تعمیر گیربکس اتوماتیک بی وای دی s6

بی وای دی برند متعلق به کشور چین است که در سال ۲۰۰۳ تاسیس شد و جزو ۱۰ شرکت برتر خودروسازی چین به شمار می رود. یکی از خودروهای کراس اور برند بی وای دی، s6 است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ رونمایی و در سال ۲۰۱۱ برای فروش عرضه شد.
این خودرو توانست عنوان پرسرعت ترین فروش را در بازار چین به خود اختصاص دهد. خودرو معرفی شده در سال ۹۶ توانست توسط شرکت کارمانیا وارد بازار ایران شود.
s6 از روی پلتفرم لکسوس RX سری AL10 ساخته و طراحی شده که ظاهری نسبتاً ساده دارد. دو رقیب اصلی این ماشین چری تیگو ۵ و جک اس ۵ اند که نسبت به آن اندازه کوچکتر دارند اما از لحاظ توانایی حرکتی تفاوت زیادی با s6 ندارند.
این خودرو به پیشرانه 2.4 لیتری ساخت برند میتسوبیشی مجهز است که قادر به تولید ۱۶۰ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۲۹ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است که آن را از طریق جعبه دنده اتوماتیک دوکلاچه تیپ ترونیک ۶ سرعته به چرخ های جلو انتقال میدهد.
گیربکس به کار رفته در این خودرو چینی یکی از محبوب ترین سیستم های انتقال قدرت اتوماتیک در میان علاقه‌مندان دنیای خودرو است که به دلیل مزیت های متعددی که دارد در خودروهای اسپرت و مشهور دنیا مانند فولکس واگن، پورشه، مرسدس بنز و … مورد استفاده قرار گرفته است. گیربکس دو کلاچه یا همان DCT به نام جعبه دنده نیمه اتوماتیک میان رانندگان شناخته شده است.
اما هدف ما در این صفحه از تهران گیربکس بررسی نکات مربوط به تعمیر گیربکس اتوماتیک بی وای دی s6 و چگونگی مراقبت و جلوگیری از خراب شدن آن است. تهران گیربکس تعمیر گیربکس بی وای دی را به صورت کاملا حرفه ای برای شما انجام خواهد داد.

 گیربکس اتوماتیک بی وای دی s6

DCT جدیدترین نوع گیربکس استفاده شده در خودروهای شرکت بی ‌وای ‌دی است که ابتدا توسط شرکت پورشه مورد استفاده و پس از آن مورد استقبال دیگر شرکت‌های خودروسازی قرار گرفت. این سیستم انتقال قدرت شباهت زیادی با مدل دستی معمولی دارد با این تفاوت که دارای دو گیربکس مستقل برای دنده های زوج و فرد است. به صورتی که هر کدام مستقل به یک مجموعه کلاچ متصل اند.

جعبه دنده  DCT یا همان دوکلاچه نیازی به تعویض دنده به صورت دستی و با اهرم ندارد و فرایند انتخاب دنده مانند هر گیربکس اتوماتیک دیگری به صورت خودکار انجام می گیرد. جالبی این جعبه دنده این است که خیلی سریع از یک دنده به دنده دیگر میرود.
دوکلاچه بودن DCT باعث تعویض دنده سریع تر شده است. زیرا در صورت درگیر بودن یک دنده فرد، دنده بعدی که از قبل انتخاب شده و برای درگیری بعدی کاملا آماده است و ECU خودرو به واسطه سنسورها فرمان های هیدرولیکی لازم را برای عملکرد ماهک ها و کلاچ ها صادر می کند. از این رو انتقال دنده به یک دنده دیگر تنها چند میلی ثانیه طول می کشد. این قابلیت به خصوص برای عاشقان سرعت و کسانی که از خودرویشان برای مسابقات استفاده می کنند بسیار مهم است.

این سیستم انتقال قدرت هنگام رانندگی، دنده بعدی را از قبل انتخاب می‌کند و پس از آن تمامی اقدامات لازم برای تعویض بین دنده‌ها را انجام خواهد داد و دو کلاچ را در صورت لزوم جهت پایین آمدن دنده به هنگام کاهش سرعت و غیره بالا می برد.
به علاوه گیربکس بی وای دی می‌تواند به عنوان یک جعبه دنده دستی بدون کلاچ نیز باشد. به این معنا که راننده می تواند با کمک اهرم دنده لازم را به صورت دستی انتخاب کند. در این مواقع هم راننده نیازی به استفاده از پدال کلاچ یا فعال کردن آن ندارد؛ زیرا همانطور که ذکر کردیم ECU به صورت خودکار بنا به هر دنده ای که انتخاب کرده اید و کلاچ داخلی را به ترتیب درگیر خواهد کرد.

