تعمیر گیربکس اتوماتیک ال 90

ال 90 یک از خودروهای پرفروش بازار ایران است که حضور آن به سال ۸۶ بر می گردد و تا به امروز مدل های مختلفی از آن در سبد تولید قرار گرفته است. مدل اتوماتیک تندر ۹۰ در سال ۹۲ توسط ایران‌ خودرو روانه بازار شد و تا سال ۹۶ ادامه داشت و مدل فیس ‌لیفت آن تحت عنوان تندر پلاس اتوماتیک راهی بازار شده است.

 ال ۹۰ اتومات اختلاف قیمتی ۱۰ میلیونی با مدل دستی خود دارد. البته فروش ال ۹۰ دستی بسیار بیشتر از مدل اتوماتیک است. مدل اتومات هیچ تفاوتی از لحاظ طراحی با مدل دستی ندارد و فقط نظر افرادی که به دنبال خودرو با کیفیت و اتومات هستند را جلب کرده است. طراحی این خودرو هیچ همخوانی با استاندارد های فعلی صنعت خودروسازی ندارد، اما باز می توان نمره قابل قبولی به آن داد.

 تندر ۹۰ اتومات دارای پیشرانه ۱.۶ لیتری با دور موتور ۵۷۵۰ دور در دقیقه و قدرتی برابر با ۱۵۰ اسب بخار است که گشتاور تولیدی آن ۱۴۰ نیوتن متر می باشد. گیربکس ۴ سرعته اتومات آن وظیفه انتقالی نیروی تولیدی این پیشرانه را به چرخ های جلوی خودرو بر عهده دارد. جعبه دنده ال ۹۰ از نوع AL4 است که در دیگر خودروهای داخلی نیز استفاده شده است و توانسته کاربران را نسبتاً راضی نگه دارد. در ادامه قصد داریم تعمیر گیربکس اتوماتیک ال ۹۰ را مورد بررسی قرار دهیم و نکات لازم در این باره را به اطلاعتان برسانیم. با ما همراه باشید.

 تعمیر گیربکس ال ۹۰

گیربکس ال ۹۰ یکی از مهمترین قسمت های این خودرو است که حرکت آن را سبب می شود و ایمنی لازم را ایجاد می‌کند. این قطعه جهت انتقال نیروی تولیدی موتور خودرو به چرخ های جلوی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و از طرفی جهت تقویت نیروی موتور و کاهش سرعت چرخش آن نیز عمل می‌کند.
 اما همانطور که در بالا اشاره شد جعبه دنده به کار رفته در ال 90 پلاس از نوع AL4 است که به صورت خودکار عمل می کند و مانند جعبه دنده دستی  زحمتی برای راننده نخواهد داشت.

این مدل گیربکس از نوع چهار دنده ای است که از طریق یک جریان الکتریکی موجب تعویض دنده در حین حرکت خودرو خواهد شد. این مدل جعبه دنده در خودروهای ۲۰۶، ۲۰۷، پژو پارس اتومات و … نیز به کار رفته است. از این رو همگی عملکرد یکسانی دارند.

 به طور معمول ال ۹۰ اتومات موتور قوی تری نسبت به مدل دستی دارد و به همین دلیل در پروسه انتقال قدرت در گیربکس اتومات تندر ۹۰ اتلاف انرژی بیشتری اتفاق خواهد افتاد. این قطعه از خودرو مستلزم مراقبت و نگهداری اصولی است و در صورت داشتن کوچکترین مشکلی باید برطرف شود زیرا موجب خراب شدن دیگر قطعات خودرو نیز خواهد شد و در کل استهلاک آن را در پی دارد. به همین دلیل با مشاهده کوچکترین ایراد باید به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تندر l90 مراجعه کنید تا مشکلات به وجود آمده را رفع کنند. اما متاسفانه در ایران چنین مرکز سخت پیدا می‌شود و کمتر کسی در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک ال ۹۰ تبحر و مهارت لازم را دارد.

 بیشتر تعمیرکاران، صرفاً جعبه دنده را دستکاری می کنند و پس از مدتی وضعیت جعبه دنده مانند قبل و چه بسا بعد تر نیز خواهد شد و در قبال این کار نیز هزینه گزافی را از صاحبان خودرو دریافت می کنند. این در حالی است که تعمیرگاه تخصصی با نصف این میزان هزینه، ایرادات گیربکس را با بهترین کیفیت و ضمانت برطرف می کند.

