تعمیر گیربکس اتوماتیک کیا

تعمیر گیربکس اتوماتیک کیا

خودروهای تولید کمپانی کیا زیبا، جذاب و مقرون به صرفه اند و رانندگی با آنها لذت بخش است. این شرکت کره‌ای در ساخت محصولات جدید خود از گیربکس اتوماتیک استفاده کرده است. برخی افراد باور دارد که گیربکس خودروهای خارجی دچار مشکل نمی شود، پس به مراقبت خاصی نیاز ندارد. اما این یک باور کاملا اشتباه است زیرا جعبه دنده نیز مانند دیگر قطعات خودرو دچار مشکل خواهد شد و باید در صدد تعمیر آن برایید.

دقت داشته باشید که تشخیص درست مشکل جعبه دنده کیا می ‌تواند هزینه و زمان تعمیر آن را کاهش دهد. با توجه به تجربه بالایی که مرکز تخصصی تهران گیربکس در تشخیص مشکل و تعمیر گیربکس اتوماتیک و دستی داخلی و خارجی دارد می ‌تواند مشکل جعبه دنده خودرویتان را در سریعترین زمان ممکن تشخیص دهد.

در صورتی که عیب یابی جعبه دنده کیا به درستی انجام نشود می ‌تواند به دیگر قطعات خودرو آسیب وارد کند و در نهایت به تعویض قطعات و یا کل جعبه دنده مجبور شوید. پس تجربه و تبحر بالا تعمیرکاران تهران گیربکس را جدی بگیرید تا در کمترین زمان و به صرفه ترین هزینه این قطعه مهم از خودرویتان را تعمیر کنند.

کمپانی کیا یکی از برندهای محبوب و پر آوازه آسیایی است که مرکز اصلی آن در شهر سئول کره جنوبی می باشد. برند کیا نسبت به دیگر کمپانی های مشهور خودروسازی جوانتر است اما باز توانسته در بازار جهانی جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.
 برند کیا پس از هیوندا بزرگترین کمپانی خودروسازی در کره جنوبی است که در حین صلح، با هم در رقابت هم هستند.

 تا قبل از سال ۱۹۷۳ این کمپانی ۷۵ ساله فعالیتی در زمینه تولید خودرو نداشت و اولین فعالیت او در در این زمینه در همان سال شروع شد. در سال ۱۹۹۷ که آسیا به بحران مالی دچار شده بود این برند تا مرز ورشکستگی رفت اما پس از یک سال با همکاری هیوندای اوضاع بهتری پیدا کرد و توانست نجات پیدا کند.

کیا اکنون دارای ۸ کارخانه تولیدی در آمریکا،چین، ویتنام اسلواکی و کره ‌جنوبی است. هیوندا با در اختیار داشتن حدود ۳۰ درصد از سهام کیا اکنون بزرگترین سهامدار آن به حساب می آید.

 نخستین خودرو تولیدی کیا در ایران پراید است که در دهه ۷۰ شمسی وارد بازار ایران شد و پس از آن با اسمهای مختلفی به خطوط تولیدی سایپا سپرده شده است. کمپانی خودروسازی سایپا از سال ۹۳ مونتاژ کیا سراتو را شروع کرد. از طرف دیگر خودروهای کیا در سال ۲۰۰۷ توسط اطلس خودرو به بازار ایران وارد شدند و در بدو ورود توانستند محبوبیت و فروش بالای کسب کنند.

 ۴ مدل برتر برند کیا شامل کیا استینگر، کیا فورته، نیرو و کیا سورنتو است که بدنه ای مقاوم و قطعاتی درجه یک دارند از این رو توانسته‌اند به خوبی جلب توجه کنند.
 اما در این میان تعمیر گیربکس اتوماتیک کیا یکی از پرچالش ترین موضوعات مرتبط با این خودرو است.

 مانند دیگر خودروهای تولیدی کره جنوبی، در حال حاضر گیربکس یاد جعبه دنده بکار رفته در خودروهای کیا از نوع اتوماتیک است. با توجه به اهمیت و کارایی فوق العاده حیاتی جعبه دنده در سلامت خودرو سرویس و تعمیر گیربکس کیا مانند موتور آن اهمیت بالایی دارد.

