تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو پارس

پژو پارس یک سدان جذاب از خانواده پژو ۴۰۵ است که دراواخر دهه ۷۰ وارد بازار کشور شد. این مدل خودرو در ابتدا با نام پژو ‌پرشیا شناخته شد و به دست مشتریان رسید که نسخه فیس لیفت ۴۰۵ به حساب می‌آمد. پژوپارس نسبت به ۴۰۵ ظاهری جذاب تر داشت و همین موضوع موجب محبوبیت و فروش بیشتر آن شد. به نحوی که پرفروش ترین سدان ایران خودرو به شمار می‌آید و یکی از پر طرفدار ترین خودروهای این برند در ایران است.

 این خودرو در ابتدا به صورت دستی عرضه شد، اما امروزه مدل خودکار آن نیز در بازار وجود دارد. پژو پارس اتوماتیک به پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر TU5 مجهز می باشد که در خودروهایی مانند ۲۰۶، ۲۰۷، ۴۰۵ و … دیده می‌ شود. این پیشرانه توان تولید ۱۰۵ اسب بخار و قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد و گیربکس به کار رفته در آن AL4 است.
در این مطلب قصد داریم به بررسی تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو پارس بپردازیم و نکات مرتبط با آن را خدمتتان ذکر کنیم. تا پایان همراه ما باشید.

 تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو پارس

پژو پارس از میان خودروهای داخلی محبوبیت زیادی دارد. از روزی که وارد بازار کشور شد تا به امروز تغییرات زیادی برروی ظاهرا آن اعمال شده است و آخرین ورژن آن به گیربکس اتوماتیک مجهز می باشد.
 پژو پارس اتومات دارای جعبه دنده   AL4بوده که جزو گیربکس های اتوماتیک تیپ ترونیک است و محصول شرکت رنو فرانسه می باشد.

AL4 در خودروهای مختلفی از جمله مگان، سدان و … به کار رفته و همچنین در خودروهای داخلی اتومات مانند ۲۰۶، ۲۰۷، ال ۹۰ و …  نیز از این مدل جعبه دنده استفاده شده است. اما متاسفانه پژو پارس قابلیت تیپ ترونیک این جعبه دنده را حذف کرده است که این امر باعث شده شتاب خودرو نسبت به مدل دستی آن پایین بیاید.

جعبه دنده یکی از مهمترین قسمت های خودرو پژو پارس است و مشکل پیدا کردن آن دردسر ساز بوده؛ زیرا باید به تعمیرگاه‌هایی مراجعه کنید که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند.
 به یاد داشته باشید که جعبه دنده اتوماتیک پژو پارس به دلایل مختلفی خراب می ‌شود. اگر در زمان مناسب به دنبال تعمیر آن نباشید مشکلات دیگری را برای خودرو به وجود خواهد آورد.

 جهت تشخیص به موقع خرابی گیربکس اتومات خودرویتان باید با هر یک از علایم آشنا باشید و در صورت مشاهده هر کدام اقدام مناسبی را انجام دهید. در ادامه برخی از علائم خرابی این قطعه را ذکر می کنیم.

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک پژو پارس

تغییر رنگ روغن گیربکس

بسیاری از مردم بر این باوراند که روغن گیربکس فقط نقش خنک کننده را دارد. اما این باور به کل اشتباه است، زیرا این مایع برای راه‌اندازی قسمت‌های مختلف خودرو مانند تسمه، کلاچ و … جهت عملکرد مناسب در تغییر دنده کاربرد دارد.
 روغن گیربکس نمی تواند برای همیشه مانند روز اول باقی بماند، زیرا با مرور زمان کارایی خود را از دست می دهد و هر سال باید چند بار جهت تعویض آن اقدام کنید (در ادامه نکات مرتبط با آن را ذکر خواهیم کرد). به یاد داشته باشید که روغن های سوخته و کهنه موجود در مخزن جعبه دنده باید تعویض شوند زیرا خودرو را دچار مشکلات زیادی خواهد کرد.

 پایین بودن سطح روغن گیربکس

جهت عملکرد مناسب پژو پارس باید روغن گیربکس آن در سطح مناسبی قرار گرفته باشد. بی ‌توجهی نسبت به این موضوع مشکلاتی مانند مشکل در تغییر دنده، لرزش، گرم شدن بیش از حد و در آخر از کار افتادن جعبه دنده و خودرو را در پی دارد. جهت تشخیص سطح مناسب روغن گیربکس خودرویتان میتوانید از یک نوار میله قابل اندازه گیری استفاده کنید.
 همچنین اگر نشتی روغن را احساس کردید باید بلافاصله در صدد رفع آن برایید. به این منظور به تعمیرگاهجهت تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو پارس مراجعه کنید؛ زیرا خودتان نمی توانید مشکلات این قطعه را برطرف نمایید.

 تقه زدن گیربکس اتوماتیک پژو پارس

این مشکل برای بیشتر خودروهای اتومات اتفاق می‌افتد. یکی از دلایل این اتفاق ممکن است وارد شدن فشار زیاد به گیربکس باشد. البته مشکلات دیگری نیز مانند پارگی بخش‌های مختلف می‌ تواند مسبب این تقه زدن باشند.

در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده باید بلافاصله به یک تعمیرگاه گیربکس پژو پارس اتوماتیک مراجعه کنید. زیرا در صورت بی ‌توجهی به هر یک از خرابی ها، دیگر قطعات جعبه دنده نیز آسیب خواهند دید و در کل استهلاک خودرویتان را به دنبال دارد.

 متاسفانه پیدا کردن یک تعمیرگاه مطمئن و تخصصی در زمینه تعمیر گیربکس اتومات پارس کار سختی است و به کمتر مرکزی می ‌توان اعتماد کرد. اما تهران گیربکس یکیاز معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس خودروهای داخلی و خارجی در تهران است که دارای تعمیرکارانی ماهر، کاربلد و متخصص در این زمینه می باشد که با بهره گیری از دستگاه ها و تجهیزات روز اقدام به تعمیر این قطعه حیاتی از خودرویتان می‌ کند. از این رو در صورت مشکل پیدا کردن جعبه دنده اتوماتیک خودرو می توانید به تعمیرگاه ما اعتماد کنید و نگرانی بابت این موضوع نداشته باشید.

سرویس های دوره ای گیربکس اتوماتیک پژو پارس چه زمانی باید انجام بگیرد؟

جهت انجام سرویس های دوره ای پژو پارس باید به کارکرد کیلومتر آن توجه کنید. در حالت کلی نمی توان زمان دقیقی را برای این عمل در نظر گرفت اما بهتر است پس از پیمودن هر ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر نسبت به سرویس کلی آن اقدام نمایید.
البته مواردی مانند رانندگی اصولی، شرایط رانندگی، وضعیت سلامت کلی خودرو، تعویض روغن و فیلتر گیربکس نیز در این امر دخیل هستند.

یکی از کارهایی که در سرویس دوره ای گیربکس پژو پارس انجام می گیرد بررسی وضعیت روغن آن است، که در صورت نیاز اقدام به تعویض آن خواهند کرد. این عمل در تعمیرگاه تهران گیربکس با استفاده از دستگاه های تمام اتوماتیک انجام می گیرد و به این ترتیب تمام روغن سوخته و کهنه موجود در جعبه دنده خارج و روغن تازه و سالم را جایگزین آن خواهند کرد. هزینه تعویض روغن نسبت به هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک  پارس بسیار ناچیز است و اصلا جای نگرانی نیست.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتومات پژو

تعمیر گیربکس اتوماتیک 206

تعمیر گیربکس اتوماتیک 207

تعمیر گیربکس اتوماتیک 407

تعمیر گیربکس دی اس

این پست دارای 2 دیدگاه است

  1. علی محمودی

    باسلام واحترام و عرض خسته نباشید به مدیریت وکارشناسان محترم مرکز ، اطلاعات خوبی دراختیارمان قرار دادین ، بنده بخصوص توصیه های مهم مرتبط با پژو پارس دنده اتوماتیک خیلی استفاده کردم.
    میخواستم بدونم آیا تعمیر موتور وسایر قسمت‌های پژو پارس دنده اتوماتیک را انجام می‌دهید ؟؟؟
    باسپاس فراوان
    بنده اولین باری است که وارد سایت شما شدم ،

    1. سلام خدمت شما. خوشحالیم از اینکه براتون مفید بوده.
      خیر. ما به صورت تخصصی فقط تعمیر گیربکس های اتوماتیک رو انجام میدیم

دیدگاهتان را بنویسید