تعمیر گیربکس لیفان 620

لیفان 620 یکی از اولین محصولات چینی سدان بود که توانست جای پای خود را در ایران محکم کند و به یکی از خودروهای نسبتا محبوب تبدیل شود. یکی از دلایل محبوبیت آن، قیمت ارزان نسبت به دیگر خودروهای خارجی بود.

 این سدان از سال ۲۰۰۹ در لیست محصولات لیفان قرار گرفت و از سال ۱۳۹۰ با نمایندگی کرمان موتور وارد ایران شد. قبل از آن سدان های داخل ایران تنوع کمی داشتند. همین موضوع باعث شد لیفان ۶۲۰ با ظاهر جذاب و جدید خود و با بهره مندی از تجهیزاتی به روز بتواند توجه مشتریان زیادی را به خود جلب کند.

این خودرو از نظر فنی دارای موتور با قدرت ۱۱۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۹ نیوتن است که صفر تا صد آن ۱۵ ثانیه طول می کشد. لیفان آن را به یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی مجهز کرده است.

 در این مطلب قصد داریم به تعمیر گیربکس لیفان ۶۲۰ پرداخته و نکات لازم در رابطه با آن را ذکر کنیم .

 تعمیر گیربکس لیفان ۶۲۰

 هر خودرویی برای حرکت به یک نوع تولید کننده نیرو و انتقال دهنده آن نیاز دارد. در خودرو به تولید کننده نیرو، موتور یا پیشرانه گفته می‌شود. انتقال دهنده هم سیستمی است که از بخشهای مختلف تشکیل شده که انتقال نیرو تولیدی پیشرانه را به صورت پیوسته انجام می دهد. در واقع سیستم انتقال دهنده، این نیرو را به چرخ ها انتقال داده که به آن جعبه دنده یا به اصطلاح گیربکس گفته می‌شود.

 جعبه دنده به کار رفته در لیفان ۶۲۰ دستی ۵ سرعته است که نیروی تولیدی موتور را متناسب با نیاز خودرو به چرخ ها منتقل می کند. وظیفه این قطعه کنترل و تنظیم قدرت است.
 جعبه دنده لیفان ۶۲۰ از اجزای مختلفی تشکیل شده است که مهمترین آنها چرخ‌دنده‌ها هستند.

 در ساختمان گیربکس ۵ سرعته لیفان ۶۲۰ چرخ دنده هایی وجود دارد که بر روی هم سوار شده اند و با توجه به فعالیت هرکدام میزان قدرت و گشتاور موتور به چرخ ها انتقال پیدا میکند. در هر کدام از این چرخ دنده ها یکی از دنده ها روی دسته  داخل کابین را مشخص می‌کند. دقت داشته باشید که این چرخ دنده ها در هر جعبه دنده ای وجود دارند و ثابت اند، اما نوع و تعداد آنها با هم متفاوت است.

 در واقع بدون چرخ دنده ها، گیربکس مفهوم و کاربرد خود را از دست می‌دهد و از اساسی ترین قطعات مکانیکی موجود در جعبه دنده هستند. با توجه به اینکه گیربکس لیفان ۶۲۰ پنج سرعته است دارای ۵ جفت چرخ دنده می باشد.

در گیربکس های دستی تعویض دنده با درگیری کلاچ و فشار دادن پدال آن توسط راننده انجام می‌گیرد و راننده باید به وسیله اهرم، دنده مورد نظر را انتخاب کند. بسیاری استفاده از آن را به گیربکس اتوماتیک ترجیح می‌دهند زیرا کنترل خودرو به طور کامل در دست راننده است و بنابر سلیقه خود سرعت را افزایش یا کاهش می‌دهند.

 جعبه دنده های دستی به دلیل ظاهر ساده، دلیل خرابی ساده‌تری دارند. البته در صورت مشکل پیدا کردن آن خودتان نمی توانید وارد عمل شوید و آن را تعمیر کنید؛ زیرا این ساختار ساده که اشاره کردیم نسبت به گیربکس اتومات است و نمی توانید مشکلات آن را رفع کنید. پس تحت هیچ شرایطی سعی نکنید آن را دستکاری کنید؛ زیرا ممکن است وضعیت آن بدتر شود.

 پس بهتر است برای تعمیر گیربکس لیفان ۶۲۰ به یک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تخصصی مراجعه کنید تا افرادی متخصص و کاربلد این کار را انجام و تمام مشکلات جعبه دنده خودرویتان را برطرف کنند. در ادامه چندی از علائم خرابی این مدل گیربکس را ذکر می کنیم که در صورت مشاهده هر یک باید در  صدد رفع آن برایید.