 سرویس های دوره ای گیربکس کیا

بعضی از افراد سالیانی که از خودروی شان استفاده می کنند کمتر به سراغ سرویس گیربکس می‌روند و همین موضوع باعث می ‌شود که بیشتر از دیگران درگیر تعمیر این قطعه باشند. جعبه ‌دنده از قطعاتی تشکیل شده است که نقش اساسی را در خودرو ایفا می‌ کند و جهت عملکرد بهتر به سرویس دوره ای نیاز دارد.

 جعبه دنده نیز مانند موتور جهت روان کار کردن به روغن نیاز دارد. در هر بار که جعبه دنده خودرویتان سرویس می ‌شود روغن آن نیز بررسی و در صورت نیاز تعویض خواهد شد. عدم توجه به سرویس دوره ای جعبه دنده خسارات جبران ناپذیری به خودرویتان وارد می ‌شود، از طرفی تعمیر آن را زمانبر و هزینه‌ بردار می کند.

 تهران گیربکس سرویس های دوره ای به بهترین وجه در کمترین زمان انجام می دهد و به همین دلیل می توانید با خیال راحت خودرویتان را به این مرکز تخصصی بسپارید.

عیب یابی گیربکس اتوماتیک کیا

بررسی و تشخیص مشکلات جعبه دنده اتوماتیک کیا کار سختی است و فقط افرادی که تجربه و مهارت بالایی در این زمینه دارند و می ‌توانند این کار را انجام دهند. از طرفی با توجه به حساسیت بالا قطعات این جعبه دنده توصیه می‌ کنیم که در انتخاب تعمیرگاه دقت لازم را داشته باشید و خودرویتان را به دست هر کسی نسپارید.

 در ادامه برخی از علایم خراب شدن جعبه دنده کیا را ذکر می کنیم که باید توجه کافی به آنها داشته باشید و در صورت مشاهده هر یک بلافاصله به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک کیا مراجعه کنید.

علایم و نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک کیا

با توجه به اینکه جعبه دنده یکی از  قطعات اصلی کیاست، شناخت مشکلات و نشانه های خرابی این قطعه می تواند کمک کند تا عملکرد خودرو بهبود یابد و هزینه تعمیر آن پایین تر بیاید.

اختلال در تعویض

یکی از نشانه های خراب شدن گیربکس کیا عدم روان عوض شدن دنده است. در این حالت معمولاً دنده با تاخیر عوض می شود یا گیر می کند. مثلاً وقتی دنده را روی حالت Dیا R قرار دهید گاهی اوقات کار نمی کند و یا عملکرد آن با تاخیر اتفاق می‌افتد. این علامت نشان از مشکل جدی در جعبه دنده است.

 یکی از دلایل این اتفاق ممکن است مربوط به روغن گیربکس باشد که خاصیت خود را از دست داده است. به همین دلیل توصیه کردیم که حتماً باید خودرویتان را سرویس کنید تا اگر در زمان تعویض روغن فرا رسیده باشد حتما آن را تعویض نمایید. یکی دیگر از دلایل اتفاق افتادن اختلال در تعویض دنده مشکل داشتن سیستم ECU خودرو است که با ریستارت شدن مشکل آن هم برطرف می شود. توجه داشته باشید که هیچ یک از کارهای گفته شده را خودتان نمی توانید انجام دهید و باید حتماً جهت رفع آنها به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید.

احساس لرزش در جعبه ‌دنده کیا

جعبه دنده اتوماتیک کیا هنگام جابجایی دنده ها به راحتی عمل کرده و لرزش ندارد و تقه نمی زند. به محض اینکه لرزش را در این قسمت از خودرویتان احساس کردید بدون معطلی به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا مشکلات آن برطرف کند.

 این علایم ممکن است از نظر شما چندان مهم نباشد اما این شروع یک آسیب و مشکل بزرگ است و به مرور زمان چرخ دنده ها را از کار می‌اندازد.

صداهای غیر طبیعی گیربکس

هنگامی که به طور اتفاقی صدایی شبیه  ناله، زوزه و … را از زیر خودرویتان شنیدید، بی توجه نباشید و به راحتی از آن رد نشوید. زیرا در این قطعه مشکلی به وجود آمده است و در بعضی موارد ممکن است روغن گیربکس خودرویتان کم شده باشد. زیرا وظایف این روغن حفظ و نگهداری چرخ دنده های جعبه دنده کیاست و در صورت کم بودن، چرخ دنده ها به خوبی روغن کاری نمی شوند و از این رو موجب اصطکاک میان آنها خواهد شد. اصطکاک برای جعبه دنده بسیار خطرناک و آسیب‌زا است.

