تعمیر گیربکس هن تنگ

هن تنگ یک برند چینی است که فعالیت خود را در سال ۲۰۱۳ آغاز کرد و اولین محصول این برند X7 نام داشت و اولین محصول آن در سال ۲۰۱۶ با نام X5 به سری محصولات این برند افزوده شد. پس از آن هن تنگ نسخه فیس لیفت X7 و پلاگین هیبریدی تحت عنوان X7 PHEV محصولات خود را به چهار دستگاه رساند.

هن  تنگ X7 وارد شده به ایران دارای موتور ۲ لیتری با ۱۹۰ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این نیرو توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می ‌شود.
 همچنین هن تنگ X5 به موتور ۱.۵ لیتری توربو مجهز است که قادر به تولید ۱۵۴ اسب بخار و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور است و جعبه دنده به کار رفته در آن از نوع CVT است. در این مطلب قصد داریم تعمیر گیربکس هن تنگ را مورد بررسی قرار دهیم و نکات مرتبط با آن را خدمتتان ذکر کنیم. تا آخر همراه ما باشید.

تعمیر گیربکس هن تنگ X7

 هن تنگ X7  یکی از خودروهای چینی است که از قطعات پیشرفته در تولید آن استفاده شده است. از این رو امکانات و قابلیت های فنی آن نسبت به خودروهای داخلی متفاوت است و تقریباً می ‌توان آن را به‌ عنوان یک خودروی لاکچری در نظر گرفت زیرا ایمن تر از خودروهای موجود در بازار است و توانسته طرفداران زیادی را به خود جذب کند و محبوبیت زیادی را در میان افراد کسب کند و تا به امروز روی بورس باشد.

 به یاد داشته باشد که خودروهای خارجی همانند خودروهای داخلی دچار مشکل می ‌شوند و به مرور زمان به دلیل عدم سرویس مناسب و توجه به نکات مربوط به مراقبت از آن در هنگام رانندگی می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد و به تعمیر نیاز پیدا کند.
 خودرو هن تنگ یک سیستم از قطعات مختلف به هم پیوسته است که به راحتی با انجام سرویس دوره ای می توان از بروز مشکلات جدی در آن جلوگیری کرد.
این نکته را هم به یاد داشته باشید که خارجی بودن خودرو به معنای خراب بودن آن نیست و باید تعمیر آن را به دست افراد متخصص و حرفه ای بسپارید.

حساس ترین قسمت این خودرو گیربکس آن است که وظیفه فوق‌ العاده مهمی را ایفا می کند و موجب حرکت خودرو می شود. گیربکس اتوماتیک به کار رفته در هن تنگ X7 از نوع دو کلاچه DCT است که امروز از این مدل جعبه دنده ها در خودروهای شهری، کراس اوورها، اسپرت و حتی سوپر اسپرت ها نیز استفاده می شود.
ساختار اصلی این جعبه دنده مشابه گیربکس های دنده ای بوده و اصلی ‌ترین خصوصیات مثبت آن سرعت بالا در هنگام تعویض دنده است. اکثر کمپانی های خودروسازی چینی به دلیل ارزان بودن این مدل گیربکس، آن را در خودروهای خود به کار می گیرند.
یکی از مزیت های استفاده از این مدل جعبه دنده مصرف سوخت پایین آن است که برخلاف گیربکس‌هایAT عمل می ‌کند.

 اما در مقابل یکی از معایب آن می توان به هزینه نگهداری بالای آن اشاره کرد. نگهداری و سرویس گیربکس اتوماتیک DCT هن تنگ X7 به دلیل انتقال نیروی تولیدی موتور از طریق جریان روغن به گیربکس و بهره‌ مندی از ساختار هیدروالکترومکانیکی، نسبت به خودروهای دستی مستلزم دقت و حساسیت بالایی است.

خطاهای این مدل جعبه دنده را جدی بگیرید و از اولین فرصت به تعمیرگاه گیربکس هن تنگ مراجعه کنید؛ زیرا ادامه دادن رانندگی با جعبه دنده موجب خرابی دیگر قسمت های خودرو خواهد شد و در کل استهلاک آن را در پی دارد.
 یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید تعویض روغن گیربکس در زمان مناسب است.
 در ادامه نکات مرتبط با آن را ذکر می کنیم.