علایم خرابی گیربکس لیفان ۶۲۰

خودرو لیفان ۶۲۰ نیز مانند هر خودروی دیگری در معرض آسیب قرار دارد. با توجه به اینکه سیستم انتقال قدرت ۵ سرعته آن نیز مکانیسم پیچیده‌ای دارد و از اجزای کوچک و بزرگ تشکیل شده است، اگر هر یک از قطعات کوچک آن آسیب ببیند کل سیستم یا خودرو مشکل پیدا میکند؛ زیرا مشکل پیدا کردن جعبه دنده می تواند خودرو را به معنای واقعی فلج کند.

 دقت داشته باشید که هر نوع خرابی این قطعه باید زیر نظر افراد متخصص انجام بگیرد و مشکلات آن برطرف شود، بلکه صرفا با آزمون و خطا نمی توان این کار را انجام داد.

از جمله علائم خرابی گیربکس لیفان ۶۲۰ شامل :

روشن شدن چراغ چک موتور

روشن شدن چراغ اخطار نصب شده بر روی داشبورد خودرو جزو اولین اخطار ها و نشانه هایی است که اعلام می کند چیزی داخل کاپوت خودرو به درستی کار نمی کند. یکی از دلایل روشن شدن این چراغ مشکل داشتن سیستم انتقال قدرت است، پس بهتر است آن را نادیده نگیرید و نسبت به آن بی توجه نباشید. گاهی اوقات ممکن است  بر اثر داغ شدن گیربکس این چراغ روشن شود.

 نشت روغن گیربکس

یکی از شایع ترین علایم خرابی جعبه دنده لیفان ۶۲۰ نشت روغن است. روغن گیربکس یک مایع قرمز رنگ است که در زیر خودرو نشت می‌کند و در صورت ادامه پیدا کردن و عدم تعمیر به موقع آن موجب آسیب دیدن چرخ‌دنده‌ها خواهد شد. همچنین روغن به عنوان یک خنک کننده عمل خواهد کرد و گرما تولید شده بر اثر اصطکاک اجزای داخل جعبه دنده را جذب می‌کند. اگر روغن تیره شود و یا بوی سوختگی بدهد باید آن را تعویض کنید که برای انجام این کار هم باید به تعمیرگاه گیربکس لیفان ۶۲۰ مراجعه کنید.

لرزش چرخ دنده ها

لرزش چرخ دنده ها نیز یکی دیگر از علایم خراب شدن گیربکس ۶۲۰ است که این علایم شامل : قرار گرفتن ناگهانی دنده در حالت خلاص،  افزایش غیر طبیعی دور موتور و …

 سر و صدا کردن خودرو در حین حرکت

اگر هنگام رانندگی صداهای غیر عادی را از خودرویتان شنیدید اصلاً نادیده نگیرید و به سرعت آن را رفع کنید. یکی از دلایل شنیدن صداهایی شبیه زوزه می تواند مشکل داشتن جعبه دنده لیفان ۶۲۰ باشد؛ زیرا دنده ها به راحتی جا نمی خورد و این کار با ایجاد صداهای غیرعادی همراه است.

انجام سرویس های دوره ای گیربکس لیفان ۶۲۰

گیربکس خودرویتان باید سرویس شود زیرا در صورت انجام ندادن این کار به مرور زمان دچار مشکل خواهد شد و راندمان آن کاهش می یابد، به علاوه قطعات آن نیز فرسوده خواهد شد؛ زیرا در انجام هر دوره سرویس جعبه دنده لیفان ۶۲۰ به طور کامل و دقیق توسط تعمیرکاران مرکز بررسی می‌شود و در صورت داشتن کوچکترین مشکل رفع خواهد شد و جعبه دنده ای سالم و تمیز را تحویلتان می دهند.

 یکی از مهمترین کارهایی که در هر دوره سرویس گیربکس لیفان ۶۲۰ انجام می گیرد، بررسی سطح و کیفیت روغن گیربکس است؛ زیرا باید در صورت کم بودن و یا  کثیف و سوخته بودن بلافاصله آن را تعویض و روغن سالم و با کیفیت را جایگزین آن کنند. به علاوه فیلتر‌روغن را هم به طور کامل شستشو می دهند و به خوبی تمیز می کنند.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس لیفان

تعمیر گیربکس لیفان 520

تعمیر گیربکس لیفان 820

تعمیر گیربکس لیفان x50

تعمیر گیربکس لیفان x60

دیدگاهتان را بنویسید