اما سوالی که اینجا ممکن است برایتان پیش بیاید این است که چرا به گیربکس بی ‌وای ‌دی نیمه اتوماتیک هم می گویند؟ پاسخ به این سوال در تفاوت کلاچ گیری آن است. در جعبه دنده های اتوماتیک معمولی از مبدل گشتاور برای تعویض دنده و کلاچ گیری استفاده می شود و با توجه به دور موتور گشتاور و خروجی باعث تعویض دنده در صورت لزوم خواهد شد. این در حالی است که در DCT خبری از مبدل گشتاور نیست و وظیفه آن را کلاچ های چند صفحه ای انجام می دهند. به همین دلیل است که به آن نیمه اتوماتیک می گویند.

 مزایا و معایب گیربکس بی وای دی s6

  • یکی از خصوصیات سیستم انتقال قدرت دوکلاچه بی وای دی s6 این است که هنگام قرارگیری در وضعیت خلاص ارتباط بین موتور و گیربکس کاملاً قطع است و قرار دادن پا روی پدال کلاچ، فشار و بار زیادی از روی موتور برداشته و میزان مصرف سوخت تا حد زیادی کاهش می یابد.
  • زمان تعویض دنده در DCT در حداقل زمان ممکن انجام می گیرد که این زمان قابل مقایسه با جعبه دنده های اتوماتیک معمولی و دستی نیست و همین امر موجب افزایش شتاب گیری خودرو می شود؛ زیرا افت دور موتور هنگام تعویض دنده به حداقل میزان خود می رسد. به علاوه میزان مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانه ای نیز کاهش می یابد.
  • میزان شوک و ضربه در این جعبه دنده هنگام تعویض دنده به حداقل رسیده و همین امر رضایت رانندگان آن را جلب کرده است.
  • یکی از توانایی های گیربکس بی وای دی s6 انجام دنده معکوس است. به صورتی که عمل تعویض دنده به دنده های سنگین تر یا پایین تر سریع و بدون معطلی انجام می گیرد.

  معایب

  • گیربکس DCT بی وای دی s6 قیمت بیشتری نسبت به دیگر گیربکس ها دارد، زیرا دارای تکنولوژی های بالاتر و قطعات بیشتری است. همچنین نسبت به دیگر مدل ها ساختار پیچیده تری نیز دارد که تعمیر آن را هزینه برتر کرده است.
    به دلیل وجود قطعات بیشتر در آن وزن بیشتری نیز دارد.
  • تقویت و تیونینگ بی وای دی s6 کمی مشکل است و باید در برنامه تعویض دنده آن تغییری ایجاد شود.

نکات مربوط به رانندگی با بی وای دی s6

با توقف، خودرو را در حالت خلاص قرار ندهید : این حرکت برای خودروهای مجهز به جعبه دنده دستی اهمیت دارد؛ زیرا از استهلاک بی رویه کلاچ جلوگیری می کند. اما برای خودرو بی وای دی نیازی به این کار نیست زیرا هر وقت سرعت خودرو از حد خاصی کمتر شود کامپیوتر گیربکس، کلاچ ها را غیرفعال و آزاد می کند و مانع از ورود فشار به آنها می شود.

در سربالایی ها پایتان را از روی ترمز بر ندارید : با برداشتن پایتان از روی ترمز خودرو به وسیله سیستم کلاچ ثابت می ایستد که این عمل فرایند فشار زیادی به کلاچ وارد می کند و طول عمر آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. پس بهتر است برای توقف در سربالایی ها از ترمز استفاده کنید تا کلاچ خودرو درگیر و فشاری به آن وارد نشود.

برای مدت های طولانی با سرعت کمتر از ۵ کیلومتر رانندگی نکنید : در صورت انجام این حرکت کلاچ خودرو پیش از حد موعد صاف و مستهلک می شود، پس بهتر است در ترافیک منتظر بمانید تا فاصله تان با خودرو جلویی به حد مطلوب برسد و بتوانید با سرعتی بالاتر حرکت کنید تا کلاچ کاملا آزاد شود و فشاری به آن وارد نشود.

