تعمیر گیربکس هایما

یکی از شرکت‌های خودروسازی در کشور چین است که در سال ۱۹۹۹ با سرمایه گذاری دو شرکت مزدا و استان هاینا چین راه اندازی شد، اما اکنون به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های کمپانی فاو فعالیت کرده و خودروهای شاسی بلند و سدان را روانه بازار می کند.

از جمله خودروهای تولیدی هایما که محبوبیت زیادی هم دارند می‌توان به هایما S7 ، هایما S7 توربو و هایما S5 اشاره کرد. نخستین خودرو هایمایی که وارد ایران شد شاسی بلند S7 بود که توسط ایران خودرو مونتاژ ‌شد. اکنون نمونه توربو S7 در ایران عرضه می ‌شود. هایما در ساخت محصولات خود از فناوری های مدرن و به روز دنیا استفاده کرد و خودروهایی مقاوم، درجه یک و کاربرپسند را روانه بازار کرده است .

خودروهای هایما در دو مدل دستی و اتوماتیک ساخته شده اند که هایما S7 دارای ۳ مدل دستی، اتوماتیک و توربو می باشد. هایما S5 نیز به صورت توربو وارد بازار شده است. در این مطلب قصد داریم یکی از مهمترین قطعات این خودروها یعنی گیربکس یا همان جعبه دنده آن را مورد بررسی  قرار دهیم و اطلاعات لازم جهت تعمیر آن را ذکر کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

تعمیر گیربکس هایما

گیربکس در خودرو نقش بسیار مهمی را ایفا می ‌کند، زیرا وظیفه انتقال نیروی تولیدی توسط موتور به چرخ های خودرو را بر عهده دارد. جعبه دنده در ابتدا به صورت دستی بود اما با پیشرفت تکنولوژی مدل اتوماتیک آن روانه بازار شد. برند هایما از هر دو مدل دستی و اتوماتیک در خودروهای خود استفاده کرده است که در ادامه با عملکرد هر یک از آنها و نکات مهم در تعمیر گیربکس اتوماتیک آنها آشنا خواهیم شد.

سالها قبل جعبه دنده اتوماتیک فقط در بخش کوچکی از خودروهای تولید برندهای بزرگ دنیا استفاده می شد. اما با گذشت زمان اکنون بیشتر خودروهای تولید برندهای مختلف به گیربکس اتومات مجهز هستند.
جعبه دنده در اصل سیستمی است که بازه سرعت و حرکت خودرو را تنظیم می ‌کند. بعضی ها اعتقاد دارند که گیربکس دستی کارایی بهتری دارد. در کل هر یک از این جعبه دنده ها مزایا و معایب مختص به خود را دارند و به طور قطع نمی توان گفت که کدام یک بهتر است.

گیربکس دستی از این نوع جعبه دنده ها است که در آن تعویض دنده به صورت دستی انجام می گیرد. یکی از مدلهای خودروی هایما S7 دارای گیربکس دستی است و برای عوض کردن دنده، راننده باید اهرم دنده را در جهات مختلف تغییر و جابجا کند. در این خودرو یک قطعه به نام کلاچ وجود دارد که قبل از تعویض دنده باید آن را فشار دهید. اما در جعبه دنده اتوماتیک راننده عمل تعویض دنده را انجام نمی ‌دهد، به همین دلیل خودروهایی که دارای این سیستم خودکارهستند پدال کلاچ ندارند.
گیربکس اتوماتیک مدل های مختلفی دارد اما مدل به کار رفته در خودروهای تولید برند هایما از نوع CVT است.

گیربکس CVT هایما

جعبه دنده CVT یا گیربکس اتوماتیک متغیر پیوسته یکی از بهترین جعبه دنده های اتوماتیک است که کمپانی هایما از آن در خودروهای اتوماتیک خود بهره گرفته است. این مدل گیربکس توسط شرکت نیسان توسعه پیدا کرد و پس از آن خودروسازی های مختلفی از جمله هایما از آن در محصولات خود استفاده کرد.

