تعمیر گیربکس بی ام و

 BMW که در ایران به بی ام و یا بی ام دبلیو نیز شناخته می شود یکی از کمپانی های خودروسازی آلمان است که محصولات گران قیمت و لوکسی را به بازار عرضه می ‌کند. این برند یکی از پیشروی‌های صنعت خودروسازی است که خودروهای درجه یک، با کیفیت و پر قدرتی را تولید می ‌کند و در زمینه گیربکس هم سرآمد و متمایز عمل کرده است.

 گیربکس یا همان جعبه دنده بی ام و رابط بین موتور و چرخ های خودرو بوده که نیروی تولیدی موتور را به چرخ ها انتقال می دهد و موجب حرکت روان آنها خواهند شد. در این مطلب قصد داریم به بررسی انواع جعبه دنده های های به کار رفته در خودروهای مختلف برند بی ام و و نکات مهم در تعمیر گیربکس اتومات آنها بپردازیم. با ما همراه باشید.

 گیربکس BMW

 نیرو تولید شده توسط موتور باید متناسب با نیاز خودرو و یا چرخ های آن انتقال یابد، این کار وظیفه گیربکس یا همان جعبه دنده است. جعبه دنده این امکان را به راننده می دهد که بتواند خودرو را در شرایط مختلف کنترل کند. این قطعه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا هر موتور میزان مشخصی نیرو تولید می کند، اما از طریق جعبه ‌دنده می توان بدون بالا بردن دور موتور به میزان نیروی دلخواه رسید.

 جعبه دنده خودرو از چند دنده جهت حرکت رو به جلو و یک دنده جهت حرکت رو به عقب برخوردار است که بی ام و از مدل های مختلفی در خودروهای خود استفاده کرده است. در ادامه هر کدام را بررسی می کنیم.

انواع گیربکس BMW

گیربکس دو کلاچه DCT

یکی از گیربکس های اتوماتیک به کار رفته در خودروهای بی ام و، جعبه دنده دو کلاچه یا همان DCT است که ترکیبی از جعبه دنده اتوماتیک و دستی می باشد. از این رو به آن نیمه اتوماتیک گفته می ‌شود. این مدل جعبه دنده مانند مدل اتوماتیک سنتی مبدل گشتاور ندارد و دارای دو شفت جداگانه با کلاچ مخصوص تعویض دنده است.

یکی از شفت ها برای دنده های زوج و دیگری برای دنده های فرد به کار برده می شود. عمل تعویض دنده در این قطعه با استفاده از عملگرهای الکترونیکی انجام خواهد گرفت.
 این مدل گیربکس بر روی دو محور قرار گرفته است که هر کدام از آنها کلاچ مخصوص به خود را دارند که موجب مجزا شدن عملکرد آنها خواهد شد. تعویض دنده توسط کامپیوتر کنترل می شود که همین موضوع از خراب شدن زود هنگام جعبه دنده جلوگیری می کند.

بهره گیری از دو کلاچ در این جعبه دنده باعث شده است سرعت تعویض دنده نسبت به دیگر جعبه دنده ها بالاتر باشد.

شکی نیست که گیربکس دو کلاچه یا همان DCT مزیت های زیادی دارد که برند بی ام و از آن در خودروهای خود استفاده کرده است. یکی از مزیت‌های این جعبه دنده کاهش مصرف سوخت اصلی است، زیرا در آن مبدل گشتاور وجود ندارد .از این رو یکی از قطعاتی که موجب اتلاف انرژی می ‌شود حذف شده است. به همین دلیل موجب شده تا مصرف سوخت خودروهای مجهز به این مدل جعبه دنده نسبت به دیگر خودروهای اتوماتیک کاهش پیدا کند.

دومین مزیت DCT افزایش سرعت تعویض دنده است. بی ام و از این مدل جعبه دنده بیشتر در خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت خود استفاده کرده است. زیرا علت آن سرعت بالا تعویض دنده DCT است.

یکی دیگر از دلایل بهره گیری از این قطعه لذت رانندگی بیشتر است. بهره گیری از دو کلاچ و افزایش سرعت تعویض دنده موجب لذت بخش تر شدن رانندگی خواهد شد.

 اما از معایب آن می توان به پیچیدگی فنی و هزینه تعمیر بالا اشاره کرد. به جرأت می‌ توان گفت که بزرگترین نقطه ضعف این مدل گیربکس ساختار پیچیده آن است که تعمیر کردن آن بسیار سخت است.
 رانندگی طولانی‌ مدت با  خودروهای بی ام و مجهز به جعبه دنده DCT در ترافیک موجب افزایش بیش از حد دمای آن خواهد شد. از این جهت صفحات آن از بین خواهد رفت.

