تعمیر گیربکس سانتافه

تعمیرگاه تخصصی گیربکس سانتافه

تعمیر گیربکس سانتافه فرایندی تخصصی و پیچده است. لذا بهتر است اگر قصد تعمیر گیربکس سانتافه خود را دارید حتما به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک سانتافه مراجعه کنید. تهران گیربکس یکی از مهمترین تعمیرگاه های تخصصی در زمینه تعمیر گیربکس هیوندا به شمار می رود که با بهرمندی از نیروهای با تجربه و خدمات با کیفیت توانسته اعتماد مراجعین خود را به خوبی جلب نماید.

سانتافه فیس جدید و قدیم

سانتافه یکی از خودروهای محبوب در کشور ماست که از محصولات برجسته شرکت هیوندای در سال 2016 به شمار می رود. این خودرو در ایران مدل های 2016 تا 2018 را داشته و ددر دو طرح فیس جدید و فیس قدیم موجود است که هر دو نیز محبوبیت زیادی در بین ماشین بازان ایرانی دارند. این خودرو با شاسی یکپارچه و موتور 4 سیلندر سفارشی توانی در حدود 188 اسب بخار را تولید می کند و گشتاوری معادل 245 نیوتن متر در بهترین وضعیت تولید می نماید. مصرف این خودرو نسبت به خودروهای هم رده کمتر بوده و در هر 100 کیلومتر تنها 8.5 لیتر بنزین مصرف می کند. حجم موتور ان نیز 2.4 لیتر می باشد.

نشانه های اخطار دهنده گیربکس اتوماتیک سانتافه

گیربکس اتوماتیک سانتافه وظیفه انتقال نیرو از موتور به چرخ ها را بر عهده دارد. اما مهمترین وظیفه گیربکس تغییر دور موتور و نیرو و گشتاوری است که از موتور به چرخ ها می بایست انتقال یابد. برای انجام این وظیفه طراحی پیچیده ای برای ساخت گیربکس اتوماتیک سانتافه انجام شده و لذا این دستگاه مجموعه ای از قطعات مختلف است که کارکرد آنها به یکدیگر به شدت وابسته می باشد. این وابستگی به نحوی است که اگر قطعه ای از کار بیافتد ممکن است سایر قطعات را نیز دچار آسیب دیدگی کند. برای پیشگیری از خطرات متعددی که برای گیربکس اتوماتیک سانتافه وجود دارد بهتر است نشانه های اخطار دهنده در گیربکس اتوماتیک سانتافه را کاملا جدی بگیرید. در صورت که هر یک از این نشانه ها مشاهده شد تا قبل از آسیب رسیدن به گیربکس اتوماتیک سانتافه به تعمیرگاه مراجعه کنید.