Cvt  نسبت به جعبه دنده AT مزیت های زیادی دارد. به همین دلیل توانست به سرعت جایگاه خود را میان شرکت‌های خودروسازی پیدا کند.
 یکی از خصوصیات CVT عدم بهره وری از قابلیت ایجاد دنده عقب است. از این رو از یک مجموعه خورشیدی در آن استفاده شده است که حالت دنده عقب را به وجود می‌آورد.

 از جمله بزرگترین معایب CVT عدم توسعه مناسب پولی ها و تسمه فلزی آن است که در صورت اعمال گشتاور ناگهانی و زیاد به آن موجب ایجاد لغزش، سایش و در نهایت خرابی آن خواهد شد. به همین دلیل توصیه می کنیم که با خودروهای هایما مانند S7 و S5 که به این مدل جعبه دنده مجهز هستند با صبر بیشتر رانندگی کنید و از شتاب گیری ناگهانی آن به صورت مکرر جلوگیری نماید. اما در ادامه به بررسی مزایا و معایب این مدل گیربکس اتوماتیک هایما می‌ پردازیم.

مزیت های گیربکس اتوماتیک هایما

 ارسال قدرت بهینه و مناسب به چرخ های خودرو:  خودروهای هایمای مجهز به جعبه دنده CVT در ضریب دنده ۳ حرکت می کنند. این مشکل در دیگر مدل های دستی یا اتوماتیک وجود دارد. CVT جهت تنظیم دور موتور به بهترین شرایط تنظیم شده است و رانندگان این خودروها می ‌توانند عملکرد بالا آن را مخصوصا در شتابگیری ها به وضوح احساس کنند.

 مصرف سوخت پایین: با توجه به اینکه CVT ضریب دنده را همیشه در بهترین حالت تنظیم می کند و موجب دور موتور در بهینه ترین حالت خواهد شد، به همین دلیل مصرف سوخت خود را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. این مسئله را می‌توان در هنگام رانندگی در بزرگراه ها با سرعت یکنواخت شاهد باشید. زیرا عقبه دورسنج همیشه روی عدد های پایین سیر می کند. در حالی که جعبه دنده دستی مدل های اتوماتیک  به دلیل محدودیت ضریب دنده ای که دارد دور موتور دائم در حال بالا رفتن است تا جعبه دنده یا راننده دستور تعویض دنده را صادر کند.

 تعویض نرم دنده: در CVT هیچ تعویض دنده ای انجام نمی‌ گیرد. اما در جعبه دنده دستی و اتوماتیک در هنگام تعویض دنده تکانهایی احساس خواهد شد که این تکانها در CVT وجود ندارد. زیرا در آن قطر پولی ها در حال کم و زیاد شدن است و هیچ ضربه و صدایی را نخواهید شنید.

وزن کم : یکی دیگر از مزیت خودروهای هایما مجهز به گیربکس CVT وزن کمتر جعبه دنده آن نسبت به دیگر جعبه دنده های اتوماتیک است. زیرا در آن چرخ دنده های حذف شده اند و از این رو وزن گیربکس کاهش پیدا کرده است. از طرفی کاهش وزن خودرو منجر به مصرف سوخت کمتر شده و به همین دلیل است که شرکت خودروسازی هایما از این مدل جعبه دنده اتوماتیک در S7 و S5 استفاده کرده است.

اما  از سری معایب CVT می توان به موارد زیر اشاره کرد :

رانندگی با CVT جذابیت چندانی ندارد. زیرا در واقع تعویض دنده اتفاق نمی افتد و همه چیز در بهترین حالت قرار دارد. اما گاهی اوقات راننده به هیجانات بیشتری نیاز دارد تا بتواند دور موتور را به خطوط قرمز برساند که این امکان به هیچ وجه در این مدت زمان بندی وجود ندارد.

یکی دیگر از معایب CVT هزینه نگهداری بالای آن است. جعبه دنده های CVT در صورت استفاده درست عملکردی مقرون به صرفه دارد. اما اگر خراب شود هزینه تعمیر آن بالاست زیرا قطعات آن گران ‌قیمت اند و تعمیر آن باید توسط تعمیرکاران ماهر انجام بگیرد.