 از طرفی در صورت مشاهده کوچک‌ترین مشکلی باید آن را به یک مرکز تخصصی تعمیر گیربکس بی ام و ببرید زیرا به دلیل پیچیدگی بالایی که دارد کمتر کسی پیدا می شود که از آن سر در بیاورد و بتواند به درستی آن را تعمیر کند. فقط افرادی که در این حوزه تخصص دارند می توانند مشکل آن را رفع کنند. به همین منظور پیشنهاد می کنیم که جهت تعمیر گیربکس اتوماتیک به تعمیرگاه تهران گیربکس مراجعه کنید تا در اسرع وقت ایرادات این قطعه از خودرویتان را برطرف کنند. در ادامه با عملکرد این مرکز تخصصی جعبه دنده بیشتر آشنا خواهید شد.

گیربکس DSG

جعبه دنده DSG عملکردی شبیه گیربکس اتوماتیک دو کلاچه دارد که در آن مبدل گشتاور از دو کلاچ استفاده می کند. نحوه عملکرد آنها به این صورت است که یکی از کلاچ ها را رها می کند و دومی را برای تعویض دنده درگیر می‌ کند. DSG راندمان سوخت بهتری نسبت به مدل ‌های دستی دارد. بی ام و MF یکی از خودروهایی است که دارای جعبه دنده اتوماتیک DSG می باشد و مصرف سوخت بهینه تری نسبت به خودروهای دستی دارد.

گیربکس تیپ ترونیک

تیپ ترونیک از گیربکس های استفاده شده توسط شرکت بی ام و است که به عنوان یک تکنولوژی برتر در زمینه تعویض دنده به حساب می ‌آید. این مدل جعبه دنده برخلاف دیگر مدل‌ های اتوماتیک این امکان را به راننده می دهد که بتواند به صورت دستی دنده را سبک و سنگین کند. در این قطعه اگر راننده اهرم دنده را در حالت اتوماتیک قرار دهد تعویض دنده به صورت اتوماتیک انجام خواهد گرفت. اما اگر سیستم را در حالت دستی قرار دهد می‌ تواند با حرکت دادن اهرم تعویض دنده خودرو را به صورت دستی انجام دهد. اگر تعویض دنده توسط راننده در موقعیت، به درستی و به موقع انجام نگیرد جهت جلوگیری از آسیب دیدن موتور گیربکس به صورت اتوماتیک دنده را سبک می ‌کند.

با جعبه دنده تیپ ترونیک رانندگی لذت ‌بخشی را تجربه خواهید کرد و می توانید وضعیت تعویض دنده را روی صفحه کیلومتر شمار دیجیتال خودرویتان مشاهده کنید. این مدل گیربکس انقلابی بزرگ را در صنعت خودروسازی به وجود آورد و به راننده اجازه شرکت در مسابقات اتومبیل رانی را می دهد.

 از جمله مزیت های تیپ ترونیک می ‌توان به راحتی بیشتر در ترافیک های شهری اشاره کرد، از طرفی موجب مصرف بهینه سوخت نیز خواهد شد. این مدل جعبه دنده استحکام فوق العاده بالایی دارد و سریع و انعطاف پذیر است. اما به این معنی نیست که هیچ وقت دچار مشکل نمی شود. در صورت ایراد پیدا کردن این قطعه باید سریعاً به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا دیگر قطعات نیز آسیب نبینند. در نظر داشته باشید که برای تعمیر گیربکس بی ام و حتماً به مراکز تخصصی مراجعه کنید، زیرا تعمیر گیربکس خودروهای خارجی کار هرکسی نیست و باید در این زمینه مهارت کافی داشته باشند.

علائم خرابی گیربکس BMW

  • عملکرد نامناسب و کند شدن گیربکس در هنگام تعویض دنده
  • نشت روغن در زیر خودرو
  • لرزش و تکان های غیر عادی خودرو
  • سر و صداهای غیر عادی و عجیب در هنگام تعویض دنده
  • بکسواد کردن کلاچ خودرو

تعمیر گیربکس BMW

با توجه به اینکه خودروهای تولید برند بی ام و از خودروهای گران قیمت و لوکس در جهان هستند به دلیل کیفیت و قطعات درجه یکی که در ساختار آنها استفاده شده است طرفداران زیادی دارد. اما این دلیل نمی ‌شود که خراب نشود و قطعات آن مشکل پیدا نکنند. بیشترین میزان خرابی در خودروهای بی ام و گیربکس آنهاست. برای تعمیر نیز به یک تعمیرگاه تخصصی نیاز دارند.

