگام بازدید گیربکس اتومات رکستون متوجه دمای بیش از حد آن شوید. معمولا دمای بیش از حد به سایش چرخ دنده ها مربوط است اما گاهی نیز سیستم خنک کاری خودرو دارای ایراد شده و باید حتما این موضوع نیز چک شود.

روغن گیربکس اتومات رکستون

سه وظیفه اصلی روغن در گیربکس اتومات رکستون به روانکاری و خنک کاری گیربکس و کمک به برخی عملکردها در گیربکس است. اگر روغن فاسد شده باشد چسبندگی خود را از دست می دهد و هیچ کدام از وظایف خود را نمی تواند به درستی به انجام برساند. ویزگی های اصلی روغن فاسد شده رنگ سیاه و چسبندگی اندک آن است. بهتر است در هر بازدید دوره ای کیفیت روغن گیربکس چک شود و در صورتی که نشانه های فساد روغن مشاهده شد نسبت به تعویض آن اقدام کنید. یکی از عواملی که طول عمر روغن گیربکس اتومات رکستون را کاهش می دهد رانندگی نامناسب و فشار مضاعف بر گیربکس و همچنین کارکرد در دمای بالاست.

زمان تعویض روغن گیربکس اتومات رکستون

در شرایط استاندارد که روغن زودتر از موعد فاسد نگردد دو پارامتر برای تعویض روغن در نظر گرفته می شود. پارامتر نخست مسافت طی شده توسط خودرو است. مسافت دقیق وابسته به مدل خودرو در دفترچه راهنما درج شده است. اما به طور نرمال بین 45 تا 65 هزار کیلومتر برای گیربکس اتومات رکستون در نظر گرفته می شود. این مسافت به عوامل مختلفی مانند نحوه استفاده و کیفیت روغن به کار گرفته شده و همچنین دمای هوای محیط وابسته است. پیشنهاد می شود در هر 45 هزار کیلومتر کیفیت روغن توسط متخصص گیربکس اتومات رکستون چک شود و در صورتی که روغن گیربکس کیفیت خود رااز دست داده بود نسبت به تعویض آن اقدام کنید. همچنین این مسافت معادل با 4 تا 6 سال مدت زمان استفاده از روغن گیربکس اتومات رکستون است. اگر مسافت مورد نظر طی نشده باشد اما این مدت سپری شود می بایست نسبت به تعویض روغن اقدام شود.

زمان تعویض فیلتر روغن گیربکس اتومات رکستون

فیلتر روغن نیز همانند روغن گیربکس اتومات رکستون حساسیت بالایی دارد و باید نسبت به تعویض آن حساس باشید. بهترین زمان برای تعویض فیلتر روغن همان دوره تعویض روغن گیربکس اتومات رکستون است و توصیه می شود به هر دلیلی که ناچار به تعویض روغن گیربکس اتومات رکستون شده اید فیلتر روغن را نیز در همان زمان عوض کنید. نکته مهم در خصوص فیلتر روغن غیر قابل سرویس بودن آن است. این نکته بدان معناست که شما نمی توانید با شستشو یا باد گفتن فیلترروغن ان را احیا کنید و تحت هیچ شرایطی فیلتر کثیف شده یا آسیب دیده قابل استفاده نخواهد بود.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات رکستون

تعمیر گیربکس اتومات رکستون مراحل مختلفی دارد. ابتدا باید گیربکس اتومات رکستون مورد عیب یابی دقیق قرار بگیرد. سپس قطعاتی که باید تعمیر شوند و یا تعویض گردند مشخص می گردد. در این مرحله است که می توان هزینه تعمیر گیربکس اتومات رکستون را تخمین زد. مجموعه تهران گیربکس به عنوان تعمیرگاه مجاز گیربکس اتومات رکستون از قطعات اصلی و با کیفیت استفاده می کند و در عین حال با کاهش سود کمترین هزینه تعمیر گیربکس اتومات رکستون در تهران را اخذ می نماید. در صورتی که از عملیات تعمیر گیربکس خود اطلاع دارید می توانید با تماس با یکی از شماره های مندرج در سایت تهران گیربکس از هزینه تقریبی تعمیر گیربکس اتومات رکستون خود مطلع شوید.

تعمیرات اضطراری در گیربکس اتومات رکستون

اگر در شرایطی قرار دارید که گیربکس اتومات رکستون شما از کار افتاده است و نمی توانید به تعمیرگاه مراجعه کنید می توانید با به انجام رساندن برخی اقدامات نسبت به راه اندازی موقت گیربکس خودرو اقدام نمایید. در ادامه تعمیر اضطراری گیربکس اتومات رکستون شرح داده می شود:

