تعمیر گیربکس ماکسیما

تعمیر گیربکس ماکسیما با کارشناس آموزش دیده

تعمیر گیربکس ماکسیما حتما باید توسط کارشناسان آموزش دیده و با تجربه به انجام برسد. مجموعه تهران گیربکس با استفاده از نیروهای زبده و کاربلد بهترین خدمات تعمیر گیربکس نیسان و زیرمجموعه هایش را به همشهریان عزیز ارائه می دهد و در زمینه تعمیر گیربکس ماکسیما توانسته به عنوان بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در تهران شناخته شود.

خدمات تهران گیربکس برای گیربکس ماکسیما

خدمات تعمیرگاه تهران گیربکس

مزایای تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران گیربکس

ماکسیما سدان زیبا و قدرتمند

ماکسیما از سال 81 تا 91 به مدت ده سال در ایران تولید شد و یکی از پرطرفدارترین خودروهای زمان خود محسوب می شود. مدلهای سالهای انتهایی تولید آن نیز با اضافه شدن امکانات بیشتر به لوکس بودن در نظر مصرف کنندگان ایرانی ماکسیما کمک کردند. حرکت فوق العاده نرم و کشی وار ماکسیما در خیابانهای ایران سالهای سال دل ماشین بازان حرفه ای را می ربود. این خودرو با موتور شش سیلندر خود می توانست 227 اسب بخار نیرو تولید کند. حجم موتور ماکسیما 3 لیتر است و در کنار این مزایا می توان به مصرف بالای ان یعنی چیزی در حدود 11 لیتر در هر صد کیلومتر نیز اشاره کرد. گیربکس اتومات ماکسیما از نوع چهار دنده می باشد.

علامتهای هشدار در گیربکس اتومات ماکسیما

گیربکس اتومات ماکسیما دستگاهی پیشرفته و حساس محسوب می شود که قطعات مختلف آن در حالی کار می کنند که عملکرد آنها بر روی هم تاثیر مستقیم دارد. از سوی دیگر اگر قطعه ای در گیربکس اتومات ماکسیما آسیب ببیند ممکن است نشانه ای از این آسیب توسط راننده قابل درک باشد. مثلا ممکن است آسیب مذکور به لرزش یا صدای اضافه در گیربکس منجر شده و راننده هشیار به خوبی از این نشانه ها مطلع می شود. حال اگر شما این نشانه های را به خوبی بشناسید و خیلی زود نسبت به عیب یابی و رفع خرابی گیربکس اتومات خود اقدام کنید می توانید از بسیاری از تعمیرات آتی پیشگیری نمایید.

