تعمیر گیربکس مزدا

همه برند مزدا را به دلیل دیدن خودروهای آن در کوچه و خیابان‌های ایران می شناسید و اکثرا خاطرات زیادی با آن داریم.            این شرکت خودروسازی ژاپنی در سال ۱۹۲۰ تاسیس شد و از سال ۱۹۳۱ تولید خودرو را شروع کرد. مزدا در دهه ۷۰ میلادی وارد بازار ایران شد و مزدا ۹۲۹ پرطرفدار ترین و لوکس ترین خودروهای آن زمان به حساب می‌آمد و مورد علاقه جوانان بود. از دیگر مدل‌های مزدا که الان هم دست دوم آن را می‌توان خرید مزدا ۶۲۶ است.

چندین سال بعد از انقلاب و در سال‌های اخیر، مزدا ۳ ، مزدا ۲ و مزدا ۳۲۳ سری خودروهای منتشرشده در ایران کیفیت بسیار خوبی دارند و توانستند توجه افراد زیادی را به خود جلب کنند زیرا کمپانی مزدا از قطعاتی درجه یک و با کیفیت در ساخت محصولات خود استفاده می کند. به همین دلیل لقب ایمن را در بین خودروها گرفته است.
 در این مطلب قصد داریم یکی از قطعات اصلی خودروهای این برند را مورد بررسی قرار دهیم و نکات مربوط به تعمیر گیربکس اتوماتیک آن را ذکر کنیم تا آخر با ما همراه باشید.

تعمیر گیربکس مزدا 

اگر خودرویتان مشکل گیربکس پیدا کرده است اولین کاری که باید انجام دهید مراجعه به تعمیرگاه تخصصی جهت تشخیص آسیب و تعمیر آن است. زیرا گیربکس یا همان جعبه دنده یکی از حساس‌ترین قسمت‌های خودرو است که موجب ایمنی آن خواهد شد. از طرفی ساختاری پیچیده دارد و تعمیر آن کار هرکسی نیست. برای همین در همان ابتدا ذکر کردیم که باید حتما باید به یک مرکز تخصصی جهت تعمیر مراجعه کنید.
 جعبه دنده به کار رفته در خودروی مزدا از نوع تیپ ترونیک است که در ادامه با قابلیتهای آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

گیربکس تیپ ترونیک محصول شرکت آلمانی پارس است که عملکردی مشابه جعبه دنده معمولی و اتوماتیک دارد. یکی از تفاوت های آن با جعبه دنده اتوماتیک این است که به راننده اجازه می ‌دهد هنگام رانندگی زودتر از سیستم اتوماتیک اقدام به تعویض دنده کند. مانند جعبه دنده اتوماتیک توسط سیستم های کامپیوتری کنترل شده و نیمه اتوماتیک محسوب نمی شود. در حالت کلی این مدل جعبه دنده جدا از عوض کردن دنده به صورت خودکار، قابلیت انتخاب آن به صورت دستی و نیمه اتوماتیک را برای راننده فراهم کرده است.
 البته شایان ذکر است که این قابلیت به راننده اجازه نمی ‌دهد بالاتر از دور موتور خطرناک، دنده را عوض کند و هنگام قرار گرفتن در این حالت جعبه دنده وارد عمل خواهد شد و دنده را به صورت اتوماتیک عوض می کند.

اهمیت تعمیرات گیربکس اتوماتیک مزدا

با توجه به اینکه جعبه دنده مزدا از سیستم مکانیکی و کامپیوتری پیچیده ساخته شده است نیروی تولیدی موتور را به چرخ ها منتقل می کند. سیستم گیربکس به دلیل اصطکاک و گرمایی که توسط قطعات مختلف آن تولید می شود با گذشت زمان نسبت به دیگر قسمت های خودرو سریعتر دچار آسیب و ساییدگی خواهد شد و به همین دلیل جعبه دنده مهم‌ترین و حساس‌ترین قسمت مزدا به حساب می‌آید.

 مراقبت و رانندگی اصولی و آگاهی از مشکلات آن موجب می ‌شود که جعبه دنده طول عمر طولانی و عملکرد بهتری داشته باشد. در غیر این صورت باید آن را تعمیر کنید که بسیار پرهزینه است. اگر به مشکلات به وجود آمده برای جعبه دنده خودرو توجه نکنید و تعمیر آن توسط تعمیرکار ماهر و متخصص انجام  نگیرد دیگر قسمت خودرویتان نیز آسیب خواهد دید.