  • ابتدا بست باتری خودرو را به مدت پنج دقیقه بردارید. این کار کمک خواهد کرد تا خطاهای موقت کامپیوتری گیربکس اتومات رکستون پاک شوند.
  • پس از متصل کردن بست باتری در حالی که دنده در وضعیت خلاص قرار دارد خودرو را روشن کنید اما پدال گاز را فشار ندهید.
  • سی ثانیه بعد خودرو را خاموش کنید و این روشن و خاموش کردن را سه مرتبه دیگر تکرار کنید.
  • حال خودرو را روشن کرده و به آرامی دنده را در وضعیت دلخواه قرار دهید و حرکت کنید.
  • به یاد داشته باشید اگر گیربکس اتومات رکستون با این روش به کار افتاد اما صدا و لرزش شدیدی داشت از حرکت دادن خودرو احتناب کنید زیرا ممکن است آسیب بسیار جدی به آن وارد آید. در این شرایط حتما باید با استفاده از جرثقیل خودرو را به تعمیرگاه برسانید.
  • در مواقع خاصی که دمای هوا بالاست یا سیستم خنک کاری خودرو مشکل دارد ممکن است افزایش شدید دمای روغن به قفل شدن گیربکس اتومات رکستون بیانجامد. در این شرایط باید خودرو را مدت دو ساعت خاموش کنید تا به دمای محیط برسد و سپس به تعمیرگاه مراجعه کنید.

سوالات متداول در خصوص گیربکس اتومات رکستون

تعویض روغن و فیلتر روغن گیربکس اتومات رکستون در چه مسافتی انجام می شود؟

به طور معمول می توان مسافت 45 تا 65 هزار کیلومتر را برای تعویض روغن گیربکس اتومات رکستون در نظر گرفت اما مسافت دقیق طراحی شده در دفترچه راهنمای خودرو بسته به مدل خودرو درج گردیده است.

آیا خودروهای هیبریدی نیز نیاز به تعویض روغن گیربکس همانند گیربکس اتومات رکستون دارند؟

حتی در خودروهای هیبریدی نیز که گیربکس آنها از روغن استفاده می کند در صورت فاسد شدن روغن گیربکس تعویض ان مانند روغن گیربکس اتومات رکستون ضروری خواهد بود.

وضعیت اضطراری دنده سه گیربکس اتومات رکستون در چه حالتی رخ می دهد؟

در حالت خاصی که گیربکس اتومات رکستون دچار ایراد اساسی شده باشد به صورت خودکار در وضعیت دنده سه قفل می شود به این حالت وضعیت اضطراری دنده سه می گویند.

اگر دنده گیربکس اتومات رکستون در وضعیت پارک قفل شد چه کاری می توان انجام داد؟

شما می توانید به بکار بستن اقدامات مربوط به تعمیر اضطراری گیربکس اتومات رکستون که در این مقاله ذکر شد به صورت موقت گیربکس اتومات رکستون خود را راه اندازی کنید. پس از رفع عیب موقت حتما باید به تعمیرگار مراجعه کنید و عیب یابی دقیق روی گیربکس به انجام برسد.

تقه زدن گیربکس اتومات رکستون در چه شرایطی رخ می دهد؟

در صورتی که یکی از قطعات داخلی گیربکس اتومات رکستون دچار ایراد شکستگی شده باشد ممکن است قطعه شکسته شده در داخل گیربکس این صدا را تولید کند. همچنین خرابی شیربرقیها نیز گاهی به تقه زدن گیربکس اتومات رکستون منجر خواهد شد.

زوزه کشیدن گیربکس اتومات رکستون در چه شرایطی عادی است و نیاز به تعمیر ندارد؟

زوزه کشیدن در هر صورت یا نشان از ایرادی در داخل گیربکس اتومات رکستون است و یا اینکه نشانه فشار بیش از حد به گیربکس می باشد. اگر تحت فشار زیاد یعنی در جاده های با شیب تند با سرعت بالا در حرکت هستید و صدای خفیف زوزه کشیدن گیربکس اتومات رکستون را می شنوید می توانید با کاهش سرعت این صدا را رفع نمایید. در صورتی که زوزه کشیدن در شرایط مختلف وجود دارد باید نسبت به عیب یابی گیربکس اتومات رکستون در تعمیرگاه تخصصی تهران گیربکس اقدام شود.

خلاصی دنده در گیربکس اتومات رکستون به چه معناست؟

خلاصی خود به خودی دنده یعنی اینکه اهرم دنده شما به صورت خود به خودی به وضعیت خلاص تغییر حالت دهد نشانه خرابی سلکتور روغن یا وجود ایرادی در سیستم روغن گیربکس اتومات رکستون بوده و می بایست تعمیر شود.

مهمترین سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات رکستون کدامند؟

تعویض روغن و فیلتر روغن گیربکس اتومات رکستون از جمله مهمترین سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات رکستون به شمار می روند. همچنین اگر قصد دارید که گیربکس اتومات رکستون شما طول عمر بیشتری داشته باشد می توانید به صورت دوره ای هر ماه یا هر سه ماه یک بار نسبت به بازدید ظاهری ان اقدام کنید.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اکتیون

تعمیر گیربکس کوراندو

تعمیر گیربکس تیوولی

دیدگاهتان را بنویسید