  • بوی سوختگی در گیربکس اتوماتیک سانتافه: اگر روغن گیربکس اتوماتیک سانتافه به موقع تعویض نشده باشد فاسد می شود اگر با همین شرایط به رانندگی ادامه دهید روغن فاسد وظایف خود را به درستی انجام نداده دمای روغن به بالتر از حد مجاز می رسد و حتی احتمال دارد بوی سوختگی در داخل کابین حس شود. علاوه بر این ممکن است آمپر کشیدن تجهیزات برقی داخل گیربکس اتوماتیک سانتافه به استشمام بوی سوختگی گیربکس اتوماتیک سانتافه منهی شود.
  • در رفتن دنده گیربکس اتوماتیک سانتافه: یکی از نشانه های خرابی سیستم روغن و یکی از شیربرقیها یا سوپاپها می تواند در رفتن خود به خودی دنده گیربکس اتوماتیک سانتافه باشد. این مهم در وضعیتی رخ می دهد که راننده سعی دارد دنده را در حالت دلخواه قرار دهد اما دنده خود به خود از محل مورد نظر خارج می شود. در رفتن دنده هر چند در اوایل ممکن است آزار دنده نباشد و مهم جلوه نکند اما می تواند در دراز مدت مشکلات عدیده ای را به همراه داشته باشد.
  • گیر کردن دنده گیربکس اتوماتیک سانتافه: همچنین در سمت مقابل ممکن است دنده در وضعیت قبلی خود گیر کند و تعویض وضعیت دنده دشوار شود. این مورد نیز یکی از نشانه های هشدار آمیز بوده و باید جدی گرفته شود.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک سانتافه: اگر خودرو شما از نظر موتور و سیستم برقی ایرادی نداشته باشد گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک سانتافه به کلاچ مربوط می باشد. مخصوصا اگر در سرعتهای بالا بیشتر مشهود باشد. البته گاهی نیز خلاصی خود به خودی یا ایراد در سیستم روغن می تواند به گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک سانتافه منجر شود.
  • لرزش گیربکس اتوماتیک سانتافه: اگر اتصالات گیربکس اتوماتیک سانتافه شل شده باشند امکان لرزش آن وجود خواهد داشت. همینطور در صورتی که چرخ دنده ها به صورت نامیزان و آنبالانس گردش کنند نیز به احتمال زیاد می تواند به لرزش گیربکس اتوماتیک سانتافه ختم شود.
  • زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک سانتافه: زوزه کشیدن نیز دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. از خرابی بلبرینگ و یاتاقانها گرفته تا سایش چرخ دنده ها ممکن است دلیلی برای زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک سانتافه باشند.
  • تقه زدن گیربکس اتوماتیک سانتافه: اگر گیربکس اتوماتیک سانتافه شما دچار ایراد تقه زدن شده است به یاد داشته باشید که این ایراد ممکن است به علت درگیری بیش از حد قسمتهای متحرک باشد. لذا تا قبل از اینکه خرابی های بیشتری به بار بیاید بهتر است به تعمیرگاه مجاز گیربکس اتوماتیک سانتافه مراجعه کنید. تهران گیربکس با استفاده از کارشناسان با تجربه افتخار دارد که سریعترین و دقیقترین عیب یابی در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک سانتافه را به مشتریان عزیز خود ارائه نماید.
  • چراغ چک گیربکس اتوماتیک سانتافه: اگر چراغ چک گیربکس اتوماتیک سانتافه شما حتی برای مدت کوتاهی روشن شد این مسئله نشان می دهد که قطعه ای در داخل گیربکس اتوماتیک سانتافه با مشکل مواجه شده است. در این شرایط خودرو را برای بازدید دقیق و کارشناسی به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک سانتافه انتقال دهید.

وظایف روغن گیربکس اتوماتیک سانتافه

روغن در گیربکس اتوماتیک سانتافه سه وظیفه اصلی دارد. نخست اینکه به عنوان مایع خنک کننده دمای گیربکس اتوماتیک سانتافه را کاهش می دهد. دوم اینکه روانکاری قطعات داخلی گیربکس اتوماتیک سانتافه بر عهده روغن گیربکس می باشد. سومین وظیفه نیز کمک به تعویض دنده با فشار اویل پمپ می باشد. اگر بخواهید همه وظایف روغن گیربکس به درستی به انجام برسد باید روغن سالم و کارآمدی داشته باشید. بدین منظور ابتدا سعی کنید از روغن اصلی و با کیفیت در هنگام تعویض روغن گیربکس اتوماتیک سانتافه خود استفاده کنید. دوما فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک سانتافه را در هر بار تعویض روغن عوض کنید تا مبادا ذرات ریزی که به مرور زمان در داخل فیلتر جمع شده اند از حد مجاز فراتر روند. سوما اینکه در بازدید ظاهری گیربکس اتوماتیک سانتافه به سطح روغن نشتی روغن و کیفیت روغن گیربکس اتوماتیک سانتافه دقت کنید.

دوره های تعویض روغن گیربکس اتوماتیک سانتافه

بسته به مدل دستگاه از سوی کمپانی سازنده هم مسافت و هم مدت زمان فساد روغن اعلام می شود. برای اطلاع از مسافت و مدت دقیق به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید. البته به طور متداول هر 45 تا 55 هزار کیلومتر می بایست روغن گیربکس اتوماتیک سانتافه تعویض شود. اما علاوه بر مسافت فاکتور مدت زمان استفاده از روغن نیز مهم است چرا که روغن گیربکس نیز تاریخ مصرف دارد و از زمان شروع استفاده بین 4 تا 5 سال بعد روغن گیربکس اتوماتیک سانتافه فاسد خواهد شد. به طور تجربی مسافت 45 هزار کیلومتر را 4 سال و مسافت 55 هزار کیلومتری را 5 سال در نظر می گیرند. همچنین ممکن است خرابی که در گیربکس اتوماتیک سانتافه بوجود می آید باعث شود گیربکس اتوماتیک سانتافه مدتی طولانی با دمای بیش از حد مجاز کار کند و به این ترتیب روغن زودتر از موعد کیفیت خود را از دست بدهد. همچنین رانندگی پر فشار نیز می تواند طول عمر روغن گیربکس اتوماتیک سانتافه را کاهش دهد. به عنوان مثال اگر حرکت پر شتاب و سریع در جاده های پر پیچ و خم داشته باشید فشار بیشتری بر گیربکس اتوماتیک سانتافه وارد می آید همه اینها سبب می شود که کیفیت روغن گیربکس اتوماتیک سانتافه علاوه بر زمان و مسافت به نحوه استفاده شما از خودرو نیز وابسته باشد. به همین دلیل بهتر است در بازدیدهای دوره ای نسبت به چک کردن کیفیت روغن گیربکس اتوماتیک سانتافه خود اقدام کنید و از سالم بودن روغن آن اطمینان حاصل نمایید.