 تعمیر گیربکس BMW هزینه بالایی دارد، به همین دلیل نباید در صورت مشاهده کوچکترین ایرادی آن را جدی نگیرید و نسبت به آن بی توجه باشید، زیرا هرچه مشکل بیشتر شود میزان هزینه تعمیر آن نیز بالاتر خواهد رفت. تعمیر این قطعه بسیار با اهمیت است، به حدی که در خارج از ایران آموزش تعمیر آن به صورت آکادمیک در دانشگاه تدریس می شود و برای همین کار هر کسی نیست و باید به کار افراد متخصص این حوزه این کار را انجام دهند.

 دیده شده است افرادی که خود را تعمیرکار می‌ نامند و هیچ تخصصی در تعمیر گیربکس بی ام و ندارند دست به کار شده‌اند و مشکل این قطعه را بیشتر و بار هزینه را برای صاحبان خودرو چندین برابر کرده اند.
جهت جلوگیری از آسیب بیشتر جعبه دنده یا خراب شدن دیگر قسمت‌ های خودرو به یک تعمیرگاه تخصصی مانند تهران گیربکس مراجعه کنید. این تعمیرگاه از تعدادی افراد متخصص در زمینه تعمیر گیربکس خودروهای خارجی تشکیل شده است که هر کدام از آنها دانش و تجربه بالایی در این حوزه دارند و به دقت با استفاده از جدیدترین ابزار آلات، این قطعه را به بهترین وجه تعمیر می‌ کنند. یکی از راه های جلوگیری از خراب شدن جعبه دنده خودرو انجام سرویس های دوره ای است.

سرویس دوره ای گیربکس بی ام و

 در حالت کلی گیربکس اتوماتیک بی ام و باید در بازه‌های زمانی معین سرویس شود و قسمتهای مختلف آن مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت داشتن هرگونه مشکلی بلافاصله رفع شود. زمان انجام سرویس دوره ای هر خودرویی با دیگری متفاوت است و در دفترچه راهنمای آن ذکر شده است.

زمان تعیین سرویس دوره ای به مدت زمان استفاده از خودرو و مسافتی که با آن طی کرده اید بستگی دارد. در سرویس دوره ای جعبه دنده بی ام و مشکلاتی مانند نشت روغن، میزان ‌روغن، سوختگی روغن، خلاص شدن در هنگام پارک و … بررسی می ‌شود.

 همچنین غیر از زمان سرویس دوره ای، در صورت مشاهده کوچک‌ترین مشکل به تعمیرگاه تخصصی گیربکس مراجعه کنید . مجموعه تهران گیربکس با بهره گیری از کادری مجرب در زمینه سرویس های دوره ای جعبه دنده خودروهای خارجی از جمله بی ام و مهارت فوق العاده ای دارند و بسیار با کیفیت عالی عمل می کنند.

هزینه تعمیر گیربکس بی ام و چقدر است؟

با توجه به اینکه بی ام و یک خودروی خارجی است، گران قیمت و هزینه تعمیر و یا تعویض یکی از قطعات گیربکس آن نسبت به خودروهای داخلی بسیار بالاتر است. از طرفی هم میزان مشکلات در هزینه نهایی تاثیرگذار است. زیرا مشکل کوچک با تعویض قطعه آن تفاوت دارد و قطعا هرچه مشکل بیشتر باشد هزینه تعمیر آن بالاتر خواهد رفت. پس نمی ‌توان هزینه ثابتی را برای آن در نظر گرفت.

آیا خودمان می توانیم گیربکس اتوماتیک بی ام و را تعمیر کنیم؟

با توجه به اینکه گیربکس بر روی عملکرد خودرو تاثیر مستقیم دارد، حتماً باید یک تعمیرکار ماهر آن را سرویس و تعمیر کند زیرا اگر خودتان دست به کار شوید نمی توانید به درستی مشکل آن را تشخیص دهید و نسبت به تعمیر آن اصولی اقدام کنید. ممکن است باعث بیشتر شدن مشکل آن شوید. برای همین بهتر است شما هیچ اقدامی نکنید و اگر مشکلی را در جعبه دنده خودرویتان احساس کردید سریعا آن را به یک تعمیرگاه تخصصی بسپارید تا با استفاده از ابزار آلات مخصوص به بهترین وجه مشکلات آن را رفع کنند. 

 

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتوماتیک اپل

تعمیر گیربکس اتوماتیک زوتی

تعمیر گیربکس اتوماتیک سوبارو

تعمیر گیربکس اتوماتیک کوپا

تعمیر گیربکس اتوماتیک مک لارن

تعمیر گیربکس آریو

تعمیر گیربکس آلفارومئو

تعمیر گیربکس آئودی

تعمیر گیربکس پورشه

تعمیر گیربکس زانتیا

تعمیر گیربکس سوزوکی

تعمیر گیربکس سوزوکی ویتارا

تعمیر گیربکس سیتروئن

تعمیر گیربکس اتوماتیک مگان

لوازم یدکی گیربکس اتوماتیک

 

دیدگاهتان را بنویسید