  • روشن شدن چراغ چک گیربکس اتومات ماکسیما: برخی از خطاهای متداول و خطرناک توسط سنسورهایی که در گیربکس اتومات ماکسیما نصب شده سنس می گردند و به کامپیوتر مرکزی انتقال داده شده چراغ چک گیربکس اتومات ماکسیما روشن می گردد. لذا روشن شدن چراغ چک نشان دهنده این است که هر چه سریع تر باید به تعمیرگاه مجاز گیربکس اتومات ماکسیما مراجعه شود. مخصوصا اگر این امر همزمان شده باشد با یکی دیگر از نشانه های هشدار دهنده که در ادامه ذکر می گردند این امر به آسیب بزرگتری در گیربکس اتومات ماکسیما اشاره خواهد داشت.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک ماکسیما: اگر گیربکس اتومات ماکسیما شما گاز هرز بخورد نشان دهنده این است که به احتمال فراوان کلاچ دچار آسیب شده است. کلاچ فرسوده یا ساییده شده البته نشانه های دیگری نیز دارد که از آن جمله می توان به صدای زوزه از کلاچ یا تکان های شدید خودرو اشاره کرد اما معمولا مشخص ترین نشانه خرابی کلاچ را می تان گاز هرز خوردن خودرو در نظر گرفت.
  • تقه زدن گیربکس اتومات ماکسیما: اگر گیربکس خودرو شما تقه بزند یا صدای ناگهانی و پشت سر هم از آن خارج شود یعنی چرخ دنده ها یا سیستم روغن دچار ایراد شده اند. گیر بودن چرخ دنده ها معمولا در شرایط خاصی به تقه زدن گیربکس اتومات ماکسیما خواهد انجامید.
  • زوزه کشیدن گیربکس اتومات ماکسیما: گیربکس اتومات ماکسیما نیز مانند هر دستگاه دیگری قاعدتا مقدار اندکی صدای زوزه کشیدن دارد علی الخصوص در مسیرهای صعب العبور با سربالایی و سراشیبی شدید و یا در هنگامی که خودرو مدتی را با شتاب بالا حرکت کرده باشد مقدار کمی صدای زوزه کشیدن ممکن است طبیعی باشد. اما اگر این صدا ادامه پیدا کرد و یا تغییر نماید ممکن است نشانه ای باشد از خرابی در محورهای چرخدنده ها ومتناسب با آن خرابی بلبرینگها که در همه موارد حتما باید به تعمیرگاه مجاز گیربکس اتومات ماکسیما رجوع شود.
  • هنگام سرد بودن یا اول صبح ماشین درایو ندارد و باید حداقل 10 دقیقه بماند. گاهی حتی بعد از گذشت این زمان نیز حرکت نداریم که باید دست دنده را در حالت 1 یا 2 بگذاریم و بعد از شروع به حرکت دنده را در حالت d بگذاریم. که دلیل این موضوع فرار روغن داخل گیربکسی هست که به شدت در ماکسیما رخ میدهد.
  • روشن شدن چراغ AT چک. (چراغ چک ندارد). که معمولا چشمک زن میشود و مکرر زده میشود.
  • عدم کشش مطلوب و افت مانور در شتاب گیری که در تعمیر گیربکس اتوماتیک اینفینیتی هم با آن مواجه هستیم.
  • تقه بین دنده 1 به 2، 2 به 3 و 3 به 4
  • گاز هرز بین 1 به 2ف 2 به 3 و 3 به 4
  • درگیری خیلی شدید در دنده عقب، گاز هرز شدید هنگام درگیری دنده عقب
  • گیر کردن دنده در گیربکس اتومات ماکسیما: در صورتی که حس می کنید دنده گیربکس اتومات ماکسیما شما در حالت خاصی قفل شده است ممکن است بتوانید با راهکارهای تعمیر اضطراری گیربکس اتومات ماکسیما نسبت به راه اندازی ان اقدام کرده و در نهایت بتوانید خودرو را تا رسیدن به تعمیرگاه حرکت دهید.
  • بیرون پریدن دنده در گیربکس اتومات ماکسیما: حتی که در ان دنده در جای خود قرار نمی گیرد. در این حالت بسیاری از رانندگان سعی می کند با تلاش مجدد دنده را در محل خود قرار دهند. ان امر مصداق بارز کم توجهی هب علامتهای هشدار دهنده در گیربکس اتومات ماکسیما به شمار می رود که ممکن است هزینه های بسیاری را به همراه داشته باشد.
  • لرزش گیربکس اتومات ماکسیما: لرزش می تواند در گیربکس اتومات ماکسیما علتهای مختلفی داشته باشد. از جمله این علت ها می توان به شل بودن اتصالات گیربکس و یا درگیر بودن نامتقارن چرخ دنده ها اشاره کرد. هر یک از این علتها اگر رخ داده باشد می تواند به خرابی های بسیار بزرگتر در گیربکس اتومات ماکسیما منجر شود. لذا بهتر است هر چه سریعتر لرزش گیربکس اتومات ماکسیما خود را رفع نمایید.
  • افزایش دمای روغن گیربکس: اگر در هنگام بازدید و چک کردن گیربکس اتومات ماکسیما خود متوجه شدید که دمای آن نسبت به گذشته بالاتر رفته است می تواند نشانه ای از وجود ایراد در گیربکس اتومات ماکسیما باشد و بهتر است هر چه سریعتر نسبت به عیبیابی آن اقدام شود.
  • کاهش سطح روغن گیربکس اتومات ماکسیما: اگر در هنگام بازدید خود متوجه شدید که سطح روغن گیربکس اتومات ماکسیما کاهش یافته است حتما باید نسبت به فول کردن سطح روغن اقدام شود. اما اگر کاهش سطح روغن زیاد بود و یا ایکه در دو مرتبه متوالی از بازدید متوجه کاهش سطح روغن شدید قطعا ایرادی در سیستم گیربکس وجود دارد که روغن کسر می شود و باید نسبت به رفع عیب گیربکس اتومات ماکسیما اقدام شود.

