تعمیر گیربکس تیگو

شرکت خودروسازی چری بزرگترین صادر کننده خودرو در چین است که محصولات تولیدی خود را به کشورهای مختلفی عرضه می کند. خودرو تیگو ۵ اولین خودرو برنده چری در سال ۱۳۹۴ توسط مدیران خودرو وارد کشور شد. تا قبل از آن محصولات مدیران خودرو، همه با برند ام وی ام وارد بازار می شدند.

 در سال ۹۵، ۹۷ و ۱۴۰۰ مدل های جدیدتری از این خودرو محبوب عرضه شد. چری ‌تیگو 5 با پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی عرضه شد که ۱۳۹ اسب بخار قدرت دارد. گیربکس اتوماتیک آن CVT با ۷ دنده مصنوعی است که نیرو تولیدی پیشرانه را به چرخ ها انتقال می دهد.

 مدل جدیدتر این خودرو در سال ۱۴۰۰ با نام چری تیگو 5 توربو عرضه شد که دارای موتور ۱.۵ لیتری توربو است و حداکثر قدرت آن به ۱۴۷ اسب بخار می رسد که جعبه‌دنده آن CVT با 9 دنده مصنوعی می باشد که پر قدرت به چرخ های جلو متصل است.
 از دیگر محصولات تیگو که در کشور ما دیده می‌شود می‌توان به تیگو ۷، X33 و … اشاره کرد.
 در این مطلب قصد داریم به بررسی تعمیر گیربکس تیگو 5 بپردازیم و نکات ضروری مرتبط با آن را ذکر کنیم.

تعمیر گیربکس تیگو ۵

با پیشرفت روز افزون صنعت خودروسازی و پدید آمدن ترافیک های شهری، کمپانی های خودروسازی در ساخت محصولات خود از سیستم انتقال قدرت اتوماتیک استفاده کرده اند و اتفاقا استقبال خوبی هم از آنها صورت گرفته است. گیربکس اتوماتیک روز به روز در حال آپدیت شدن است و کمپانی های مختلف خودروسازی هم سعی در به روز کردن محصولات خود دارند، که کمپانی چری هم از این قاعده مستثنا نیست و محصولاتی مانند چری تیگو ۵، تیگو ۷ و … را با جعبه دنده های اتوماتیک ۹ سرعته ، ۶ سرعته و … به بازار عرضه کرده است.

اولین نکته‌ای که باید همواره در هنگام خرید خودروهای تیگو اتوماتیک به یاد داشته باشید این است که حساسیت گیربکس اتوماتیک تیگو نسبت به دیگر جعبه دنده های دستی بسیار بیشتر است. پس همیشه باید از آن مراقبت کنید و موارد احتیاطی را رعایت کنید تا در کوتاه مدت دچار آسیب و مشکل نشود و هزینه‌های گزاف تعمیر آن، گریبانگیر تان نشود.

اما یکی از دردسرهای جعبه دنده های اتوماتیک، نبود زیرساخت کافی و مناسب برای تعمیر آن هاست. همواره مالکان این خودروهای اتوماتیک جهت تعمیر و نگهداری از این قطعه دچار مشکل می‌شوند. اما در این میان تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک خودروهای داخلی و خارجی تهران گیربکس با بهره‌مندی از تعمیرکاران فنی، آموزش دیده و متخصص در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد.

نکته دیگر در رابطه با تعمیر گیربکس تیگو 5 هزینه بالای تعمیر آن نسبت به دیگر جعبه دنده های معمولی است. زیرا ساختار آن با مدل های نیمه اتوماتیک و دستی متفاوت است و به تبع هرچه عملکرد آن پیچیده تر باشد تعمیر آن زمان بر تر و هزینه آن نیز بالاتر خواهد بود. اما اگر نکته های نحوه استفاده از جعبه دنده اتوماتیک را رعایت کنید این قطعه از خودرویتان کاملاً بی عیب و نقص کار می کند و هیچ مشکلی پیدا نخواهد کرد.
 در ادامه چندی از نکات لازم و نحوه استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک تیگو را خدمتتان ذکر می کنیم.