حتی در جدیدترین مدلهای خودروی مزدا نیز مشکلاتی را مشاهده می کنید؛ زیرا گیربکس آن در معرض آسیب و مشکل قرار دارد.

مشکلات مربوط به گیربکس اتوماتیک مزدا

به مشام رسیدن بوی سوختگی

خودرو مزدایتان نباید تحت هیچ شرایطی بو سوختگی بدهد. در صورت مشاهده این مشکل باید آن را جدی بگیرید. یکی از شایع‌ترین دلایل بلند شدن بوی سوختگی، مشکل پیدا کردن جعبه دنده آن است که در اثر داغ شدن بیش از حد روغن گیربکس وجود می‌آید. روغن نقش بسیار مهمی را در مراقبت از قطعات مختلف این سیستم ایفا می ‌کند و موجب عملکرد روان آن خواهد شد و در صورت کاهش یافتن قابلیت روغن و پس از پیمودن مسافتی طولانی با خودرو این اتفاق می‌افتد و بوی سوختگی کابین خودرو را پر می ‌کند. زیرا در صورت عمل نکردن روغن بین قطعات اصطکاک به وجود می‌آید و منجر به خرابی آنها خواهد شد. این مشکلات در نهایت موجب خرابی برخی از اجزا جعبه دنده اتوماتیک مزدا می شود که هزینه زیادی به دنبال دارد.

 البته گاهی اوقات دلیل به مشام رسیدن بوی سوختگی کم بودن روغن است. این کم شدن به دلیل نشت مایع اتفاق می‌افتد. در حالت کلی اگر جعبه دنده اتوماتیک خودرو بوی سوختگی داد نباید نسبت به آن بی توجه باشید و قبل از اینکه به مشکلی بزرگ تبدیل شود دست به کار شوید. برای این کار هم باید به تعمیرگاه گیربکس مزدا مراجعه کنید.

خارج شدن دنده از جای خود

اگر دنده خودرو از جای خود خارج شده مشکل مهمی برای ایمنی خودرو به وجود آمده است و برای جلوگیری از این مشکل باید بیشتر گاز بدهید که این هم امری بسیار خطرناک است. کامپیوتر مزدا به جعبه دنده اتوماتیک آن فرمان می دهد که چه وقتی بین دنده ها جابجا شود. به این ترتیب ماشین می فهمد چه زمانی نیرو تولیدی را به چرخ ها منتقل کند. اگر در این روند مشکل پیش بیاد سیگنال توسط کامپیوتر به درستی ارسال نمی شود. در صورت مشاهده چنین مشکلی باید بلافاصله خودرو را به تعمیرگاه گیربکس مزدا منتقل کنید تا جهت تعمیر آن سریعا وارد عمل شوند.

روشن شدن چراغ اخطار

چراغ هشدار جهت اخطار دادن به شما در صورت بروز مشکل در خودرو تعبیه شده است. این مشکل می‌تواند در سیستمهای مختلف خودرویتان باشد نه فقط سیستم انتقاد قدرت. زیرا این سیستم سنسورهای زیادی دارد که موارد غیر عادی در جعبه دنده را تشخیص می دهد. سنسورها سیگنال هایی را به کامپیوتر خودرویتان ارسال می کنند که مشکلی در خودرو به وجود آمده است. تشخیص سریع مشکل به وجود آمده موجب کاهش هزینه و زمان تعمیر شده و در صورت عدم توجه به آن هزینه های گزافی را باید پرداخت کنید.

جعبه دنده مزدا معمولاً هنگام تغییر از یک دنده به دنده دیگر به صورت روان عمل می ‌کند. در این هنگام هیچ ضربه ای را احساس نخواهید کرد.

اگر خودرو در هنگام تعویض دنده مشکل پیدا کرده است باید به آن توجه کنید. ممکن است در نگاه اول مشکل باشد اما به مرور زمان بدتر خواهد شد.

اگر به طور ناگهانی صدایی مانند روزه، ناله و … را در زیر خودرویتان احساس کردید و قبلا آن را نشنیده اید، ممکن است جعبه دنده خودرویتان دچار مشکل شده باشد. در اغلب موارد این صدا به دلیل بروز مشکل در روغن گیربکس خودرو است و به سیستم آن آسیب وارد می ‌کند. در این گونه مواقع باید بلافاصله مزدا را به تعمیرگاه تخصصی ببرید تا در اسرع وقت نسبت به تعمیر آن اقدام کنند.

مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک مزدا

گیربکس اتوماتیک ۴ ساعته

بیشتر خودروهای مزدا به جعبه دنده چهار سرعته مجهز هستند که اکثرا مشکلات تعویض دنده نامناسب و لرزش دنده دارند که معمولاً هنگامی که گرم شود این اتفاق می افتد. بیشتر اوقات با خنک شدن ماشین این مشکل حل می شود.

گیربکس اتوماتیک  ۵ سرعته

خودروهای مزدا مجهز به جعبه دنده ۵ سرعته گاهی اوقات هنگام تعویض دنده از 4 به 5 یا بالعکس دچار مشکل می ‌شوند. به همین دلیل گاهی اوقات در تعویض دنده تاخیر اتفاق می‌افتد.

گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته

خودروهای مزدا مجهز به گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته ممکن است شتاب تندی در هنگام تعویض دنده داشته باشد و یا هنگام متوقف و یا ترمز گرفتن تعویض دنده با تاخیر انجام شود.

اهمیت تعویض روغن گیربکس مزدا

روغن گیربکس جهت عملکرد بهتر خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است. این مایع خودرو در گذر زمان کارایی خود را از دست می ‌دهد. روغن مورد نیاز برای خودروی مزدا 7 لیتر است که به صورت دستی و اتوماتیک تعویض می شود. در تعویض به صورت دستی تمام روغن گیربکس تخلیه نمی شود و از این رو روغن کمتری برای تعویض نیاز است. اما در تعویض به صورت اتوماتیک دستگاه تمام روغن کهنه را به صورت کامل تخلیه می ‌کند و روغن سالم توسط دستگاه تزریق می شود. دقیقا برابر با ظرفیت واقعی جعبه دنده است.

 دقت داشته باشید که روغن گیربکس را در زمان مناسب توصیه شده تعویض  کنید زیرا کاهش یافتن سطح روغن نشان از نشتی آن است، به همین دلیل است که باید خودرو به دقت بررسی و ارزیابی شود.
 انجام سرویس دوره ای احتمال بروز این مشکلات را کاهش می دهد و برای همین انجام سرویس بسیار مهم است و نباید آن را پشت گوش بیاندازید.

سرویس دوره ای گیربکس اتوماتیک مزدا

زمان انجام سرویس دوره ای معمولا توسط کمپانی سازنده خودرو اطلاع داده می ‌شود اما در کل بسته به زمان کارکرد خودرو باید انجام گیرد. زمان توصیه شده برای انجام سرویس دوره ای گیربکس اتوماتیک مزدا ۴۰ تا ۴۵ هزار کیلومتر است. دقت داشته باشید که یکی از مواردی که زمان تعویض روغن و انجام سرویس های دوره ای را تعیین می کند شرایط رانندگی است؛ زیرا زندگی در یک شهر پرترافیک موجب افزایش دمای روغن شده و طول عمر آن را کاهش می دهد. در این شرایط باید پس از پیمودن هر ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر نسبت به تعویض روغن و بررسی جعبه دنده خودرو اقدام کنید.

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک مزدا

یکی از متداول ترین سوالاتی که هنگام خراب شدن گیربکس توسط صاحبان مزدا پرسیده می‌شود هزینه تعمیر آن است. این موضوع به میزان خسارت وارد شده و مشکلات گیربکس بستگی دارد. به صورتی که هرچه میزان مشکلات بیشتر باشد به زمان بیشتری برای تعمیر نیاز دارد. همچنین تعویض قطعات گیربکس از عوامل تاثیرگذار در میزان هزینه تعمیر آن است.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس شورلت

تعمیر گیربکس فورد

تعمیر گیربکس فولکس گل

تعمیر گیربکس فولکس واگن

تعمیر گیربکس کاپرا

تعمیر گیربکس کوییک

تعمیر گیربکس لندرور

تعمیر گیربکس مازراتی

تعمیر گیربکس مزدا 3

تعمیر گیربکس میتسوبیشی

تعمیر گیربکس هامر

تعمیر گیربکس هوندا

تعمیر گیربکس ولوو

دیدگاهتان را بنویسید