تعمیر گیربکس اتوماتیک هایما S5

هایما S5 از جمله خودروهایی است که در سال ۲۰۱۳ روانه بازار و در سال ۹۳ وارد ایران شد. اکنون شاهد این خودرو در بازار ایران هستیم. طراحی این محصول به صورت جذاب و کاربر پسند صورت گرفته و دارای پیشرانه توربو شارژ است که موجب شتاب گیری بیشتر خودرو خواهد شد.

جعبه دنده به کار رفته در این مدل خودرو از نوع اتوماتیک CVT  است که از یک سیستم پیچیده تشکیل شده است. به همین دلیل هزینه تعمیر آن از هزینه تعمیر موتور بیشتر است. از این رو در صورت مشاهده کوچک‌ترین مشکلی باید حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید.

تعمیر گیربکس هایما S5 از جمله خدمات مرکز تخصصی تهران گیربکس است که این کار را به بهترین نحو انجام می دهند، زیرا تعمیرکاران ماهر و کاربلد داشته که با استفاده از ابزار آلاتی درجه یک و تخصصی در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل گیربکس را شناسایی و جهت رفع آن اقدام می کنند.

 از جمله مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک S5 می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • تقه زدن
  • سر و صدای جعبه دنده در حالت خلاص
  • تعویض خود به خودی دنده
  • روشن شدن چراغ چک خودرو
  • کم شدن قدرت اتومبیل
  • زوزه کشیدن جعبه دنده
  • احساس لرزش در جعبه دنده

 تعمیر گیربکس هایماS7

هایما S7  یکی از شاسی بلندهای تولید برندهایماست که از سال ۲۰۱۰ روی خط تولید قرار گرفت و اولین نسل آن در ۲۰۱۱ به بازار عرضه شد. S7 در سه مدل توربو، دستی و اتوماتیک ارائه شده که مدل توربو آن در سال ۹۶ وارد بازار ایران شد. جعبه دنده اتوماتیک هایما S7 از نوع CVT بوده و به یکی از پر فروش ترین خودروهای بازار ایران تبدیل شده و در مقایسه با دیگر خودروها قیمت مناسبی دارد.

 تعمیر گیربکس هایما  S7یکی از خدمات تهران گیربکس است که تعمیرکاران کاربلد و متخصصان این حوزه تعمیر آن را انجام می‌ دهند.
تعمیرات انجام گرفته در این مرکز با استفاده از دستگاه های مدرن و درجه یک انجام می گیرد و از این رو می توانید با خیال راحت خودروتیان را به ما بسپارید تا در اسرع وقت تعمیر و تحویلتان داده شود.

هزینه تعمیر گیربکس هایما

یکی از سوالات متداولی که صاحبان هایما هنگام مراجعه به تعمیرگاه و یا خراب شدن گیربکس خودرویشان می پرسند هزینه تعمیر آن است.
دقت داشته باشید که هزینه تعمیرات گیربکس اتوماتیک هایما به عوامل مختلفی بستگی دارد. در وهله اول تشخیص توسط متخصصان ما انجام می‌ گیرد و پس از آن به شما هزینه تعمیر اطلاع داده می ‌شود. البته در مواردی هم ممکن است به تعویض قطعه نیاز داشته باشد، در این صورت هزینه بالاتر خواهد بود. زیرا همانطور که خودتان می‌دانید هایما یک خودروی چینی است که قطعات آن سخت پیدا می شود و گران قیمت هم هستند.

 تعمیرکاران تهران گیربکس حداکثر تلاش خود را جهت تعمیر گیربکس انجام می دهند تا مجبور به تعویض قطعه نشوند و هزینه تعمیر پایین باشد.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس ام جی

تعمیر گیربکس بایک

تعمیر گیربکس بسترن

تعمیر گیربکس بی وای دی

تعمیر گیربکس چانگان

تعمیر گیربکس خودرو چینی

تعمیر گیربکس دانگ فنگ

تعمیر گیربکس گریت وال

تعمیر گیربکس هاوال

تعمیر گیربکس هن تنگ

دیدگاهتان را بنویسید