در حال شتاب گیری دنده را کاهش ندهید و هنگام قرار دادن پایتان روی پدال، دنده را افزایش ندهید : اگر در حال رانندگی باشید و پایتان را روی پدال گاز قرار دهید کلاچ دوم پیش‌بینی می‌کند که با توجه به شرایط موجود به دنده سبک ترین نیاز دارید و آن را آماده می‌کند، اما اگر در این شرایط دنده را کاهش دهید احتمالا با تأخیر زیادی در تعویض دنده مواجه خواهید شد و هنگامی که برخلاف پیش بینی خودرو دنده را کاهش و یا پایتان را روی پدال ترمز قرار دهید کامپیوتر خودرو پیش بینی می کند که احتمالا می خواهید توقف کنید.

لانچ نکنید : لطفاً خودرویتان را لانچ نکنید زیرا فشار زیادی به آن وارد شده و به تبع هزینه های تعمیر گیربکس اتوماتیک بی وای دی s6 دو برابر خواهد شد.

نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک بی وای دی s6

صداهای غیر عادی خودرو : اگر صداهایی شبیه ناله، زوزه و … را در زیر خودرویتان احساس کردید که قبلاً آنها را نشنیده اید ممکن است مشکل از گیربکس خودرویتان باشد. بعضی از این صداهای گیربکس می تواند نشان وجود مشکل در روغن آن باشد؛ زیرا این مایع وظیفه مهم روغن کاری قطعات و اجزای مکانیکی جعبه دنده را بر عهده دارد و با گذشت زمان خاصیت روان کنندگی خود را از دست میدهد و نمی تواند مانع اصطکاک شود. همین اصطکاک به سیستم انتقال قدرت خودرویتان آسیب جدی وارد میکند. اگر این صداها را شنیدید، وضعیت بسیار حیاتی است و باید به یک تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید تا به دقت خودرویتان را بررسی و مشکلات آن را رفع کنند.

درگیر نشدن گیربکس و یا حرکت نکردن خودرو : اگر خودرویتان را در حال حرکت و یا دنده عقب قرار دهید و در عملکرد آن تاخیر ایجاد شود و یا در گیر نشود نشان از مشکلی در روغن گیربکس است؛ زیرا حالت محافظتی آن از بین رفته است. در این حالت تعویض روغن می تواند شرایط را بهبود ببخشد.
مورد دیگر وجود مشکل در سیستم کامپیوتری خودرویتان است. در این شرایط با ریست کردن می توانید مشکل را برطرف کنید. این کار با قطع کردن باتری حدود ۳۰ دقیقه انجام می شود. پس از آن باید بلافاصله خودرویتان را به یک تعمیرکار ماهر نشان دهید.

لرزش جعبه دنده : هنگام تعویض دنده نباید هیچ لرزش مانند لغزش و تکان را احساس کنید. هنگامی که خودرویتان در این هنگام دچار مشکل شود بهتر است در همان ابتدا به آن توجه داشته باشید زیرا با گذشت زمان میزان خرابی ها افزایش می یابد و به تبع هزینه تعمیر آن ها نیز بالاتر خواهد رفت.

به مشام رسیدن بوی سوختگی : خودرویتان نباید هیچگونه بوی سوختگی بدهد. غیر این صورت نباید نسبت به آن بی توجه باشید. یکی از شایع‌ترین دلایل به مشام رسیدن این بوی سوختگی گرم شدن بیش از حد گیربکس است. با کاهش یافتن توان روانکاری این مایع اصطکاک میان قطعات افزایش می یابد و به این ترتیب باعث خرابی و استهلاک قطعات خواهد شد و در نهایت خرابی کامل گیربکس را در پی دارد. دلیل دیگر کم بودن روغن گیربکس نشتی پیدا کردن آن است.

تعمیر گیربکس اتوماتیک بی وای دی s6

تهران گیربکس یکی از با تجربه ترین و سرآمد ترین مراکز تخصصی تعمیر گیربکس اتوماتیک انواع خودروهای چینی در کشور است که از تعمیرکارانی کاربلد و ماهر در این زمینه تشکیل شده است که با بهره گیری از به روز ترین دستگاه های صنعتی در این حوزه اقدام به عیب یابی و تعمیر جعبه دنده خودرویتان میکند.
افراد ما در ابتدا گیربکس خودرو را عیب یابی و پس از برآورد هزینه ها آن را به اطلاع صاحب خودرو می رسانند و پس از رضایت کاربر شروع به کار می کنند.
لازم به ذکر است که تعمیرکاران تهران گیربکس تا حد امکان قطعات آسیب دیده را تعمیر و تعویض آن ها را به حداقل می رساند تا هزینه تمام شده برای صاحب خودرو کاهش پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید