تعمیر گیربکس زانتیا

زانتیا یک خودرو فرانسوی است که در دو مدل لیفت بک و استیشن واگن وارد بازار جهانی شد. مدل لیفت بک زانتیا از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ و استیشن واگن آن در سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ تولید شد. این شرکت فرانسوی پیشرانه های مختلفی را که در اکثر تولیدات پژو سیتروئن به صورت مشترک استفاده می ‌کرد را در این خودرو به کار برد که شامل موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی، پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر بنزینی ۱.۹ لیتری دیزلی تنفس طبیعی و 2.1 لیتری توربو دیزل.

گیربکس یا همان جعبه دنده 5 سرعتی دستی پژو سیتروئن، گیربکس اتوماتیک آلمان و جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک AL4 که در پژو ۲۰۶ نیز به کار رفته است وظیفه انتقال نیروی تولیدی موتور زانتیا به سوی چرخ های جلو را بر عهده دارد. در این مطلب قصد داریم تعمیر گیربکس زانتیا و نکات مربوط به آن را ذکر کنیم. تا آخر با ما همراه باشید.

گیربکس زانتیا

 زانتیا یکی از محبوبترین خودروهایی است که در ایران مونتاژ و تولید شده است. این خودرو محصول سیتروئن فرانسه است که تولید آن از ۱۹۹۹ شروع و تا ۲۰۰۲ ادامه داشت. شرکت سایپا نیز تولید این خودرو را در ایران از سال ۱۳۸۰ شروع کرد و تا سال ۸۹ ادامه داد.

 یکی از مهمترین قطعات استفاده شده در این خودرو گیربکس است که نقش فوق‌العاده مهمی را برعهده دارد. جعبه دنده زانتیا مکانیزم خاصی دارد که به وسیله آن موتور به وسیله چرخ ‌دنده‌های قطعه به چرخ های خودرو منتقل می ‌شود. به این ترتیب نیرو و سرعت وسیله کنترل خواهد شد. با بهره ‌گیری از این قطعه راننده می ‌تواند بدون بالا بردن بیش از حد دور موتور آن را کنترل کند.

 همانطور که در بالا اشاره شد زانتیا از گیربکس های مختلفی در تولیدات خود استفاده کرده است که شامل گیربکس دستی و اتوماتیک است. ممکن است از نظر شما جعبه دنده ساده به نظر برسد اما یکی از پیچیده ترین سیستم های خودرو است. جعبه دنده اتوماتیک زانتیا عملکرد ساده‌ای دارد و فقط کافیست که دنده را روی حالت درایو قرار دهید و رانندگی کنید.

 عملکرد ساده آن  دلیل بر ساختار ساده آن نیست. در جعبه دنده اتوماتیک از حسگرهایی برای تعیین زمان تغییر دهنده استفاده می ‌شود. این حسگرها با فشار روغن داخلی موجب تغییر دنده خواهند شد. جعبه دنده از اجزای مختلفی ساخته شده است که در ارتباط با هم هستند. در جعبه دنده دستی زانتیا راننده با فشار دادن پدال کلاچ موجب تغییر چرخ‌ دنده‌ها خواهد شد اما مدل اتوماتیک توسط مبدل گشتاور اداره می شود.

 با توجه به اینکه جعبه دنده اتوماتیک سیستمی حیاتی در زانیتاست، لازم است برای اطمینان از عملکرد مناسب و طول عمر طولانی از آن مراقبت کنید و توجه زیادی به آن داشته باشید.
بسیاری از صاحبان خودرو از این موضوع غافل اند که تعمیر گیربکس اتوماتیک هزینه ای بیشتر از تعویض روغن موتور دارد. به همین دلیل اگر می خواهید از تعمیر پرهزینه و زمان‌بر آن جلوگیری کنید باید در صورت مشاهده کوچک‌ترین مشکلی به دنبال برطرف کردن آن و مراجعه به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک معتبر باشید.

