تعمیر گیربکس تویوتا کمری

تعمیر گیربکس تویوتا کمری

 اما یکی از مواردی که در رابطه با  تعمیر گیربکس تویوتا کمری اهمیت زیادی دارد تعمیر آن است. به دلیل ساختار پیچیده که جعبه دنده این مدل خودرو دارد، تعمیر آن کار چندان آسانی نیست و هزینه آن نیز بالا است. به همین دلیل در صورت مشکل داشتن این قطعه از خودرویتان نباید به هر جایی برای تعمیر گیربکس تویوتا مراجعه کنید. زیرا افراد کمی در این زمینه مهارت دارند در غیر اینصورت آسیب بیشتری به جعبه دنده وارد می کنند و هزینه بیشتری را متحمل خواهید شد

گیربکس مانند پلی میان موتور و چرخ های خودرو عمل می کند و نیروی تولیدی خودرو را به سرعت های مختلف تبدیل می کند و قدرت را از موتور به چرخ های جلو و عقب خودرو انتقال می دهد. تویوتا کمری تا مدل هفت به گیربکس دستی و پس از آن به گیربکس اتوماتیک مجهز شد. این مدل جعبه دنده مزایا و معایب خاص خود را دارد.

 گیربکس دستی تویوتا کمری به عنوان یک گیربکس استاندارد شناخته شده است. کلاچ های آن از نوع خشک اند و با استفاده از نیروی پا باید گرفته شود و تعویض دنده به صورت دستی انجام می گیرد. عمل انتقال نیرو تولیدی موتور به چرخ ها توسط چرخ دنده انجام می ‌گیرد که بر روی دو میله ورودی و خروجی قرار دارند. تویوتا کمری با عرضه خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، راحتی راننده و کار بهتر با ماشین را سبب شد.

 اگر در جعبه دنده های معمولی بین سرعت چرخ دنده ها و تغییر دنده هماهنگی لازم به درستی صورت نگیرد به گیربکس فشار وارد می‌ شود و به تعمیر نیز پیدا خواهد کرد.
 اما در جعبه دنده اتوماتیک تویوتا کمری عمل تعویض دنده به صورت اتوماتیک و با یک اهرم و بیشتر فشار دادن گاز در تغییر می‌ کند.

 این دو مدل جعبه دنده در خودروهای تویوتا کمری وظیفه یکسانی دارند ،اما نوع عملکرد آنها متفاوت است. از جمله این تفاوت ها می توان به تفاوت رانندگی، تفاوت در مصرف سوخت، سرعت، تمرکز راننده و … اشاره کرد.

دقت داشته باشید که جعبه دنده دستی تویوتا کمری به دلیل طراحی و عملکرد ساده‌تری که نسبت به مدل اتوماتیک داشته هزینه تعمیر پایین تری دارد. گیربکس های اتوماتیک به دلیل ساختار پیچیده ای که دارند هزینه تعمیر یا تعویض قطعات آن چندین برابر مدل دستی است. همچنین جعبه دنده های دستی تویوتا کمری به دلیل داشتن کلاچ و دیر یا نگرفتن آن توسط راننده زودتر خراب خواهند شد و به تعمیر نیاز پیدا خواهند کرد. اما جعبه دنده اتوماتیک تویوتا کمری به دلیل عدم داشتن کلاچ طول عمر بالاتری دارند. از جمله جعبه دنده اتوماتیک به کار رفته در CVT است.

گیربکس CVT تویوتا کمری

سدان تولیدی شرکت تویوتا همیشه به عنوان قابل اعتماد ترین خودروهای خانوادگی معروف است و توانسته در کشوری مشکل پسند مانند آمریکا کاربران زیادی را به خود جذب کند و در لیست محبوب ترین خودروها قرار بگیرد. تویوتا کمری به دلیل حضور در لیست پرفروش ترین ها توانسته تا ۸ نسل به بازار عرضه شود. ولی در دهه ۸۰ میلادی اولین بار تولید و رونمایی شد. کمری از خودروی ساده به یک سدان زیبا و بی نظیر تبدیل شد.

