تعمیر گیربکس سوزوکی ویتارا

گرند ویتارا یکی از محصولات کمپانی ژاپنی سوزوکی است که در سال ۱۹۸۸ عرضه شد و جزو خودروهای کراس اوور است. در سال ۱۳۸۵ این خودروی شاسی بلند جذاب توانست به بازار ایران راه پیدا کند و استقبال زیادی از آن شد.

 این خودرو یکی از شاس بلندهای قدیمی در ایران به حساب می ‌آید که شرکت ایران خودرو مونتاژ آن را در سال ۸۶ شروع کرد و با پیشرانه ۲ لیتری وارد بازار شد. گرند ویتارا اتوماتیک، آپشن و امکانات بیشتری نسبت به مدل دستی آن دارد و توانسته وضعیت خوبی داشته باشد و فروش بالایی کسب کند.
ویتارا در دو تیپ ۵ و ۸ عرضه شده است که هر دو دارای جعبه دنده دستی پنج سرعته و چهار ساعته اتوماتیک هستند.

 در این مطلب قصد داریم تعمیر گیربکس اتوماتیک را برای خودروی سوزوکی ویتارا مورد بررسی قرار دهیم و نکات مرتبط با تعمیر و نگهداری از آن را ذکر کنیم. با ما همراه باشید.

تعمیر گیربکس سوزوکی ویتارا

گیربکس یا همان جعبه دنده یکی از اصلی ترین اجزای خودرو سوزوکی ویتارا است که اگر به درستی عمل نکند موجب کاهش کارآیی خودرو خواهد شد، از این رو به آن آسیب وارد می کند. به همین دلیل مراقبت از آن و انجام به موقع سرویس های دوره ای اهمیت بسیار زیادی دارد.

 اگر احساس می کنید که جعبه دنده دستی و اتوماتیک خودرویتان به درستی کار نمی کند و یا عملکرد آن کند است، باید سریعاً به یک تعمیرگاه تخصصی جهت تعمیر آن مراجعه کنید. سرویس و تعمیر گیربکس اتوماتیک یکی از خدمات ویژه تهران گیربکس است که تعمیر کاران ماهر و با تجربه این کار را انجام می‌دهند و قادراند کوچک‌ترین مشکل به وجود آمده برای این قطعه مهم از خودرویتان را برطرف کنند.

 همانطور که می‌دانید گیربکس یکی از تکنولوژی‌های پیشرفته است که اجزای تشکیل دهنده آن به صورت هماهنگ با هم کار می ‌کنند و در صورت مشکل پیدا کردن یکی از این قطعات، کل جعبه دنده مشکل پیدا خواهد کرد. تفاوت ساختار جعبه دنده های دستی و اتوماتیک سوزوکی ویتارا باعث شده است که تعمیر و سرویس هرکدام متفاوت باشد.

 جعبه دنده اتوماتیک به دلیل فشار روغن کاری، کار می کند و تعویض روغن آن اهمیت بسیار بالایی دارد و باید مطابق با دستورالعمل های کمپانی سازنده خودرو یا میزان کارکرد آن انجام بگیرد؛ زیرا عملکرد کلی گیربکس با روغن است. در صورت عدم کارایی روغن، دنده ها از کار می‌افتند و یا کل گیربکس می سوزد. به همین دلیل اگر این کار به درستی انجام نگیرد مشکلاتی جدی برای خودرویتان به وجود خواهد آمد.                                                                                           

دلایل خراب شدن گیربکس سوزوکی ویتارا

همانطور که در بالا اشاره شد عملکرد گیربکس اتوماتیک ویتارا با فشار روغن است. اگر روغن در زمان مناسب تعویض نشود کیفیت خود را از دست می ‌دهد و بیش از حد داغ می شود. این اتفاق خرابی شیر برق های ساعت جعبه دنده و سنسور فشار روغن را به دنبال دارد و با از کار افتادن این قسمتها، فشار روغن افت پیدا می ‌کند. به همین دلیل هنگام تعویض دنده، خودرو دچار مشکل می‌شود و این موضوع خرابی قطعات مختلف جعبه دنده را در پی دارد. از این رو لازم است که هر 50 هزار کیلومتر روغن گیربکس خودرویتان را بررسی تا در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

 اما یکی از دلایلی که می تواند به جعبه دنده سوزوکی ویتارا آسیب وارد کند اصل نبودن روغن گیربکس است. به کار بردن روغن گیربکس بی کیفیت باعث افت شدید فشار جعبه دنده خواهد شد. زیرا به دلیل نا اصل بودن آن تبخیر می شود و موجب سوختن قطعات مختلف جعبه‌ دنده خواهد شد. به همین دلیل باید از اصل بودن روغن گیربکس خودرو اطمینان حاصل کنید.

