تعمیر گیربکس کوییک

کوییک به عنوان محصولی جدید از شرکت خودروسازی سایپا در سال ۱۳۹۶ به بازار عرضه شد و به دلیل ظاهر جذاب و قیمت مناسبی که دارد به سرعت توانست جایگاه خود را در بازار تثبیت کند. مدتی پس از تولید کوییک، سایپا نسخه های جدیدی از آن مانند مدل R ، نمونه مجهز به جعبه دنده اتوماتیک CVT و پس از آن نسخه‌های  فول با پسوند پلاس را عرضه کرد و به این ترتیب توانست مشتریان خود را بیشتر کند و فروش بیشتری کسب کند. این خودرو به عنوان نخسه فیس لیفت تیبا و نمونه هاچبک ساینا شناخته شده است .اما به هر حال به یکی از کراس‌اوورهای موفق در بازار ایران تبدیل شده است.

 کوییک در تمام قابلیت های خود یعنی در شتاب، سرعت و کیفیت سواری در وضعیت متوسط قرار دارد. اما در هر حال توانسته کاربران را راضی نگه دارد. موتور به کار رفته در این خودرو ۱.۵ لیتری قادر است 87 اسب بخار و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. یکی از مزیت‌های این موتور هزینه پایین نگهداری، مصرف سوخت متوسط و دوام نسبتا خوب آن است.

جهت انتقال نیروی تولیدی موتور به چرخ های کوییک دو نوع جعبه دنده به کار رفته است. اولین مدل ۵ سرعته دستی معمولی است که چندان روان کار نمی کند و دومی گیربکس اتوماتیک CVT است که مدتی است بر روی کوییک و ساینا استفاده می شود.

 در این مطلب قصد داریم تعمیر گیربکس کوییک را مورد بررسی قرار دهیم و نکات مربوط به نگهداری و همچنین علائم خرابی آن را خدمتتان ذکر کنیم. با ما همراه باشید.

تعمیر گیربکس اتوماتیک کوییک

تعمیر گیربکس اتوماتیک کوییک به دانش و مهارت خاصی نیاز دارد که کار هرکسی نیست، به همین دلیل باید تعمیرگاه تخصصی مورد اعتماد برای سرویس و تعمیر جعبه دنده پیدا کرد.
 تهران گیربکس یکی از مراکز تعمیر گیربکس خودروهای داخلی خارجی است که تمامی خدمات خود را با ارائه گارانتی انجام می دهد.

 با توجه به این که رانندگی با گیربکس اتوماتیک بسیار راحت‌تر است اما مدل اتوماتیک به دلیل انتقال نیرو تولیدی موتور از طریق جریان روغن و ساختار هیدرومکانیکی، حساسیت بسیار بیشتری نسبت به مدل دستی دارد و باید در انجام سرویس های دوره ای دقت و نظم خاصی داشت و همچنین توسط تعمیرکاران متخصص انجام بگیرد.

گیربکس اتوماتیک به کار رفته در کوییک اتوماتیک از نوع CVT است و ارزانترین نوع جعبه دنده خودرو های شهری به حساب می آید. از دلایل این موضوع ساختار ساده، تولید ارزان و وزن پایین آن است. جعبه دنده CVT دارای شتاب گیری بالایی نیست با و باید برای در این هنگام فشار بیشتری به آن وارد شود، از این رو این مدل گیربکس نسبت به دیگر جعبه دنده ها به حساسیت و مراقبت بیشتر و انجام سرویس های دوره ای نیاز دارد تا طول عمر آن افزایش پیدا کند.

متداول ترین مشکلات گیربکس کوییک پاره شدن تسمه انتقال قدرت و لق شدن پولی ها میباشد.
 در تعمیرگاه تهران گیربکس خدمات مختلفی از جمله سرویس‌های دوره‌ای، بررسی فنی و عیب یابی خودرو که تمامی خدمات با دقت فوق ‌العاده‌ای انجام خواهد گرفت.

 هرگونه خطا در جعبه دنده کوییک راجدی بگیرید و نباید نسبت به آن بی توجه باشید، زیرا تیم تهران گیربکس بارها شاهد خراب شدن جعبه دنده به دلیل بی‌توجهی راننده بوده اند واین عدم متوجه باعث خراب شدن دیگر قطعات نیز شده است. این موضوع می‌تواند علاوه بر افزایش هزینه تعمیر گیربکس کوییک عمر قطعات آن را هم کاهش دهد.