نکات طلایی برای سلامت گیربکس اتوماتیک سانتافه

برای اینکه گیربکس اتوماتیک سانتافه طول عمر بیشتری داشته باشد باید نکاتی را به خاطر بسپارید و به کار ببندید که تحت عنوان سرویسهای نگهداری و نکات طلایی برای سلامت گیربکس اتوماتیک سانتافه مطرح می شوند. در این بخش مهمترین نکات برای افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک سانتافه ذکر می شود:

  • بازدید دوره ای گیربکس اتوماتیک سانتافه: موارد بسیاری وجود دارد که در بازدید دوره ای می توانید چک کنید. از جمله این موارد می توان به چک کردن سطح روغن گیربکس و بررسی کیفیت روغن گیربکس اتوماتیک سانتافه اشاره کرد. همچنین وجود نشتی روغن گیربکس نیز می بایست چک شود. بررسی لرزش یا شل بودن اتصالات گیربکس و دمای آن از دیگر مواردی است که در بازدید دوره ای می بایست مورد بررسی قرار بگیرد. اگر شخصا نمی توانید بازدید دوره ای را به انجام برسانید و زمان کافی نیز برای مراجعه به تعمیرگاه ندارید حداقل توصیه کارشناسان این است که در هر بار تعویض روغن موتور که می بایست به انجام برسد از تعمیرکار خود بخواهید که موارد ذکر شده در خصوص بازدید دوره ای گیربکس اتوماتیک سانتافه را به انجام برساند. البته بهتر است برخی از این موارد در حالت موتور روشن و گرم به انجام برسد مانند بررسی نشتی و دما و لرزش گیربکس اتوماتیک سانتافه.
  • تعویض روغن گیربکس اتوماتیک سانتافه: روغن گیربکس اهمیت بسزایی در کارایی گیربکس اتوماتیک سانتافه دارد و اگر تعویض آن را به تعویض بیاندازید مشکلات زیادی برای قطعات مختلف گیربکس پیش خواهد آمد.
  • فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک سانتافه: در خصوص فیلتر روغن گیربکس باید به خاطر داشت که شستشو با آب یا هوای فشرده نمی تواند باعث تمیز شدن مجدد فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک سانتافه شود و حتما باید فیلتر روغن را در هر بار تعویض روغن گیربکس اتوماتیک سانتافه عوض نمود.
  • عدم بکسل کردن خودروهای سنگین: سانتافه موتور و گیربکس قدرتمندی دارد اما در صورتی که خودروهای سنگین را برای مسافت طولانی و با سرعت بالا بکسل کنید به گیربکس اتوماتیک سانتافه فشار وارد می اید. سعی کنید حدالمقدور در صورتی که چاره ای جز بکسل کردن ندارید با حرکت نرم و سرعت پایین حرکت کنید.
  • تغییرات رینگ و لاستیک: رینگ و لاستیک به عنوان آخرین حلقه از زنجیره انتقال قدرت به شمار می رود. افزایش یا کاهش بیش از حد اندازه رینگ و لاستیک سبب می شود نسبت دور تغییر کند. بدین ترتیب فشاری که به گیربکس اتوماتیک سانتافه وارد می آید افزایش خواهد یافت. پس بخاطر داشته باشید این تغییرات سلیقه ای طول عمر گیربکس اتوماتیک سانتافه شما را کاهش می دهد.
  • رانندگی صحیح: نحوه رانندگی شما تاثیر مستقیم بر طول عمر موتور و گیربکس اتوماتیک سانتافه داشته و حتی سایر قسمتها مانند جلو بندی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. به طور کلی حرکات پر شتاب و حرکت با سرعت بالا در وضعیت فول بار و در جاده های پر پیچ و خم و با سربالایی و سراشیبی تند می تواند فشار زیادی بر گیربکس اتوماتیک سانتافه وارد آورد.