اولین مدل های تویوتا کمری ظاهری باریک و جمع و جور داشتند که اولین نسخه از آنها در سال 1983 وارد بازار شد. تویوتا توانست این ظاهر باریک کمری را تا ۲۰۰۰ میلادی حفظ کند و آخرین مدل این شکلی کمری در سال ۲۰۰۳ تولید شد. از این مدل به بعد سدان کمری به دان متوسط تقریبا عریض تبدیل شد که استانداردهای جهانی داشت. این مدل خودرو از زمان عرضه تا الان رشد چشمگیری داشته و هنوز هم یکی از بهترین خودروهای هیبریدی در جهان محسوب می‌ شود.

 اولین تا هشتمین نسل از تویوتا کمری با گیربکس یا همان جعبه دنده دستی عرضه شد و از نسل 8 به بعد تدریج تکامل پیدا کرد و از گیربکس اتوماتیک استفاده شد. خودروهای تویوتا کمری در طول زمان تغییرات قابل توجهی داشته اند و ساختار و طراحی آنها تغییر کرده است. هر نسل جدیدی که معرفی شد مشتریان را به خرید مدل جدید تشویق کرد. این خودرو در طول سال ها از کشورهای مختلفی به بازار ایران عرضه و به خودرویی پرطرفدار تبدیل شد.

جعبه دنده CVT اخیرا عنوان محبوب‌ترین جعبه دنده را کسب کرده و در بیشتر خودروهای اتوماتیک تویوتا کمری از آن استفاده شده است. این سیستم انتقال قدرت بر خلاف جعبه دنده معمولی تعداد دنده های ثابتی دارد و در شرایط مناسب امکان تعویض دنده را در سرعت مناسب و در همان زمان فراهم می کند و راننده را محدود نخواهد کرد. قطعاً این مدل جعبه دنده مزیت‌های زیادی دارد که کمپانی تویوتا از آن در محصولات خود استفاده می‌ کند.

 یکی از مزیت‌های گیربکس CVT تویوتا کمری مصرف سوخت بهینه آن است. زیرا دور موتور را بهینه می ‌کند و موجب کاهش مصرف سوخت به میزان قابل توجهی خواهد شد. دومین مزیت نرم بدون حالت تعویض دنده  است. در CVT هیچ جا به جایی دستی نخواهید داشت و تعویض دنده با آن بسیار راحت است. در حالیکه همین فرایند در دیگر خودروها با صدا یا تکان همراه است.

خودروهای تویوتا کمری مجهز به CVT با نسبت دنده مناسب به صورت خودکار در همان لحظه حرکت می کند در حالی که این موضوع در خودروی مجهز به جعبه دنده دستی و اتوماتیک معمولی وجود ندارد و تعویض دنده آنها در یک چارچوب مشخص انجام می گیرد.

 اما یکی از معایب جعبه دنده اتوماتیک CVT هزینه بالای تعمیرات آن است. با توجه به اینکه این مدل جعبه دنده در بازار قیمت بالایی دارد تعمیر آن نیز پر هزینه است، زیرا قطعات آن گرانقیمت هستند.

 برای تعمیر گیربکس تویوتا کمری که از نوع CVT است باید دنبال یک تعمیرگاه ماهر و متخصص در این زمینه باشید زیرا CVT قطعه فوق العاده حساسی است و اگربه دست افراد بی تجربه برسد ممکن است آسیب بیشتری به آن وارد کنند. به همین دلیل مراجعه به مرکز تخصصی تعمیر گیربکس اتوماتیک تویوتا کمری امری کاملاً ضروری است.

گیربکس تیپ ترونیک

گیربکس اتوماتیک به کار برده شده در خودروهای تویوتا کمری گیربکس تیپ ترونیک است. یکی از خودروهای تویوتا کمری که از این جعبه دنده بهره می برد GLX بوده که جعبه دنده آن ۵ سرعته است و عملکرد عالی را از خود به نمایش می ‌گذارد. جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک عملکردی مشابه جعبه دنده دستی دارد و پروسه تعویض دنده را برای رانندگان بسیار راحت کرده است، با این تفاوت که به راننده این اجازه را می ‌دهد که هنگام رانندگی زودتر از سیستم اتوماتیک دنده را تعویض کنند. در حالت کلی این مدل جعبه دنده از دقت بالا و هوشمندی فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

 شایان ذکر است تیپ ترونیک در تعویض دنده ها نسبت به دیگر جعبه دنده های اتوماتیک سرعت و دقت بالا تر و نرم تری داشته و در مقایسه با CVT وزن بیشتری دارد. از طرف دیگر هزینه نگهداری از جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک تویوتا کمری بسیار بالا است و حتی بالاتر از .CVT

تیپ ترونیک در مقایسه با CVT پیچیدگی آن چندان بالایی ندارد. این پیچیدگی در هنگام نیاز به تعمیر با مراجعه به تعمیرگاهی که به صورت تخصصی در زمینه تعمیر گیربکس کار می کنند خود را نشان می دهد.

تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تویوتا کمری

تهران گیربکس یکی از مراکز تخصصی تعمیر و انجام سرویس های دوره ای جعبه دنده تویوتا کمری در تهران است و از افرادی متخصص و ماهر در این زمینه تشکیل شده است که با بهترین و به صرفه ترین قیمت، جعبه دنده خودرویتان را تعمیر می‌ کند. این مرکز با بهره‌مندی از ابزار آلات مدرن و درجه یک در ابتدا مشکل را پیدا و سپس با رضایت شما شروع به تعمیر خواهند کرد. تا جایی که نیاز نباشد قطعات را تعویض نمی کنند و سعی می ‌کنند آنها را تعمیر کنند، به این ترتیب هزینه تعمیر پایین تر خواهد بود. پس می توانید با خیال راحت خودرویتان را به مرکز ما بسپارید تا در اسرع وقت نسبت به عیب یابی و تعمیر آن اقدام کنند.

نشانه های خراب شدن گیربکس تویوتا کمری

خراب شدن جعبه دنده از جمله مواردی است که مشکلات زیادی را برای افراد به وجود می‌آورد. با انجام سرویس های دوره ای و مراجعه منظم به تعمیرگاه می‌توان جلوی خراب شدن ناگهانی قطعه را بگیرید. این روش یکی از بهترین روش‌های نگهداری از خودرو است.

 اما گاهی اوقات نیز ممکن است بر اثر اتفاقی، جعبه دنده خودرویتان زود خراب شود. با مشاهده علائم خرابی گیربکس با مراجعه به تعمیرگاه مرتبط، جهت رفع آن اقدام کنید. داشتن اطلاعاتی راجع به خرابی جعبه دنده می ‌تواند کمک کننده باشد. برای همین در ادامه قصد داریم برخی از علائم و نشانه های خراب شدن جعبه دنده تویوتا کمری را ذکر کنیم.

  • یکی از نشانه های مشکل داشتن گیربکس خودرو سر و صدای اضافی آن است. این صداها در جعبه دنده اتوماتیک بیشتر شبیه ناله، کوبید، زوزه و …. است و در جعبه دنده دستی صداهای مکانیکی و غیر منتظره شنیده می شود. در صورت شنیدن صدای عجیب و غریب و غیر عادی از خودرو به تعمیرگاه مراجعه کنید.
  • یکی دیگر از نشانه های خرابی جعبه دنده ضعف واکنش است. به راحتی می توانید در جعبه دنده های دستی این مورد را شناسایی کنند. زیرا در هنگام تعویض دنده دور موتور و سرعت متناسب با دنده افزایش نمی یابد. در این هنگام لازم است به تعمیرگاه مراجعه کنید. اما تویوتا کمری هایی که به دنده اتوماتیک مجهز هستند و معمولاً دارای ضعف واکنش هنگام تغییر دنده است.
  • با توجه به اینکه گیربکس های دستی و اتوماتیک تویوتا کمری علائم و نشانه های خرابی متفاوتی دارد اما ممکن است این علایم در هر دو یکسان باشد مانند تکان خوردن در هنگام تعویض دنده که در هر دو مدل نشانگر وجود مشکل و خراب شدن جعبه دنده خودرو در آن است. به هر حال بهتر است هنگامی که خودرو پس از تعویض دنده حرکت نرم خود را از دست داد به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید و از بزرگ شدن مشکل جلوگیری نمایید.
  • یکی دیگر از علایم خراب شدن گیربکس نشت روغن است. در جعبه دنده های دستی و اتوماتیک وجود روغن به میزان مورد نیاز برای حفظ سلامتی و درست کار کردن قطعات آن مهم و ضروری است و به همین دلیل مشاهده یک قطره از این روغن می تواند اثری از مشکل داشتن گیربکس خودرویتان باشد. در این صورت اگر به موقع به آن رسیدگی نکنید می ‌تواند مشکلات بیشتری را به وجود بیاورد.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس تویوتا کرولا

تعمیر گیربکس راوفور

دیدگاهتان را بنویسید