تعویض روغن گیربکس اتومات ماکسیما

روغن در مجموعه گیربکس و کلاچ خودرو ماکسیما نقشی اساسی دارد. از یک سو باید وظیفه روانکاری قطعات متحرک گیربکس را به انجام برساند و از سوی خنک کاری قطعات حساس گیربکس اتومات ماکسیما را به انجام می رساند. همچنین در برخی مواقع فشار روغن با عبور از شیر برقی ها اماده می شود که عملکرد گیربکس اتومات ماکسیما را مستقیما به انجام برساند. لذا اگر روغن گیربکس اتومات ماکسیما دچار اشکال شود تمامی این موارد یعنی عملکرد گیربکس اتومات ماکسیما و روانگاری و خنک کاری قطعات داخلی ان دچار اختلال خواهد شد. لذا همواره می بایست در حفظ سلامت روغن گیربکس اتومات ماکسیما کوشا باشید و در صورت لزوم در زمان مقرر نسبت به تعویض روغن گیربکس اتومات ماکسیما اقدام کنید.

دوره تعویض روغن گیربکس اتومات ماکسیما

دوره تعویض روغن در گیربکس اتومات ماکسیما به شرایط مختلفی وابسته است. زمان مشخص شده توسط کمپانی سازنده در دفترچه راهنمای گیربکس اتومات ماکسیما درج شده است و بسته به مدل خودرو بین 50 تا 60 هزار کیلومتر می باشد. اما این زمان قطعی نیست و ممکن است در فواصل کوتاه تر نیز نیاز باشد که روغن گیربکس اتومات ماکسیما عوض شود. دوره 60 هزار کیلومتری معادل 5 سال می باشد یعنی اگر شما پنج سال پیش روغن گیربکس اتومات ماکسیما خود را تعویض نموده اید ولی هنوز مسافت 60 هزار کیلومتری را طی ننموده اید باید بدانید که زمان تعویض روغن گیربکس اتومات ماکسیما شما فرا رسیده است. همچنین در شرایطی که رانندگی شما به نحوی باشد که فشار زیادی بر گیربکس اتومات ماکسیما وارد آید باید دوره های تعویض روغن را کاهش دهید. به عنوان مثال می توانید هر 50 هزار کیلومتر و یا هر 4 سال یک بار روغن گیربکس اتومات ماکسیما خود را تعویض نمایید. رانندگی که می تواند گیربکس را تحت فشار قرار دهد معمولا وضعیتی است که خودرو همواره با بار سنگین حرکت می کند و جاده های نا هموار یا پر پیچ و خم و با شیب تند را پشت سر می گذارد. همچنین اگر نحوه رانندگی شما همراه با گاز و ترمز گرفتن های فراوان باشد یا مدام سعی کنید با شتاب و سرعت خیلی زیاد حرکت کنید فشار زیادی بر گیربکس اتومات ماکسیما وارد خواهد آمد.