استشمام بوی سوختگی

تحت هیچ شرایطی نباید بویی شبیه به بوی سوختگی و یا هر بوی غیر عادی دیگری را از جعبه دنده خودرویتان استشمام کنید. اگر این اتفاق افتاد بی توجه نباشید و در صدد رفع آن برایید. یکی از علامت های بلند شدن بوی سوختگی از خودرو سوختن روغن گیربکس است. همانطور که در بالا اشاره شد و این مایع وظیفه مهمی را در خودرو بر عهده دارد و پس از کارکرد طولانی مدت خاصیت خود را از دست می ‌دهد و پس از مدتی می سوزد. در این صورت بدون تعلل به آن رسیدگی  کنید.

روشن شدن چراغ چک خودرو

روشن شن شدن چراغ هشدار خودرو وجود مشکلی را نشان می ‌دهد. به یاد داشته باشید که روشن شدن این چراغ فقط به دلیل مشکل داشتن گیربکس نیست بلکه در اثر خرابی دیگر قسمتها نیز روشن می شود. از این مشکل به سادگی عبور نکنید زیرا قطعاً قسمتی از خودرویتان آسیب دیده است و باید حتما تعمیر شود.

مشکلات به وجود آمده در گیربکس اتوماتیک کیا در وهله اول ساده اند و از این رو نباید از مشکلات این قطعه به سادگی بگذرید و نسبت به آن‌ها بی ‌توجه باشید زیرا در صورت عدم توجه کافی به آن هزینه تعمیر بیشتر خواهد بود. به همین دلیل در صورت مشاهده کوچک‌ترین مشکل جعبه دنده خودرویتان به تعمیرگاه تخصصی مانند تهران گیربکس مراجعه و یا می توانید با کارشناسان این حوزه از سایت در ارتباط باشید تا راهنمایی های لازم را انجام دهند.

اهمیت روغن گیربکس در کیا 

 روغن گیربکس اتوماتیک کیا باید در فواصل معین تعویض شود تا احتمال به وجود آمدن هرگونه مشکلی را کاهش دهد. توصیه می شود که به ازای هر ۵۰ هزار کیلومتر آن را بررسی کنید تا در صورت کم شدن مقدار آن، روغن جدید را جایگزین نمایید. البته شایان ذکر است کمپانی کیا برای هر مدل خودروی خود فواصل تعویض روغن گیربکس را در دفتر راهنمای خودرو ذکر کرده است و همچنین مقدار روغن برای هر مدل خودرو متفاوت است اما در کل بین ۶ تا ۹ لیتر می باشد.

 تعویض روغن به دو صورت دستی و اتوماتیک انجام می گیرد. در تعویض روغن به صورت دستی امکان خالی کردن تمام روغن کهنه وجود ندارد و همواره مقداری از آن در داخل مخزن باقی می ماند. به همین دلیل ممکن است روغن کمتری برای تعویض نیاز داشته باشد.

 اما در تعویض با دستگاه های تمام اتوماتیک روغن کهنه به طور کامل از جعبه دنده خارج می ‌شود و روغن سالم را جایگزین می ‌کند و دقیقا معادل گزارش واقعی آن است. از این رو همواره پیشنهاد می کنیم که تعویض روغن خودرو کیا با استفاده از دستگاه های اتوماتیک انجام بگیرد.

 از طرفی دقت کنید که خودتان نمی توانید عمل تعویض روغن را انجام دهید و باید حتماً به مراکز تخصصی جهت انجام این کار مراجعه کنید. تهران گیربکس با بهره مندی از دستگاه های مدرن، درجه یک و با کیفیت، عمل تعویض روغن جعبه دنده اتوماتیک خودرو را به بهترین وجه انجام می ‌دهد و هیچ نگرانی بابت این موضوع نداشته باشید. 

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتوماتیک کیا اسپورتیج

تعمیر گیربکس اتوماتیک کیا موهاوی

تعمیرگیربکس سراتو

تعمیر گیربکس سورنتو

تعمیر گیربکس ریو

تعمیر گیربکس هیوندا

تعمیر گیربکس خودرو چینی

تعمیر گیربکس لکسوس

تعمیر گیربکس تویوتا

 

این پست دارای 2 دیدگاه است

  1. محمد رضا ستاری

    مطالب بسیار کاربردی و مفید است تشکر

دیدگاهتان را بنویسید