قیمت گیربکس اتوماتیک

گیربکس یکی از مهمترین قسمت های خودرو است که وظایف مهمی را ایفا می‌کند. مهمترین و اصلی‌ترین آنها تغییر دور موتور گشتاور است که این دو به هم پیوسته و مربوط هستند. این قطعه می تواند نیرو مناسب با شرایط جوی آب و هوا، راه و همچنین شرایط مدنظر راننده تغییر دهد و خودرو به صورت مطمئن حرکت کند و در صورت مشکل در عملکرد نیاز به تعمیر گیربکس اتوماتیک داریم.

جعبه دنده یا همان گیربکس وظیفه فعال سازی میان سرعت و نیرو را برعهده دارد و با تنظیم دور موتور معین به وسیله چرخ دنده های جعبه دنده، سرعت های مختلفی را به چرخ های خودرو انتقال می دهد و موجب حرکت آن خواهد شد .این وظیفه میان سرعت و نیرو تعادل ایجاد می‌کند و با توجه به مسیرهای مختلف نیروهای متفاوتی را به چرخ ها منتقل خواهد کرد. قرار گرفتن در مسیر های صاف به سرعت بالا و قدرت کم جهت حرکت نیاز دارد که در اصطلاح به آن دنده سنگین می‌گویند.

همانطور که میدانید جعبه دنده ها به دو نوع دستی و اتومات تقسیم می شوند. گیربکس اتوماتیک رانندگی را راحت تر کرده است و طرفداران زیادی دارد. امروزه با پیشرفت علم و صنعت خودروسازی از هوش مصنوعی در ساخت خودروهای دنده اتومات استفاده میشود و با بهره گیری از آن رانندگی را لذت‌بخش‌تر کرده است.

 تعویض گیربکس

ابتدا باید بدانیم که منظور از تعویض گیربکس چیست؟ همانطور که در بالا اشاره کردیم گیربکس ها به دو دسته اتومات و دستی تقسیم می شوند. مدل های دستی در خودروهای قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه اکثر افراد تمایل به بهره‌گیری از جعبه دنده اتومات در خودروهای خود دارند. اما تکلیف ماشین های قدیمی چیست؟ آیا میتوان از گیربکس اتومات در آنها استفاده کرد؟ و اینکه آیا میتوان جعبه دنده اتومات را جایگزین دستی کرد؟ تعویض گیربکس دقیقا همین است اما هزینه تعویض با توجه به مدل خودرو مدل، قیمت گیربکس اتوماتیک و میزان دستمزد تعمیرکار بستگی دارد.

قیمت گیربکس اتوماتیک

یکی از عوامل تأثیرگذار و البته مهمترین آنها در قیمت جعبه دنده، دستی و اتومات بودن آن است. گیربکس های اتوماتیک در ابتدا فقط در خودروهای لوکس و گران قیمت مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه از آن در خودروهای متوسط و یا حتی رده پایین نیز استفاده می شود. بهره گیری از این مدل جعبه دنده در خودروهای داخلی نیز رایج شده است و افراد زیادی رانندگی با آن را ترجیح می دهند.

خودروهای دنده اتوماتیک به طرز قابل توجهی در حال افزایش هستند. گاهی تعمیر گیربکس اتوماتیک به صرفه نیست و به خرید آن هستیم. اما پیدا کردن مرکز فروش و همچنین قیمت گیربکس اتوماتیک به یکی از دغدغه راننده ها تبدیل شده است. دقت داشته باشد که فروش گیربکس اتوماتیک به صورت نو و استوک انجام می‌گیرد. استوک در اصل به این معناست که مدت زیادی در انبار مانده است اما در ایران به کالاهای دست دوم گفته می‌شود. اجناس دست دوم نیز به اجناسی گفته می‌شود که قبلاً استفاده شده اند. قطعات خودرو در صورت عدم کارایی تعویض می شوند، یعنی اینکه عمر مفید آنها تمام شده و یا خراب شده باشد.