فیلتر روغن گیربکس اتومات ماکسیما

برای حفاظت از روغن گیربکس اتومات ماکسیما که در بخشهای قبلی در خصوص اهمیت و کاربرد آن در گیربکس اتومات ماکسیما توضیح داده شد از فیلتر مخصوص روغن گیربکس استفاده می کنند. فیلتر روغن گیربکس اتومات ماکسیما قطعه ای بسیار حساس است که معمولا از سوی تعمیرکاران کم تجربه مورد غفلت قرار می گیرد. برخی از تعمیرکاران کم تجربه گمان می برند با شستشوی فیلتر روغن گیربکس اتومات ماکسیما می توانند فیلتر را برای یک دوره دیگر نیز امده کنند و حتی مشاهده شده که برخی پیشنهاد می کنند تعویض فیلتر روغن را یک دوره در میان انجام دهید یعنی هر دوبار که روغن گیربکس اتومات ماکسیما تعویض می شود یک بار فیلتر آن تعویض شود. این موارد اغلب از اگاهی پایین این افراد نشات می گیرد. در واقع فیلتر از روزنه های بسیار ریزی تشکیل شده که مجرای عبور روغن را از مواد زائد پاک می کنند. اما این مواد زائد اغلب ذرات ریز براده هستند و در صورتی که سعی بر بر طرف کردن آنها با فشار آب یا هوا داشته باشید ممکن است روزنه های مش فیلتر آسیب ببیند و عملا فیلتر کارایی خود را از دست بدهد. لذا به یاد داشته باشید که هزینه احتمالی خرابی قطعات گیربکس اتومات ماکسیما بسیار بیشتر از هزینه تعویض فیلتر گیربکس اتومات ماکسیما بوده و مقرون به صرفه نیست که در این خصوص صرفه جویی کنید.

زمان تعویض فیلتر روغن گیربکس اتومات ماکسیما

هر چند در دفترچه راهنمای ماکسیما در خصوص زمان تعویض فیلتر روغن گیربکس اتومات ماکسیما توضیح داده شده است اما بهتر است تعویض فیلتر را مستقیما به تعویض روغن گیربکس اتومات ماکسیما منوط دانسته و در هر بار که به هر دلیلی چه به دلیل طی مسافت لازمه و چه در صورت گذر زمان و یا حتی در صورت تعمیرات ناچار شدید روغن گیربکس اتومات ماکسیما را تعویض کنید نسبت به تعویض فیلتر روغن گیربکس اتومات ماکسیما نیز اقدام نمایید.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتومات ماکسیما

گیربکس اتومات ماکسیما از قطعات حساسی تشکیل شده است لذا تعمیر گیربکس اتومات ماکسیما تنها در تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات ماکسیما مقدور است. اما در شرایط اضطراری که گیربکس قفل کرده وی نمی توانید از جای خود حرکت کنید پیشنهادهایی برای تعمیر موقت و راه اندازی گیربکس اتومات ماکسیما وجود دارد که راهکارهایی ساده اما کارامد می باشند:

  • ماشین را خاموش کنید سوئیچ را کاملا ببندید و به مدت 5 دقیقه بست باتری را بردارید. این کار سبب می شود برنامه نرم افزاری گیربکس اتومات ماکسیما به نوعی ریست شود.
  • برای تنظیم مجددا سه مرتبه خودرو را خاموش و روشن نمایید. البته در نظر داشته باشید که در طی این فرایند دنده باید در وضعیت خلاص قرار داشته باشد و هیچ پدال گاز یا پدال و دکمه دیگری را نفشارید.
  • پس از طی مراحل بالا خودرو را روشن کنید و به آرامی حرکت نمایید.
  • همچنین در شرایط خاصی که مدتی طولانی است خودرو روشن است و جاده های پر پیچ و خمی را طی کرده یا در ترافیک فشار زیادی بر گیربکس اتومات ماکسیما وارد آمده و حال می بینید که گیربکس اتومات ماکسیما قفل شده است می بایست خودرو را به مدت دو ساعت خاموش کنید تا دمای گیربکس اتومات ماکسیما به دمای محیط برسد و سپس به آرامی حرکت کنید.

