گیربکس اتوماتیک at

گیربکس اتوماتیک at

هر خودرویی جهت انتقال قدرت موتور به چرخهای خود به جعبه دنده یا همان گیربکس نیاز دارد. جعبه دنده نیروی موتور را تنظیم می کند، به نحوی که هنگام حرکت بر اساس توان و نیاز خودرو، موتور تنظیم خواهد شد. به این ترتیب فشار کمتری به موتور وارد می شود، زیرا در غیر این صورت ممکن است کارآیی و عملکرد مطلوبی نداشته باشد.

انواع گیربکس اتوماتیک و با مکانیزم های مختلفی عرضه شده اند که یکی از آنها گیربکس اتوماتیک at است. at معروف ترین و پر استفاده ترین جعبه دنده های اتوماتیک در خودروهای مختلف است که نسبت به گیربکس دستی و دوکلاچه ساختار و عملکرد متفاوتی دارد. در این مطلب قصد داریم این مدل گیربکس را بررسی و مزایا و معایب آن را بیان کنیم تا با آشنایی با این موارد کمتر نیاز به تعمیرات گیربکس اتوماتیک پیدا کنید.

در صورتی که گیربکس at خودروی شما نیاز به دچار آسیب شده است یا علائم خرابی دارد می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان ما که بیش از 20 سال سابقه در زمینه تعمیر انواع گیربکس های at دارند استفاده کنید.

خدمات تعمیرگاه تهران گیربکس

گیربکس اتوماتیک at چیست؟

جعبه دنده اتوماتیک Automatic Trens mission که به اختصار at نامیده می شود چند چرخ دنده با زبانه های مختلف دارد که شرکت های مختلف خودروسازی از دهه های گذشته تا به امروز از آن در محصولات خود استفاده می کنند.

با وجود اینکه گیربکس اتوماتیک مختلفی مانند dct یا cvt در بازار وجود دارد اما at به دلیل عملکرد بدون نقص و فوق‌العاده ای که دارد توانسته محبوبیت زیادی را در میان کمپانی های مختلف خودروسازی پیدا کند.
در این مدل گیربکس تعویض دنده به صورت اتوماتیک انجام می گیرد و هیچ پدالی در کابین خودرو وجود ندارد.

به جای دنده های مختلفی که در جعبه دنده های دستی نصب شده است، در at چندین حالت مختلف رانندگی وجود دارد که صرفاً با فشار دادن ترمز می توان آنها را جا به جا کنید. با بالا رفتن سرعت خودرو، سرعت دنده به بالاتر تغییر خواهد یافت و این کار به دلیل فشار روغن کنترل شده انجام می‌گیرد و همچنین با پایین آمدن سرعت خودرو جعبه دنده به دنده پایین تر باز می گردد. در صورت متوقف شدن خودرو نیز جعبه دنده به پایین‌ترین دنده می ‌رسد.

جهت متوقف کردن خودرو لازم است که ترمز را نگه دارید یا باید خودرو را روی حالت خلاص قرار دهید. گیربکس اتوماتیک at مانند جعبه دنده دستی دنده های ثابتی دارد که می‌توان آنها را تغییر داد.

در این جعبه دنده اتوماتیک اتصال قطعات با محورهای تعیین شده بر روی سیستم سیاره ای آن تغییر مکان می‌دهد. این جابجایی خودکار توسط تکنولوژی هیدرولیک انجام میگیرد.

خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک at

گیربکس به کار رفته در خودروهای ۲۰۶ ،۲۰۷، SDV9، پارس اتوماتیک، سوزوکی ویتارا، اچ سی کراس و هایما اس ۷ از نوع گیربکس اتوماتیک at است که به آن جعبه دنده سیاره ای هم گفته می شود.

اجزای تشکیل دهنده گیربکس اتوماتیک at

سیستم انتقال قدرت اتوماتیک at در مجموع از چند شاخص تشکیل شده است که همراه با هم موجب فعالیت آن خواهند شد. یکی از آنها شامل مبدل گشتاور که در at اتوماتیک همان نقشی را دارد که دیسک و صفحه در جعبه دنده دستی دارند. یعنی موجب انتقال نیرو کنترل شده از موتور به گیربکس خواهد شد. این مدل نیز از سه قطعه اصلی پمپ استاتور و توربین تشکیل شده است.

