تعمیر گیربکس اتوماتیک آریزو ۶

آریزو ۶ یکی از جدیدترین محصولات چری است که توسط شرکت مدیران خودرو به بازار ایران عرضه شد. طراحی این خودرو شباهت زیادی به آریزو۵ دارد، به نوعی می توان گفت که آریزو ۶ مدل لوکس تر آریزو ۵ است.
موتور به کار رفته در این ماشین همان موتور چری تیگو ۷ است که 1.5 لیتری توربوشارژ با حداکثر قدرت ۱۴۶ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور است. گیربکس اتوماتیک آن نیز cvt 9 سرعت بوده که قادر است در ۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. این مدل جعبه دنده یکی از رایج ترین و شناخته شده ترین سیستم های انتقال قدرت اتوماتیک در خودروهای روز دنیا است که موافقان و مخالفان زیادی دارد. در این صفحه از تهران گیربکس قصد داریم به بررسی تعمیر گیربکس اتوماتیک آریزو ۶ و نکات مرتبط با آن بپردازیم. تا پایان همراه ما باشید.

گیربکس اتوماتیک آریزو ۶

گیربکس به کار رفته در این خودروی چری، cvt بوده که به معنای سیستم انتقال قدرت متغیر است. این سیستم در سال۱۹۸۶ ثبت شد و در سال‌های اخیر توانسته پیشرفت های چشمگیری داشته باشد. تا الان چند شرکت بزرگ خودروسازی مانند نیسان، هوندا، آئودی و … از آن در محصولات خود استفاده کرده اند. به دلیل محبوبیت بالا و عملکرد قابل قبولی که این گیربکس داشته شرکت چینی چری نیز از آن در خودروهای آریزو استفاده کرده است و برنامه گسترده‌ای برای بهبود بازده این سیستم در دستور کار دارد.

هنگامی که راننده در شرایط عادی اقدام به تعویض دنده می کند این عمل باعث درگیر شدن چرخ دنده ها با تعداد دندانه ها و اندازه های متفاوت خواهد شد. درگیر شدن چرخ دنده های مختلف باعث به وجود آمدن ضریب و دنده های مختلفی شده و گشتاور بر اساس آن از موتور به چرخ ها انتقال پیدا میکند. این مدل درگیر شدن چرخ دنده ها در گیربکس های دستی کاربرد دارد اما در نمونه اتوماتیک نسبت دنده ها به واسطه درگیر شدن چرخ دنده های خورشیدی و سیاره ای، قفسه نگهدارنده و چرخ دنده های رینگی ایجاد می شود، این در حالی است که در جعبه دنده cvt هیچ خبری از این چرخ دنده های خورشیدی و … نیست و تکنولوژی جدیدی برای این عمل رخ داده است.

ضریب دنده در جعبه دنده آریزو ۶ به صورت دائم در حال تغییر است، به همین دلیل به آن جعبه دنده اتوماتیک با بینهایت دنده گفته می‌شود و در آن تغییر ضریب دنده همزمان با انتقال نیرو انجام می گیرد، از این رو تاخیری در عملکرد سیستم به وجود نخواهد آمد و همواره در مناسب ترین ضریب قرار دارد و پیشرانه در بهینه ترین دور موتور خود کار می کند و با وجود این نیروی مناسبی را به چرخ ها منتقل میکند و مصرف سوخت پایینی دارد.

اجزای تشکیل دهنده گیربکس آریزو ۶ شامل پولی ورودی ( محرک )، پولی خروجی ( متحرک ) و تسمه مخصوص است. هر کدام از پولی ها از دو مخروط تشکیل شده اند که در راستای محور نصب شده در حرکت اند و به هم نزدیک یا از هم دور می شوند. بر روی این دو پولی تسمه های v شکل نیز قرار گرفته است. با نزدیک شدن مخروط های تشکیل دهنده دو پولی به دلیل سطح شیبداری که دارند تسمه بر روی آن حرکت کرده و  به سمت بالا میرود. در این عمل، شعاع پولی در تماس با تسمه افزایش می یابد. با فاصله گرفتن دو مخروط از هم عرض پولی بیشتر می‌شود و تسمه پایین میرود و بین دو سر مخروط قرار می گیرد، با این عمل شعاع پولی در تماس با تسمه کاهش می یابد. با تغییر عرض پولی از طریق جابجایی مخروط ها بینهایت شعاع پولی به وجود می آید و همین امر سبب ایجاد بینهایت ضریب دنده خواهد شد، از این رو هنگامی که خودرو در حال حرکت است با افزایش یا کاهش سرعت، میزان عرض این پولی‌ها کم و زیاد می‌شود و به این ترتیب نسبت دنده متناسب با وضعیت خودرو را ایجاد می کند.
به همین دلیل است که می‌گوییم برخلاف جعبه دنده های دستی و اتوماتیک معمولی، cvt تعداد ضریب دنده بی نهایتی را تولید می کند و همین امر موجب از بین رفتن شوک و تغییر دوره های ناگهانی تعویض دنده خواهد شد و ضریب دنده مناسب به صورت پیوسته و متغیر در هر لحظه انتخاب می شود.