در نظر داشته باشید که این راهکارها به صورت موقت گیربکس اتومات ماکسیما شما را راه اندازی می کنند و برای رفع عیب دقیق باید به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات ماکسیما مراجعه کنید. همچنین اگر گیربکس با صدا و لرزش زیاد کار می کند حتی اگر می توانید خودرو را حرکت دهید نیز پیشنهاد می شود از این امر اجتناب کرده و توسط جرثقیل خودرو را به تعمیرگاه گیربکس اتومات ماکسیما انتقال دهید. مجموعه تهران گیربکس در این زمینه می تواند مشاوره های فنی تلفنی و حضوری به شما ارائه نماید.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات ماکسیما

از جمله دغدغه هایی که قاعدتا برای برخی از دارندگان خودرو ماکسیما مطرح است بحث هزینه تعمیر گیربکس اتومات ماکسیما می باشد. با توجه به شرایط سخت اقتصادی مجموعه تهران گیربکس با کاهش هزینه سود خود سعی نموده هزینه تعمیر گیربکس اتومات ماکسیما را حدالمقدر کاهش دهد. برای اطلاع از میزان دقیق هزینه تعمیر گیربکس اتومات ماکسیما لازم است یا به صورت حضوری خودرو را به تعمیرگاه تهران گیربکس انتقال دهید تا مورد بازرسی و کارشناسی قرار گیرد و یا اگر از نوع تعمیرات به طور دقیق مطلع هستید می توانید با تماس تلفنی میزان تقریبی هزینه تعمیر گیربکس اتومات ماکسیما را از کارشناسان مخصوص گیربکس اتومات ماکسیما  سوال کنید.

نگهداری اصولی گیربکس اتومات ماکسیما

برای انکه گیربکس اتومات ماکسیما شما طول عمر با کیفیت و بیشتری داشته باشد لازم است اصول اولیه تعمیر و نگهداری را رعایت نمایید. در ذیل به اهم این اصول اشاره می شود:

  • هشدارهای گیربکس اتومات ماکسیما را جدی بگیرید: علامتهای هشدار دهنده ای که در ابتدای مقاله ذکر شد می توانند نشانه از خرابی های بزرگتر در آینده نزدیک باشند. این علامتها را جدی بگیرید و با رفع یب سریع گیربکس اتومات ماکسیما از تعمیرات بزرگتر رهایی یابید.
  • تعویض روغن گیربکس اتومات ماکسیما: روغن گیربکس اتومات ماکسیما را در فواصل زمانی تعریف شده تعویض کنید. تعویض زودتر از موعد قاعدتا هیچ ضرری ندارد اما به تاخیر انداختن تعویض روغن گیربکس اتومات ماکسیما می تواند لطمات جدی بر گیربکس خودرو شما وارد آورد.
  • فلیتر روغن گیربکس اتومات ماکسیما: در هر بار تعویض روغن حتما فیلتر روغن گیربکس اتومات ماکسیما را نیز عوض کنید.
  • بازدید ظاهری گیربکس اتومات ماکسیما: پیشنهاد می شود در هر بار تعویض روغن موتور خودرو از تعمیرکار بخواهید وضعیت گیربکس اتومات ماکسیما را نیز به صورت ظاهری بازدید کند. در این بازدی مواردی مانند سطح روغن و کیفیت روغن گیربکس اتومات ماکسیما، دمای گیربکس، لرزش و شل بودن اتصالات و… چک می شوند.
  • بروزرسانی برنامه کامپیوتری گیربکس اتومات ماکسیما: هر چند ممکن است توجه کافی به این مسئله نشود اما بروزرسانی برنامه کامپیوتری که از سوی سازنده ارائه می شود بسیاری از معایب نسخه قبلی را برطرف کرده و می تواند بسیار مفید باشد.
  • رانندگی صحیح جهت حفظ عملکرد گیربکس اتومات ماکسیما: رانندگی شما تا حد زیادی طول عمر گیربکس و دیگر قطعات خودرو شما را مشخص می کند. از حرکت پر شتاب با سرعت بالا حدالمقدور اجتناب کرده سعی کنید با سرعت معقول رانندگی کنید.
  • عدم بکسل کردن خودروهای دیگر: ماکسیما یک خودرو خانوادگی است و برای بکسل کردن خودروهای دیگر طراحی نشده است. اما اگر در شرایطی قرار داشتید که ناچار شدید خودرو دیگری را بکسل کنید حتما سعی کنید بسیار آرام و نرم حرکت کنید.