تعمیرات اضطراری موقت بر روی گیربکس اتوماتیک سانتافه

تعمیرات اضطراری در واقع به فرایندی گفته می شود که در شرایطی که به تعمیرکار دسترسی ندارید و گیربکس اتوماتیک سانتافه شما از حرکت باز مانده است به صورت موقت برخی معایب را برطرف کرده و شما می توانید خودرو را تا رسیدن به تعمیرگاه به حرکت درآورید. به یاد داشته باشید اگر با این اقدامات به صورت موقت خودرو راه اندازی شد تعمیر اساسی و عیب یابی دقیق گیربکس اتوماتیک سانتافه خود را به تاخیر نیندازید.

  • خودرو را در وضعیت دنده خلاص قرار دهید و خاموش کنید.
  • برای انکه برنامه کامپیوتری گیربکس اتوماتیک سانتافه به خوبی تنظیم شود به مدت 5 دقیقه بست باتری را قطع کنید.
  • سپس به مدت 30 ثانیه و بدون فشردن پدال گاز و در همان وضعیت دده خلاص خودرو را روشن کنید.
  • خاموش و روشن کردن خودرو در فواصل 30 ثانیه ای را سه مرتبه تکرار کنید.
  • پس از انجام عملیات فوق اگر صدای شدید یا لرزش زیادی از ناحیه گیربکس اتوماتیک سانتافه حس نمی کنید به آرامی حرکت کنید.
  • در صورتی که گیربکس اتوماتیک سانتافه تحت دمای شدید و فشار مضاعف کار کرده باشد ممکن است با دو ساعت خاموش گذاشتن خودرو و رسیدن ان به دمای محیط بتوانید مجددا خودرو را راه اندازی نمایید.

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک سانتافه

اینکه چه قسمتی از گیربکس اتوماتیک سانتافه خراب شده باشد در تعیین هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک سانتافه بسیار تاثیر گذار خواهد بود. لذا برای اینکه دقیقا بدانید چه میزان هزینه برای تعمیر گیربکس خودرو خود باید بپردازید بهتر است خودرو را به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک سانتافه انتقال داده تا مورد کارشناسی تعمیرکار قرار گیرد. در مجموعه تهران گیربکس با استفاده از تعمیرکاران حرفه ای سعی بر این است که به صورت دقیق عیب یابی به انجام برسد تا اولا هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک سانتافه کاهش یابد در ثانی در وقت دو طرف نیز صرفه جویی شود. در مجموعه تهران گیربکس با کاهش سود کمترین هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک سانتافه به شهروندان عزیز تهرانی ارائه می شود.

تعویض گیربکس اتوماتیک سانتافه

اما چه زمانی شما ناچار به تعویض گیربکس اتوماتیک سانتافه خود خواهید بود؟ اگر چند سالی هست که از خودرو استفاده می کنید و ایرادی اساسی برای گیربکس اتوماتیک سانتافه پیش امده که هزینه تعمیر ان از نیمی از هزینه تعویض بیشتر می شود بهتر است گیربکس اتوماتیک سانتافه را به طور کلی تعویض نمایید. زیرا اولا به جای تعمیر قطعات معیوب همه قطعات معیوب نو می شوند در ثانی در صورت تعمیر قطعات معیوب سایر قطعات گیربکس اتوماتیک سانتافه نیز به هر حال مستهلک شده اند و لذا اگر تعمیر انجام شود ممکن است مدتی بعد سایر قطعات نیز نیاز به تعمیر داشته باشند و در نهایت هزینه تعمیرات متعدد شما حتی از هزینه تعویض نیز بیشتر شود. در صورتی که اگر از ابتدا گیربکس اتوماتیک سانتافه را تعویض کنید تا سالهای سال خیالتان از بابت کارکرد آن راحت می شود و با رعایت سرویسهای نگهداری می توانید مدتها از گیربکس اتوماتیک جدید خود استفاده نمایید.