باید ها و نباید های رانندگی با آریزو ۶

  • برای روشن کردن خودرو همیشه ابتدا دنده را در حالت P یا N قرار دهید، زیرا در غیر این صورت موتور خودرو روشن خواهد شد. روشن شدن موتور در این مواقع نشان از وجود مشکلی در گیربکس خودرویتان است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
  • قبل از شروع حرکت اجازه دهید که موتور خودرو کمی گرم و دور آن کاهش پیدا کند. زیرا دور موتور هنگامی که سرد است بالا می‌رود. این موضوع در روزهای سرد اهمیت پیدا می‌کند. عوض کردن دنده در این وضعیت می‌تواند تاثیر منفی بر روی جعبه دنده بگذارد.
  • اگر قصد توقف طولانی در مسیری را دارید بهتر است ترمز دستی را بکشید و دنده را روی حالت Rقرار دهید.
  • در حالت رانندگی با آریزو برای عوض کردن دنده از حالت N یا خلاص باید دور موتور آرام باشد.
  • هنگام توقف خودرو دور موتور را بالا ببرید، این کار باعث حرکت غیر منتظره خودرو خواهد شد.
  • جهت عبور از جاده های سراشیبی بهتر است که از حالت دنده دستی استفاده کنید.
  • در سربالایی ها برای متوقف کردن خودرو حتماً از ترمز استفاده کنید.
  • هنگام توقف خودرو روشن جهت تغییر وضعیت آن از حالت پارک ابتدا باید حتماً پدال ترمز را فشار دهید سپس خودرو را به حرکت در آورید.
  • هنگامی که حین رانندگی، خودرو خاموش شود باید دنده را روی حالت خلاص قرار دهید و سپس استارت بزنید.
  • هیچ وقت هنگام رانندگی ناگهان وضعیت دنده را روی دنده عقب قرار ندهید، در ابتدا باید خودرو متوقف و سپس دنده عقب بگیرید.
  • هیچگاه نباید خودرویتان را هنگام بروز مشکل هل دهید تا روشن شود، زیرا آسیبی جدی به گیربکس آن وارد می شود.
  • هنگام توقف پشت چراغ قرمز دنده را روی حالت خلاص قرار دهید.
  • برای شروع رانندگی باید ابتدا دنده را روی حالت خلاص قرار داده و سپس دستی را بگیرید و در لحظه ترمز را رها کنید و بلافاصله آن را نگه دارید و دنده را روی حالت پارک قرار دهید، سپس خودرویتان را خاموش کنید.
  • جهت عوض کردن دنده در هنگام رانندگی لازم نیست پدال گاز را کم یا زیاد کنید این کار به صورت اتوماتیک وار انجام خواهد گرفت.

تفاوت گیربکس آریزو ۶ با گیربکس اتوماتیک معمولی

یکی از مزیتهای CVT تغییر دائمی نسبت دنده با دور موتور است. بدین معنی که موتور خودرو هموار در اوج کارایی خود قرار دارد. این سیستم کشش و را از موتور می گیرد و شتاب سریعتری نسبت به جعبه دنده های اتوماتیک معمولی به خودرو میدهد. این مدل گیربکس به دلیل قابلیت کنترل بیشتر روی موتور، روغن گیربکس اتلاف کمتری داشته و همچنین نسبت به مدل اتوماتیک معمولی وزن کمتری دارد.

بعضی از رانندگان آریزو ۶ نیز از اظهار داشته‌اند که رانندگی با این خودرو نسبت به خودروهای مجهز به سیستم انتقال قدرت اتوماتیک معمولی بسیار روان تر است.

لازم به ذکر است که سرویس گیربکس آریزو با گیربکس اتوماتیک تفاوت دارد زیرا این جعبه دنده به مایع انتقال، روغن و قطعات خاصی نیاز داشته و باید آن را به مکانیکی کار بلد و ماهر در این زمینه بسپارید و از روغن اصل CVT استفاده شود.