سوالات معمول در خصوص گیربکس اتومات ماکسیما

برنامه سرویسهای دوره ای گیربکس اتومات ماکسیما در کجا نوشته شده است؟

برنامه سرویسهای نگهداری و حفاظت از گیربکس اتومات ماکسیما و دیگر قطعات خودرو در دفترچه راهنما یا کاتالوگ ماشین ثبت شده است.

آیا می توان روغن گیربکس اتومات ماکسیما را تعویض نکرد؟

عدم تعویض روغن در گیربکس اتومات ماکسیما منجر به آسیبهای جدی به خودرو شده و قطعات مختلف گیربکس اتومات ماکسیما را در معرض خرابی قرار می دهد.

در رفتن دنده در گیربکس اتومات ماکسیما به چه دلیل رخ می دهد؟

اگر سلکتور دنده خراب شده باشد یا دنده ها آسیب دیده باشند مععمولا اهرم دنده گیربکس اتومات ماکسیما به سختی جا می خورد و خود به خود از محل مورد نظر خارج می شود.

دلیل لرزش گیربکس اتومات ماکسیما معمولا چیست؟

اغلب دلیل لرزش در گیربکس اتومات ماکسیما به ایراد در سیستم روغن یا چرخ دنده ها و یا شل بودن اتصالات مربوط می باشد.

تقه زدن در گیربکس اتومات ماکسیما به چه معناست؟

تقه زدن به حالتی گفته می شود که صدای کوتاه اما پشت سر هم از گیربکس اتومات ماکسیما به گوش می رسد.

دلیل اصلی گاز هرز خوردن گیربکس اتومات ماکسیما چه می تواند باشد؟

مهمترین دلیل گاز هرز خوردن گیربکس اتومات ماکسیما معمولا به ایراد در سیستم روغن و یا ایراد در کلاچ خودرو مربوط می باشد.

به چه دلیلی دنده گیربکس اتومات ماکسیما در حالت پارک قفل می شود؟

قفل شدن در حالت پارک تنها به قطعات و چرخ دنده های مربوط به حالت پارک گیربکس اتومات ماکسیما مربوط نیست بلکه ممکن است سیستم ترمز قفل شده باشد و یا سیستم برقی خودرو ایرادی داشته باشد.

آیا خودروهای هیبریدی بر خلاف گیربکس اتومات ماکسیما نیازی به تعویض روغن گیربکس ندارند؟

اغلب خودروهای اتومات و حتی گیربکسهای هیبریدی نیز در زمان مشخص شده توسط کمپانی سازنده نیاز به تعویض روغن گیربکس دارند.

به چه وضعیتی حالت اضطراری دنده سه گیربکس اتومات ماکسیما گفته می شود؟

به وضعیتی که گیربکس اتومات در وضعیت دنده سه قفل شود و امکان تعویض دنده وجود نداشته باشد حالت اضطراری دنده سه در گیربکس اتومات ماکسیما می گویند.

خلاصی در گیربکس اتومات ماکسیما چه نوع ایرادی است؟

به وضعیتی گفته می شود که خودرو خود به خود خلاص می شود. این امکان وجود دارد که کلاچ در گیربکس اتومات ماکسیما دچار ایراد شده باشد و نتواند به درستی انتقال نیرو را برقرار کند.

دلیل زوزه کشیدن گیربکس اتومات ماکسیما چه چیزی می تواند باشد؟

عوامل مختلفی ممکن است به زوزه کشیدن گیربکس اتومات ماکسیما منجر شود که از ان جمله می توان به سایش چرخ دنده ها یا خرابی بلبرینگ اشاره کرد.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس تویوتا کرولا

دیدگاهتان را بنویسید