پمپ نیرو را به صورت مستقیم از موتور خودرو دریافت می کند و سپس شروع به حرکت چرخشی می‌کند. با این چرخش روغن داخل مبدل گشتاور شروع به حرکت می‌کند و از طریق مخزن های داخل پمپ به طرف استاتور می‌رود. استاتور نیز جهت روغن را تغییر می‌دهد و آن را با شدت بیشتری به طرف توربین می فرستند. به این ترتیب موجب حرکت توربین خواهد شد .

حرکت کردن توربین موجب حرکت گیربکس می شود؛ زیرا به شفت ورودی آن متصل است.
شایان ذکر است که همواره سرعت توربین از سرعت پا کمتر می باشد. مجموعه دنده اصلی قرار گرفته در at حالتی سیاره‌ای دارند، به همین دلیل نام دیگر این مدل گیربکس سیاره ای است.

مدل این مجموعه شکلی مانند منظومه شمسی دارند زیرا دارای یک دنده خورشیدی در مرکز هستند که به شفت میانی و شفت خروجی جعبه دنده متصل است. چندین چرخ دنده در اطراف که به آن دنده های سیاره ای گفته می شود و به دور آن در حال حرکت هستند. دنده های at با مدل حرکت خودرو ضریب دنده های مختلفی را به وجود می‌آورند، به نحوی که اگر سرعت حرکت دنده خورشیدی از سرعت رینگی بیشتر باشد ضریب دنده سنگین خواهد شد. ولی اگر سرعت حرکت دنده رینگی از خورشیدی بیشتر باشد ضریب  دنده سبک می شود.

 مقایسه گیربکس اتوماتیک at با دیگر گیربکس های اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک سیاره ای به دلیل مزیت هایی که دارد دارای محبوبیت زیادی در میان رانندگان است. رانندگی با این مدل جعبه دنده بسیار آسان و راحت می باشد زیرا فاقد کندی و یا سر و صداهای جعبه دنده cvt است و رفتارهای عجیب مدل های dct و amt را ندارد.

از جمله مزیتهای at می‌توان به انتقال قدرت مطلوب و خوب، رانندگی نرم، تعویض دنده روان اشاره کرد که رانندگی را لذت بخشتر کرده است.

از طرف دیگر خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک at به دلیل حرکت کردن موتور در دور مناسب از استهلاک کمتر و طول عمر بالاتر برخوردار هستند. به علاوه at به دلیل ساختار پیچیده ای که دارد استهلاک و هزینه کمتری نسبت به cvt  و dct دارد و نسبت به آنها مقرون به صرفه تر است.

معایب عملکرد گیربکس at

اولین نکته ای که لازم است به آن اشاره کنیم اتلاف انرژی بالا at نسبت به دیگر گیربکس های اتوماتیک است و این کار باعث شتاب گیری ضعیف تر آن نسبت به گیربکس dct می باشد. به علاوه مصرف سوخت در خودروهای مجهز به جعبه دنده اتوماتیک at کمی بالاتر از دیگر جعبه‌دنده هاست که این موضوع هم به اتلاف انرژی آن ها بر می گردد.

در آخر at هزینه ساخت بالاتری نسبت به dct و cvt دارد و به همین دلیل بعضی از کمپانی های خودروسازی ترجیح می دهند که جهت صرفه جویی در هزینه ها از این مدل جعبه دنده در خودروهای خود استفاده نکنند.

 تفاوت گیربکس at و amt

amt جعبه دنده اتوماتیک چندان دقیقی نیست و خودروهای مجهز به آن دارای کلاچ هستند. در حالیکه at فاقد کلاچ بوده و کاملا اتوماتیک می باشد. از طرفی amt نسبت به at مصرف کمتری دارد. به علاوه خودروهای مجهز به amt قیمت پایین تری دارند زیرا این مدل گیربکس ارزان قیمت است، به همین امروز استفاده از آن در خودروها به سرعت در حال افزایش است و نسخه های جدیدی از آن وارد بازار شده است.

مقالات مرتبط:

اجزا گیربکس اتوماتیک

گیربکس amt

گیربکس اتوماتیک cvt

قیمت گیربکس اتوماتیک

دیدگاهتان را بنویسید