 تعمیر گیربکس اتوماتیک هن تنگ X5

همانطور که در بالا اشاره کردیم، گیربکس به کار رفته در هن تنگ X5 از نوع CVT است که امروزه استفاده از آن به شدت فراگیر شده است و در خودروهای مختلف، کراس اوورهای شهری و … توسط کمپانی‌های مختلف خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرد.

 خودرو چینی هن تنگ مجهز به جعبه دنده CVT هموار در ضریب دنده صحیح حرکت می کند. این در حالی است که این قابلیت در گیربکس دستی و اتوماتیک معمولی وجود ندارد.CVT  هن تنگ X5 جهت تنظیم دور موتور در بهترین حالت برنامه ریزی شده است و از این رو صاحبان خودرو می توانند در هنگام شتاب گیری آن را احساس کنند. CVT در X5 همواره ضریب دنده ها را در بهترین حالت ممکن تنظیم می کند تا دور موتور در حالت بهینه باشد. از این رو موجب کاهش مصرف سوخت خواهد شد.

CVT مزیت های زیادی دارد که یکی از آنها راحت تر کردن رانندگی و افزایش تمرکز راننده بر روی جاده است. این مدل گیربکس حساسیت بیشتری نسبت به مدل دستی دارد و از این رو باید به خوبی از آن مراقبت کنید؛ زیرا در صورت مشکل پیدا کردن این قطعه، ماشین نمی تواند حرکت کند. به همین دلیل باید در صورت مشاهده کوچکترین مشکلی بلافاصله به تعمیرگاه تخصصی مراجعه و درصدد تعمیر آن برایید.

در صورت عدم توجه به مشکلات گیربکس خودرویتان، خرابی های آن بزرگتر شده و دیگر قسمت های خودرو را نیز درگیر می کند. از این رو هزینه و زمان تعمیر آن بالاتر خواهد رفت. انجام به موقع سرویس های دوره ای می تواند مانع از خرابی بالای جعبه دنده شود. در این دوره تمام گیربکس به صورت دقیق و ریز بررسی می شود و در صورت مشاهده کوچکترین مشکلی آن را رفع می کند و مانع از بزرگتر شدن آسیب خواهد شد. در انجام سرویس های دوره ای نیز باید به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک هن تنگ مراجعه کنید؛ زیرا تعمیر و عیب یابی این قطعه کار هرکسی نیست.

چرا باید روغن گیربکس را تعویض کرد؟

تمامی خودروها چه داخلی و چه خارجی نیازمند تعویض روغن گیربکس اند و جهت عملکرد بهتر به این تعویض نیاز دارند. بهترین زمان تعویض روغن را کارخانه سازنده خودرو تعیین می کند. با مطالعه دفترچه راهنمای خودرو می توانید زمان تعویض آن را به دست آورید. اما به طور متوسط پس از پیمودن هر ۳۰ تا صد هزار کیلومتر لازم است و وضعیت روغن را به خوبی بررسی کنید.

 این روغن وظیفه روانکاری قطعات تشکیل دهنده و خنک کنندگی جعبه دنده را بر عهده دارد. اما با این وجود اگر کهنه و خراب شود باید به تعمیرگاه جهت تعویض آن مراجعه کنید زیرا خودتان نمی توانید تعویض روغن را انجام دهید و بهتر است تعمیر آن را به دست تعمیرکاران ماهر بسپارید تا مشکلی برای خودرویتان به وجود نیاید و خراب نشود.

 اما سوالی که در این بحث وجود دارد این است که چگونه متوجه خراب شدن روغن گیربکس هن تنگ شویم؟
چک کردن سطح روغن کار چندان مشکلی نیست و خودتان می توانید با یک میله سطح روغن را بررسی کنید. اما تشخیص اینکه به تعویض نیاز دارد یا نه، باید تعمیرکار وارد عمل شود.
 در نظر داشته باشید که عملکرد نادرست و سفت بودن دنده ها در گیربکس هن تنگ یکی از نشانه های بارز و خراب شدن روغن آن است. همچنین اگر تکه های ریزی در داخل روغن وجود داشته باشد نشانه فرا رسیدن زمان تعویض آن است. 

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس ام جی

تعمیر گیربکس بایک

تعمیر گیربکس بسترن

تعمیر گیربکس بی وای دی

تعمیر گیربکس چانگان

تعمیر گیربکس خودرو چینی

تعمیر گیربکس دانگ فنگ

تعمیر گیربکس گریت وال

تعمیر گیربکس هاوال

تعمیر گیربکس هایما

دیدگاهتان را بنویسید