سوالات متداول گیربکس اتوماتیک سانتافه

چرا روغن گیربکس اتوماتیک سانتافه باید عوض شود؟

روغن یک سیال پایه نفتی است که پس از کارکرد در دمای بالا و تحت فشار بالا به مرور زمان لزجت خود را از دست می دهد و لذا کارایی اولیه خود را نخواهد داشت. به همین دلیل می بایست روغن گیربکس اتوماتیک سانتافه در فواصل زمانی مشخص تعویض شود. به طور نرمال برای مدلهای مختلف بین 45 تا 55 هزار کیلومتر برای تعویض روغن گیربکس در نظر گرفته می شود.

گیر کردن دنده در حالت پارک چطور به ایرادات سیستم ترمز مربوط می شود؟

در برخی مواقع هنگامی که دنده را در حالت پارک قرار می دهید سیستم ترمز قفل می شود و شما نمی توانید خودرو را حرکت دهید و به نظر می رسد که گیربکس اتوماتیک سانتافه در حالت دنده پارک گیر کرده است. در این مواقع باید مشکل ترمز و مشکل گیربکس اتوماتیک سانتافه به طور همزمان رفع گردد.

آیا هماند روغن گیربکس اتوماتیک سانتافه می بایست در گیربکس های هیبریدی نیز روغن گیربکس تعویض شود؟

روغن گیربکس حتی در گیربکسهای هیبریدی نیز امکان فساد دارد و لذا برای اینکه گیربکس کارایی خود را از دست ندهد می بایست در دوره های زمانی مشخص شده روغن ان را تعویض کرد.

حالت اضطراری دنده سه در گیربکس اتوماتیک سانتافه به چه وضعیتی گفته می شود؟

اگر گیربکس اتوماتیک سانتافه در وضعیت دنده سه قفل کند و تغییر حالت ندهد به این وضعیت حالت اضطراری دنده سه می گویند که عملا خودرو را از کار می اندازد.

خلاصی گیربکس اتوماتیک سانتافه چه ربطی به کلاچ دارد؟

اگر کلاچ خودرو از کار افتاده باشد ممکن است خود به خود گیربکس اتوماتیک سانتافه خلاص شود. البته خلاصی گیربکس می تواند دلایل دیگری مانند ایراد در سیستم روغن نیز داشته باشد که محتمل تر از خرابی کلاچ به نظر می رسد.

گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک سانتافه ربطی به کلاچ دارد یا ایرادی موتوری است؟

در برخی مواقع گاز هرز خوردن خودرو به مشکل موتوری و برخی مواقع به مشکلات برقی و در برخی مواقع نیز به ایراد کلاچ یا گیربکس اتوماتیک سانتافه مربوط می شود. اگر خودرو شما در وضعیت دنده خلاص به خوبی گاز می خورد و دور موتور بالا می رود و در شروع حرکت مشکلی ندارید اما در سرعتهای بالاتر با گاز هرز خوردن مواجه می شوید به احتمال زیاد مشکل از کلاچ خواهد بود.

متداولترین دلیل برای لرزش گیربکس اتوماتیک سانتافه چه دلیلی ست؟

مشکل شل بودن اتصالات در گیربکس اتوماتیک سانتافه عمدتا زمانی رخ می دهد که شما گیربکس اتوماتیک سانتافه را به دست تعمیرکار کم تجربه می سپارید و تعمیرکار در بستن اتصالات گیربکس اتوماتیک سانتافه دقت لازم را به خرج نمی دهد. در این مواقع ممکن است لرزش گیربکس اتوماتیک سانتافه در داخل کابین حس شود.

تقه زدن گیربکس اتوماتیک سانتافه چقدر می تواند خطر آفرین باشد؟

تقه زدن مخصوصا اگر به خرابی یا شکستگی چرخ دنده های گیربکس اتوماتیک سانتافه مربوط باشد می تواند بسیار خطرآفرین باشد لذا در صورتی که گیربکس اتوماتیک سانتافه شما تقه می زدن برای عیب یابی حتما به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک سانتافه مراجعه کنید.

زمان بندی دقیق سرویسهای دوره ای گیربکس اتوماتیک سانتافه به چه صورت است؟

در دفترچه راهنمای گیربکس اتوماتیک سانتافه زمان بندی برخی سرویسهای دوره ای ذکر شده است. در کنار این برنامه می توانید از نکات طلایی در زمینه نگهداری از گیربکس سانتافه که در این مقاله ذکر شد استفاده نمایید.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس آزرا

تعمیر گیربکس توسان

تعمیر گیربکس سوناتا

تعمیرگیربکس سراتو

تعمیر گیربکس تویوتا کرولا

دیدگاهتان را بنویسید