 مشکلات گیربکس زانتیا

با توجه به اینکه جعبه دنده یک سیستم پیچیده است، هزینه تعمیر آن بالاتر از دیگر قطعات خودرو حتی موتور آن است. با مشاهده هر یک از مشکلات زیر باید سریعا درصدد حل آنها برایید و در صورت بی توجهی مجبور به پرداخت هزینه‌های گزاف خواهید شد. در ادامه با ما همراه باشید تا با این علایم بیشتر آشنا شویم :

احساس لرزش دنده

گیربکس زانتیا هنگام تعویض دنده عملکردی آرام دارد و نباید احساس لرزش یا برخورد کنید. شاید این علایم از نظر شما چندان اهیمتی نداشته باشد اما نشان از خراب شدن جعبه دنده آن است و در صورت نادیده گرفتن عملکرد آن بدتر خواهد شد. با بی‌توجهی نسبت به آن، با گذشت زمان و استفاده طولانی موجب استهلاک خودرویتان می شود.

درگیر نشدن خودرو هنگام دنده عقب

دقت داشته باشید که هنگامی که خودرو را به حرکت در می آورید و آن را در حالت دنده عقب قرار دهید، پاسخ آنی داد یا خیر؟ و یا اینکه آیا هنگام دنده عقب و یا به حرکت درآوردن خودرو جعبه دنده درگیر می شود؟

 این علایم نشان از خراب شدن جعبه دنده است. در این حالت ممکن است روغن آن دچار مشکل شده و حالت محافظت کنندگی خود را از دست داده باشد. در این صورت باید روغن گیربکس سالم را جایگزین روغن ناسالم و کهنه کنید.

سر و صدا کردن گیربکس زانتیا

یکی دیگر از علائمی که خراب شدن گیربکس زانتیا را نشان می دهد سر و صدا کردن آن است. این صداها شبیه زوزه، کوبیدن، ناله و … هستند. اگر این صداها را به طور ناگهانی از زیر خودرویتان شنیدید که  قبلا چنین سابقه ای نداشت می تواند نشان از مشکل داشتن جعبه دنده خودرویتان باشد. شاید از نظر شما مشکل جزئی باشد اما همان می‌تواند شرایط را بدتر کند.

 اکثر صداهایی که از جعبه دنده زانتیا می ‌شنوید می‌تواند به دلیل مشکل داشتن مایع آن باشد. روغن گیربکس وظیفه روانکاری قطعات مکانیکی و چرخ‌دنده‌های جعبه دنده را برعهده دارد. با گذشت زمان کم کم خاصیت محافظت کنندگی خود را از دست می ‌دهد و می‌تواند مانع از اصطکاک شود. اصطکاک داشتن قطعات جعبه دنده با هم می‌تواند به سیستم آن آسیب وارد کند. شنیدن صدای کوبنده می تواند به دلیل بیرون آمدن یکی از اجزای داخلی جعبه دنده باشد. جهت  تشخیص و رفع آن باید به یک تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید تا تعمیرکاری ماهر آن را بررسی کند.

استشمام بوی سوختگی

یکی دیگر از علائمی که خراب شدن گیربکس زانتیا را نشان می دهد استشمام بوی سوختگی است. خودرویتان نباید تحت هیچ شرایطی بوی سوختگی بدهد. اگر این اتفاق افتاد باید آن را جدی بگیرید. یکی از دلایل استشمام بوی سوختگی داغ شدن بیش از حد روغن است. این مایع نقش بسیار مهمی را در محافظت از سیستم مکانیکی خودرو و روانکاری آن بر عهده دارد. اگر سطح روغن گیربکس پایین باشد این اتفاق به دلیل وجود نشتی در آن به وجود می‌آید و همچنین ممکن است به دلیل استفاده از روغن گیربکس اشتباه در خودرویتان این اتفاق بیفتد و باید حتماً از روغن مناسب جعبه دنده خودرو زانتیا استفاده کنید.

هر یک از مشکلات جعبه دنده زانتیا از آسیب های کوچک شروع می ‌شود و در صورت بی‌توجهی به آن می‌تواند خراب شدن بیشتر گیربکس را شامل شود و مجبور می شوید هزینه بیشتری را برای تعمیر آن بپردازید.

تعمیر گیربکس زانتیا

جعبه دنده زانتیا ساختاری متفاوت دارد که این امر تعمیرات آن را تخصصی کرده است. تعمیر گیربکس زانتیا را نباید به هر تعمیرگاهی بسپارید زیرا نسبت به دیگر خودروها ساختار و عملکرد متفاوتی دارد. تشخیص نادرست مشکل جعبه دنده خودرو منجر به آسیب دیدن شدیدتر خواهد شد و دیگر قطعات نیز دچار مشکل می شوند.