 یکی از مهمترین نکته هایی که باید آن را رعایت کنید، تعویض درست و اصولی روغن گیربکس است. بسیاری از تعمیرگاه های غیر تخصصی و تعویض روغن ها این کار را با دستگاههای اتوماتیک انجام نمی‌دهند و با دست روغن را تعویض می‌کنند، که این موضوع باعث خرابی گیربکس خواهد شد. برای تعویض روغن گیربکس سوزوکی ویتارا باید حتماً از دستگاههای مخصوص استفاده شود.

سرویس دوره ای گیربکس سوزوکی ویتارا چه زمانی باید انجام شود؟

جهت اطلاع از زمان انجام سرویس های دوره ای باید به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. در آن به طور کامل توضیح داده شده است که خودرو در چه زمانی و پس از چه مقدار استفاده باید سرویس شود. در صورت استفاده اصولی از جعبه دنده و مانع از وارد شدن فشار زیاد به آن و همچنین انجام به موقع سرویس دوره ای می تواند نقش زیادی در عملکرد بهتر خودرو داشته باشد و موجب افزایش طول عمر گیربکس آن شود.

 خطاهای جعبه دنده سوزوکی ویتارا را جدی بگیرید و در اولین فرصت به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید؛ زیرا بی توجهی به آن، میزان خرابی های خودرو را افزایش می دهد و در نتیجه هزینه های زیادی را روی دوشتان می گذارد.

هزینه تعمیر گیربکس سوزوکی ویتارا

هزینه تعمیر گیربکس سوزوکی ویتارا یکی از پرتکرارترین سوالات صاحبان این خودرو است که از ما می ‌پرسند. دقت کنید که این کار هزینه ثابتی ندارد؛ زیرا مشکلات گیربکس ها مانند هم نیستند و هرکدام  هزینه ای جداگانه دارند.
 این را هم در نظر داشته باشید اگر قطعات آن به تعویض نیاز داشته باشند این هزینه چندین برابر خواهد شد. زیرا این خودرو یک محصول خارجی است و همان طور که می دانید قطعات خودروهای خارجی قیمت بسیار بالایی دارند. به همین دلیل توصیه می‌ کنیم که از این قسمت مهم خودرویتان به خوبی مراقبت کنید تا به تعمیر نیاز پیدا نکند. یا مشکلات کوچک آن را جدی بگیرید تا بزرگتر نشوند و استهلاک خودرویتان را به دنبال نداشته باشند.

تمام تلاش تعمیرکاران تهران گیربکس این است که حدالامکان قطعات آسیب دیده را تعمیر کنند و مانع از تعویض آنها شوند، این درحالی است که دیگر تعمیرکارهای بی تجربه در صورت وجود کوچک ترین مشکل در هر یک از قطعات جعبه دنده، سریعا آن را تعویض و قطعه ای جدید را جایگزین آن می کنند و این کار موجب بالا رفتن هزینه تعمیر خواهد شد.
از طرفی تمام خدمات تهران گیربکس با ارائه ضمانت و گارانتی می باشد، از این رو لازم نیست در این باره هیچ نگرانی داشته باشید و خودرویتان را با خیال راحت به تعمیرگاه ما بسپارید.

 

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتوماتیک اپل

تعمیر گیربکس اتوماتیک زوتی

تعمیر گیربکس اتوماتیک سوبارو

تعمیر گیربکس اتوماتیک کوپا

تعمیر گیربکس اتوماتیک مک لارن

تعمیر گیربکس آریو

تعمیر گیربکس آلفارومئو

تعمیر گیربکس آئودی

تعمیر گیربکس بی ام و

تعمیر گیربکس پورشه

تعمیر گیربکس زانتیا

تعمیر گیربکس سوزوکی

تعمیر گیربکس سیتروئن

دیدگاهتان را بنویسید