یکی دیگر از مواردی که در قیمت گیربکس اتومات تاثیر گذار است قطعه، دنده ها و میزان انتقال قدرت آن است. امروزه با توجه به پیشرفت صنعت خودروسازی هرساله خودروهایی با طراحی مدرن عرضه می‌شوند که در طراحی و قدرت موتور با هم متفاوت اند.

دقت داشته باشید میزان قدرت گیربکس در قیمت خرید آن تاثیرگذار است. به عنوان مثال گیربکس چهار دنده با محدودیت سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را نمی توان بر روی خودروهایی که سرعت آنها 300 کیلومتر بر ساعت می رسد نصب کرد. در صورت  انجام این کار خودرو با مشکل مواجه می شود.

از دیگر عوامل موثر قیمت خرید گیربکس اتومات برند و کیفیت آن است. پا به پای پیشرفت در صنعت خودروسازی شرکت سازنده آنها پیشرفت کردند و به تجهیزات مدرن مجهز شده اند. پس طبیعی است کیفیت و برند گیربکس بر روی قیمت نهایی آن تاثیر داشته و قیمت جعبه دنده های موجود در بازار با هم متفاوت باشد.

نکات مهم در خرید و قیمت گیربکس اتوماتیک

  • باتوجه به افزایش مراکز فروش گیربکس اتوماتیک رانندگان نمی‌توانند به راحتی به هر جایی اعتماد کنند، زیرا تنوع محصولات بسیار زیاد است و افراد سودجو با تعمیر قطعات آسیب دیده، یا محصولات فیک و غیر اصلی را با قیمت جعبه دنده نو به فروش می رسانند.
  • از طرف دیگر با توجه به اینکه اکثر این قطعات از خارج از کشور وارد کشور می‌شوند احتمال وجود جعبه دنده های فیک و بدون ضمانت بالا می رود و افرادی که در این زمینه اطلاعات کافی ندارند ضررهای مالی سنگینی را متحمل خواهند شد و مجبور به تعویض گیربکس و دنبال راهی برای تعمیر آن می گردند.
  • به یاد داشته باشید که جعبه دنده اصل باید شش ماه گارانتی داشته باشد. در صورت خرید آن بدون ضمانت، مراکز فروش هیچ مسئولیتی را در قبال خرابی آن بر عهده نمی گیرند. در این میان صاحب خودرو بیشترین ضرر را می کنند پس در این مورد دقت کافی را به خرج دهید.
  • یکی از مهمترین نکات در فروش جعبه دنده اتوماتیک قیمت آن است. همانطور که می دانید بازار نوسانات زیادی دارد به همین دلیل این قطعه نیز قیمت ثابتی ندارد و تنها راه حل خرید آن این است که قیمت گیربکس اتومات را از سایت هایی که آن را عرضه می‌کنند استعلام بگیرید و با مراکز خرید مقایسه کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که هیچ ارزانی بی دلیل نیست.
  • بیشتر مراکز فروش جعبه دنده اتومات تعمیر و تعویض آن را نیز انجام میدهند. از این رو انتخاب مرکزی با این ویژگی ها مطمئنا برایتان بهتر و به صرفه تر خواهد بود و در پرداخت هزینه هایتان صرفه‌جویی می‌شود. از طرف دیگر با مشکل پیدا کردن این قطعه از خودرویتان می توانید از تعمیرکاران یا کارشناس خبره مشورت بگیرید.
  • اگر در امور مکانیکی سررشته ندارید بهتر است قبل از خرید گیربکس اتومات با یک تعمیرکار و یا کارشناس خیلی مشورت کنید.

مقالات مرتبط:

انواع گیربکس اتوماتیک

لوازم یدکی گیربکس اتوماتیک

سرویس گیربکس اتوماتیک

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس نیسان

تعمیر گیربکس بی ام و

این پست دارای 2 دیدگاه است

  1. مهدی رخشانی

    سلام.
    آیا ام وی ام ۵۳۰ دستی رو میشه اتومات کرد یا نه؟؟؟
    اگر اتومات میشه چقدر هزینه دارد؟؟؟

  2. مسعود. ر

    سلام من یک موتور 70 اسب دیزل با سوپر دارم. آیا می‌توان یک گیربکس اتومات با اون لینک کنم

دیدگاهتان را بنویسید