 متأسفانه کمتر تعمیرکاری پیدا می ‌شود که بتواند جعبه دنده زانتیا را عیب یابی و تعمیر کند. جهت تعمیر این قطعه از خودرویتان ابتدا باید به طور کامل مشکلات آن شناسایی شود و سپس شروع به تعمیر کنند. در صورت مراجعه به مراکز غیر تخصصی علاوه بر اینکه هزینه گزافی باید بپردازد گیربکس خودرویتان پس از گذشت مدتی دوباره مشکل پیدا می‌ کند، چه بسا مشکل بیشتر از قبل باشد. زیرا افرادی که خود را تعمیرکار می‌ نامند صرفا با آزمون و خطا آن را دستکاری می کند و پس از گذشت مدتی استفاده از آن دوباره به حالت قبل برمی گردد و باید هزینه تعمیر دیگر را هم پرداخت کنید.

 تهران گیربکس یکی از مراکز معتبر و تخصصی در تهران از افراد متخصص در زمینه تعمیرات گیربکس زانتیا تشکیل شده است که می تواند با استفاده از ابزار آلات تخصصی و درجه یک در کمترین زمان و با به صرفه ترین قیمت این قطعه را تعمیر کند. پس می توانید با خیال راحت این قطعه مهم از خودرویتان را به تیم ماهر و با تجربه ما بسپارید تا در اسرع وقت ایرادات آن را رفع کنند.

سرویس های دوره ای گیربکس زانتیا

بسیاری از افراد باور دارند که جعبه ‌دنده نیاز به مراقبت ندارد و در طول زمانی که از خودرو استفاده می‌ کنند کمتر به سراغ سرویس آن می‌روند و همین موضوع باعث می‌ شود که بیشتر درگیر تعمیر آن باشند. با توجه به اینکه جعبه دنده نقش اساسی را در خودرو ایفا می‌ کند جهت کارکرد بهتر به سرویس دوره ای احتیاج دارد. این قطعه نیز مانند موتور جهت عملکرد بهتر به روغن نیاز داشته که در طی چند دوره و در زمان معلوم، مشخص می‌ شود.
عدم انجام سرویس های دوره ای خسارات جبران ‌ناپذیری به جعبه دنده خودرو وارد می‌کند و تعمیر آن را هزینه بر و طولانی خواهد کرد. تهران گیربکس برای این کار از ابزار و دستگاه های مدرن و با کیفیت و افرادی با تجربه و ماهر سرویس های دوره ای گیربکس زانتیا را به بهترین وجه انجام می دهند.

تعویض روغن گیربکس زانتیا

یکی از نکاتی که موجب بالا رفتن طول عمر گیربکس می ‌شود و از آن نگهداری می کند تعویض روغن است که باید حتماً در زمان و کارکرد تعیین شده و مناسب انجام بگیرد. روغن موجب روان کار کردن قطعات شده و به خنک کردن جعبه دنده کمک می ‌کند. تعویض روغن به دو صورت دستی و اتوماتیک انجام می گیرد که مدل دستی آن رایج تر است اما همواره مقداری از روغن کهنه و سوخته در داخل مخزن باقی می ‌ماند و خارج نمی شود. برای همین بهتر است که توسط دستگاه های اتوماتیک انجام بگیرد.

 دقت داشته باشید که خودتان نمی‌توانید تعویض روغن خودرویتان را انجام دهید و باید توسط مراکز تخصصی جعبه دنده انجام بگیرد. زمان تعویض روغن جعبه دنده توسط کمپانی سازنده خودرو تعیین می ‌شود اما در کل این کار بر اساس کارکرد خودرو انجام می گیرد. مناسب ترین زمان برای تعویض روغن گیربکس زانتیا بین ۲۵ تا ۴۰ هزار کیلومتر است. 

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتوماتیک اپل

تعمیر گیربکس اتوماتیک زوتی

تعمیر گیربکس اتوماتیک سوبارو

تعمیر گیربکس اتوماتیک کوپا

تعمیر گیربکس اتوماتیک مک لارن

تعمیر گیربکس آریو

تعمیر گیربکس آلفارومئو

تعمیر گیربکس آئودی

تعمیر گیربکس بی ام و

تعمیر گیربکس پورشه

تعمیر گیربکس سوزوکی

تعمیر گیربکس سوزوکی ویتارا

تعمیر گیربکس سیتروئن

دیدگاهتان را بنویسید