نحوه استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک تیگو

همانطور که در بالا اشاره کردیم سیستم های انتقال قدرت اتوماتیک به دلیل ساختار هیدرولیکی و انتقال نیرو تولیدی موتور از طریق جریان روغن نسبت به جعبه دنده های دستی و معمولی حساسیت بیشتری دارند و استفاده از آن مستلزم دقت بالایی است. در صورت استفاده درست طول عمر گیربکس خودرویتان افزایش می‌یابد. اما از جمله نکات لازم جهت کارکرد صحیح جعبه دنده تیگو شامل:

  • جهت پارک کردن خودرو، وزن خودرو را به جعبه دنده آن تکیه ندهید. بیشتر رانندگان تیگو هنگام پارک کردن آن را در حالت P قرار می دهند بدون اینکه ترمز دستی را بکشند، که این کار کاملا اشتباه است و گیربکس تمام وزن خودرو را تحمل می‌کند. تحت هیچ شرایطی نباید این کار را مخصوصاً در سراشیبی ها انجام دهید.

     جهت پارک کردن تیگو به صورت صحیح و اصولی باید پس از توقف کامل دنده را روی حالت N قرار دهید و پس از آن ترمز دستی را بکشید و بعد از آن ترمز پایی را رها کنید تا از حرکت نکردن خودرو مطمئن شوید و در آخر با نگه داشتن ترمز دنده را روی حالت P بگذارید.
  • در توقف های کوتاه کمتر از دو دقیقه مانند ماندن در پشت چراغ قرمز، پایتان را روی ترمز نگه دارید و دنده را به P یا N انتقال ندهید؛ زیرا استهلاک جعبه دنده را در پی دارد. دقت داشته باشید که در صورت توقف بیشتر از دو یا سه دقیقه پشت چراغ قرمز باید دنده را روی وضعیت N قرار دهید.
  • همواره خطاهای هر چند کوچک جعبه دنده خودرویتان را جدی بگیرید و در اولین فرصت به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تیگو مراجعه کنید؛ زیرا ادامه رانندگی با جعبه دنده معیوب موجب بزرگتر شدن مشکلات آن خواهد شد و دیگر قطعات جعبه دنده را از کار می‌اندازد.
  • روغن گیربکس را در فواصل زمانی مناسب تعویض کنید.
  • سعی کنید پدال گاز را به نرمی جابجا کنید؛ زیرا فشار دادن زیاد و نامنظم پدال گاز موجب ضربه دیدن گیربکس تیگو خواهد شد و طول عمر آن را کاهش می دهد.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک تیگو

با توجه به اینکه خودروهای اتوماتیک تیگو نسبت به دیگر خودروهای عادی قیمت بالاتری دارند به تبع هزینه تعمیر آنها نیز بیشتر میباشد، به این دلیل صاحبان آنها باید متناسب با میزان استفاده از خودرو، روغن آن را تعویض کنند زیرا در صورت بی‌توجهی به آن قطعات جعبه دنده از کار می‌افتد و خودرو از حرکت باز می ایستد.

 به گفته کارشناسان باید بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر نسبت به تعویض روغن گیربکس تیگو اقدام کنید. حال اگر این مسافت را طی نکرده اید هر دو سال یکبار باید آن را تعویض نمایید. دقت داشته باشید که جعبه دنده اتوماتیک تیگو نسبت به دستی گرمای بیشتری تولید می‌کند، به همین دلیل باید در مراقبت از آن به دقت عمل کنید تا آسیب نبیند.

از جمله تاثیرات روغن بر گیربکس:

  • جلوگیری از اصطکاک قطعات داخل گیربکس و کاهش صدای آن ها
  • عملکرد بهتر جعبه دنده
  • بالا رفتن عمر قطعات
  • کاهش گرمای جعبه دنده

هزینه تعمیر گیربکس تیگو ۵

از متداول ترین سوالات صاحبان تیگو ۵ در صورت خراب شدن گیربکس خودرویشان هزینه تعمیر آن است. دقت داشته باشید که هزینه تعمیر گیربکس تیگو ۵ به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی توان مقدار ثابتی را برای آن بیان کرد. اگر مشکل آن جدی باشد و به تعویض قطعات و یا پیاده‌سازی کامل جعبه دنده نیاز باشد، به تبع هزینه تعمیر آن بالاتر خواهد بود.

 تعمیرکاران تهران گیربکس تمام سعی خود را می‌کنند که در کمترین زمان و با به صرفه ترین قیمت جعبه دنده معیوب خودرویتان را تعمیر نمایند.
 لازم نیست نگرانی بابت نحوه تعمیر این قطعه مهم از خودرویتان داشته باشید زیرا تمام خدمات ما با ارائه گارانتی میباشد.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتوماتیک آریزو ۵

تعمیر گیربکس اتوماتیک آریزو ۶

تعمیر گیربکس اتوماتیک چری تیگو ۷

تعمیر گیربکس آریزو

تعمیر گیربکس تیگو 5

تعمیر گیربکس چری

دیدگاهتان را بنویسید