 یکی دیگر از حساسیت های بالای گیربکس اتوماتیک کوییک این است که به دلیل بهره مندی از سیستم برقی پیچیده، توصیه می کنیم که حدالامکان از وسایل برقی مانند دزدگیر، آمپلی فایر و … کمتر استفاده شود.
 دقت داشته باشید که کوییک اتوماتیک شامل سنسور و مدارهای الکتریکی بسیار حساسی است و از این رو پیشنهاد میکنیم که شستشوی موتور را انجام ندهید؛ زیرا در این صورت جعبه دنده خودرو آسیب خواهد دید و به تعمیر نیاز پیدا خواهد کرد.

 مشکلات گیربکس کوییک

  • اگر سر و صدای غیر عادی را در حالت خلاص از خودرو شنیدید امکان دارد روغن آن کم شده و یا اینکه کثیف باشد. یا برخی از قطعات گیربکس مانند بلبرینگ، زنجیر دنده عقب و یا خود دنده ها فرسوده شده باشند.
  • گیربکس اتوماتیک کوییک به نحوی طراحی شده است که در کسری از ثانیه عمل تعویض دنده را انجام می دهد. اما اگر در هنگام تعویض دنده با مشکل مواجه شدید ممکن است به دلیل نشتی و کم شدن سطح روغن گیربکس باشد.
  • یکی از مشکلات جعبه دنده اتوماتیک گیر کردن دنده در حالت پارک است. نبود برق در سیستم پارک و یا خالی بودن باتری، شکستن اهرم تعویض دنده و یا خرابی سلکتور میتواند یکی از دلایل این اتفاق باشد.
  • تقه زدن گیربکس اتوماتیک یکی از شایع ترین مشکلات جعبه دنده کوییک است که دلیل اصلی این مشکل می‌تواند میزان نبودن فشار روغن برای و یا ایراد برقی آن باشد.

نکات کاربردی برای نگهداری گیربکس کوییک

انجام مرتب سرویس دوره ای

به دلیل هزینه‌های بالای تعمیر گیربکس اتوماتیک کوییک توصیه می‌کنیم سرویس های دوره ای را به موقع انجام دهید و هر سال حداقل یک یا دوبار خودرویتان را به تعمیرگاه ببرید تا کارشناسان آن را به دقت بررسی و چک کنند. معمولاً زمانی که برای این انجام سرویس های دوره ای توصیه می شود ۲۰ تا ۴۵ هزار کیلومتر است. البته این کار به عوامل متعددی بستگی دارد که از جمله آنها می‌توان به شرایط و نحوه رانندگی اشاره کرد.
 به عنوان مثال اگر در یک شهر پر ترافیک زندگی می کنید و مدت زمان زیادی را در ترافیک سپری میکنید باید هر ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر روغن گیربکس را تعویض نمایید؛ زیرا ترافیک موجب بالا رفتن دمای روغن گیربکس میشود و طول عمر آن را کاهش میدهد.

تعویض به موقع روغن و فیلتر گیربکس کوییک

روغن و فیلتر گیربکس خودرو باید در بازه زمانی مناسب تعویض شوند. در سرویس دوره‌ای فقط تعویض روغن گیربکس کافی نیست بلکه باید فیلتر آن نیز بررسی و در صورت نیاز تعویض و شست و شو داده شود.
 دقت داشته باشد که رسیدگی به فیلتر روغن بسیار مهم است زیرا گرفتن این قطعه موجب شده عبور کمتر جریان روغن، خراب شدن و سوخته شدن جعبه‌دنده خواهد شد.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس شورلت

تعمیر گیربکس فورد

تعمیر گیربکس فولکس گل

تعمیر گیربکس فولکس واگن

تعمیر گیربکس کاپرا

تعمیر گیربکس لندرور

تعمیر گیربکس مازراتی

تعمیر گیربکس مزدا

تعمیر گیربکس مزدا 3

تعمیر گیربکس میتسوبیشی

تعمیر گیربکس هامر

تعمیر گیربکس هوندا

تعمیر گیربکس ولوو

دیدگاهتان را بنویسید