مزیت های گیربکس آریزو ۶

مصرف سوخت بهینه : همانطور که ذکر کردیم ضریب دنده گیربکس آریزو ۶ متناسب با بهترین حالت تنظیم می شود، دور موتور را بهینه میکند و موجب مصرف سوخت کمتر خواهد شد. هر قدر که دور موتور پایین تر باشد مصرف سوخت نیز کاهش پیدا می‌کند.

تعویض دنده نرم : آریزو ۶ اتوماتیک تعویض دنده ای ندارد. ممکن است بگویید که در جعبه دنده های اتوماتیک دیگرهم تعویض دنده خودکار انجام می گیرد اما این فرایند در آنها ممکن است با صدا و تکان هایی همراه باشد که در CVT این مشکل وجود ندارد.

انتقال قدرت مناسب به چرخ ها : آریزو ۶ به صورت هوشمند با نسبت دنده مناسب حرکت می کند. این فرایند در جعبه دنده های دستی و اتوماتیک معمولی وجود ندارد و تعویض دنده بر اساس یک فرآیند نامنظم انجام می گیرد.

کاهش وزن خودرو : در CVT ‌دنده‌های موجود در گیربکس معمولی حذف شده اند و همین امر موجب کاهش وزن آن شده است. در نظر داشته باشید که وزن خودرو با میزان مصرف سوخت آن رابطه مستقیمی دارد، از این رو با کاهش وزن آن مصرف سوخت هم کاهش پیدا میکند.

معایب گیربکس اتوماتیک آریزو ۶

سر و صدای زیاد : بعضی از رانندگان این خودرو از بالا ماندن دور پیشرانه در بالاترین حد و سر و صدا کردن آن گلایه می‌کنند. این مشکل در اکثر خودروهای مجهز به این مدل جعبه دنده دیده می شود. سر و صدا چندان خوشایند صاحبان این خودرو نیست مگر اینکه پیشرانه قدرتمندی داشته باشد.

هزینه نگهداری بالا : سیستم انتقال قدرت سی وی تی خودرو آریزو ۶ در صورت استفاده درست مقرون به صرفه است، اما با خراب شدن، هزینه تعمیر به دلیل گرانقیمت بودن قطعات آن نیز بالاتر است. همچنین پیدا کردن یک تعمیرکار کاربلد در این زمینه نیز کار سختی است.

عملکرد غیر مهیج : رانندگی با آریزو ۶ چندان هیجان انگیز نیست زیرا هیچ تعویض دنده ای صورت نمی گیرد و تمام عملکرد گیربکس در بهترین حالت خود قرار دارد. اما این چندان خوشایند افرادی که اهل هیجان و بالا بردن دور موتور هستند نبوده، از این رو می‌توان گفت cvt اصلا اسپرت نیست.

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک چری آریزو ۶

یکی از دغدغه‌های اصلی مشتریان پس از مطمئن شدن از کیفیت خدمات ارائه شده میزان هزینه تعمیر گیربکس خودرویشان است. در حالت کلی پیدا کردن مشکل به وجود آمده برای خودرو اصلی‌ترین عامل در تعیین هزینه تعمیر آن است. اگر به تعویض قطعه نیاز باشد هزینه نهایی افزایش پیدا می‌کند.

برای به حداقل رساندن هزینه تعمیر این سیستم باید در انتخاب مراکز تامین آن نهایت دقت را به خرج دهید. تیم تخصصی تهران گیربکس از تعدادی افرادی با تجربه و ماهر در این زمینه تشکیل شده که تمامی مشکلات گیربکس را در کمترین زمان حل و ماشینی سالم را تحویلتان می‌دهند.

لازم به ذکر است که تعمیرکاران این مرکز تمام سعی خود را می کند که تعویض قطعات را به حداقل برسانند و تا حد ممکن خرابی آنها را تعمیر کنند تا هزینه تمام شده برای صاحب خودرو به حداقل برسد. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به دنبال تعمیرگاهی قابل اعتماد و متخصص برای رفع مشکلات سیستم انتقال قدرت خودرویتان هستید تهران گیربکس می تواند انتخاب درستی باشد. پس با خیال راحت خودرویتان را به ما بسپارید.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتوماتیک آریزو ۵

تعمیر گیربکس اتوماتیک چری تیگو ۷

تعمیر گیربکس آریزو

تعمیر گیربکس تیگو

تعمیر گیربکس تیگو 5

تعمیر گیربکس چری

دیدگاهتان را بنویسید