 تهران گیربکس یکی از مراکز تخصصی تعمیر گیربکس خودروهای داخلی و خارجی است که دارای تعمیرکاران ماهر متخصص در این زمینه می باشد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن جعبه دنده خودرویتان را عیب یابی و با بهره گیری از ابزارآلات پیشرفته و مدرن آنها را برطرف می کنند. به همین دلیل توصیه می کنیم که با خراب شدن جعبه دنده ال۹۰ تان به تهران گیربکس مراجعه و خودرویتان را به تعمیرکاران ما بسپارید.

اکثر مشکلات جعبه دنده از علائم کوچکی  شروع می‌شود و در صورت بی‌ توجهی بزرگ و بزرگتر خواهد شد و تا اینکه آن را از کار می‌اندازد. بنابراین لازم است که با این علائم خرابی آشنا و با مشاهده هر کدام بلافاصله درصدد رفع کردن آنها برایید. در ادامه چند از این نشانه ها را خدمتتان ذکر می کنیم.

 علائم خرابی گیربکس اتوماتیک ال ۹۰

  • اگر دنده خودرویتان از جای خود خارج شد و نیروی کشندگی خود را از دست داد گیربکس آن دچار لغزش شده است و برای جلوگیری از آن باید بیشتر گاز بدهید که این هم خود خطرآفرین است به همین دلیل باید بلافاصله به تعمیرگاه مراجعه کنید.
  • اگر مایع قرمز رنگ و یا تیره در محل توقف خودرویتان ریخته شده بود احتمالاً جعبه دنده آن را دچار نشتی شده است. این اتفاق موجب کاهش سطح روغن و اختلال در عملکرد جعبه دنده خواهد شد؛ زیرا پایین آمدن سطح روغن اصطکاک قطعات جعبه دنده را در پی دارد.
  • یکی دیگر از علائم خرابی گیربکس ال۹۰ درگیر نشدن و یا تغییر در عملکرد گیربکس در حالت حرکت یا دنده عقب است که این خود بیانگر وجود مشکل در جعبه دنده است و باید سریع جهت تعمیر آن اقدام کنید؛ زیرا در صورت عدم توجه به آن مشکل بزرگتر خواهد شد و خودرو را از حرکت باز میدارد.

سرویس دوره ای گیربکس اتوماتیک ال ۹۰

سرویس دوره ای گیربکس اتومات ال ۹۰ باید بنا بر توصیه کمپانی سازنده و یا کارکرد خودرو انجام بگیرد. در سرویس‌های دوره ای، گیربکس به طور کامل و با نهایت دقت بررسی خواهد شد و پس از عیب یابی مشکلات آن را برطرف می کنند. به عنوان مثال یکی از کارهایی که در این باره انجام میگیرد بررسی وضعیت روغن گیربکس است. در صورت کهنه و سوخته بودن و یا کاهش سطح روغن، آن را تعویض و روغن سالم و تازه را جایگزین آن می کنند.

 تمیز کردن و تعویض فیلتر روغن نیز بخشی از سرویس دوره ای جعبه دنده ال ۹۰ است. انجام مرتب سرویس دوره‌ای موجب بهبود عملکرد و افزایش طول عمر گیربکس خودرویتان خواهد شد، به همین دلیل آن را پشت گوش نیاندازید.

روغن مناسب گیربکس AL4 ال 90

به یاد داشته باشید که روغن گیربکس های دستی و اتوماتیک با هم متفاوت است و از طرفی استفاده از روغن بی کیفیت موجب استهلاک گیربکس خودرویتان خواهد شد. بهره گیری از روغن گیربکس مناسب، موجب بهبود عملکرد و اجزای جعبه دنده اتوماتیک تندر ۹۰ می شود به همین دلیل است که کمبود روغن و یا آلوده و کهنه بودن آن خسارت جبران ‌ناپذیری را به جعبه دنده خودرویتان وارد می کند؛ زیرا این مایع نقش روانکاری قطعات تشکیل دهنده جعبه دنده را برعهده دارد و در صورت عدم کیفیت مناسب سریع تبخیر می شود و میان قطعات اصطکاک به وجود می‌آید. این اصطکاک موجب سایش و گرم شدن اجزا خواهد شد و به این ترتیب جعبه دنده را از بین می برد.

 اما در این میان روغن با پسوند A.F.T و همچنین روغن  DEXRONI بهترین روغن قابل استفاده برای گیربکس اتوماتیک ال ۹۰ هستند و با خیال راحت می توانید از آنها استفاده کنید. 

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتوماتیک مگان

تعمیر گیربکس تالیسمان

تعمیر گیربکس داستر

تعمیر گیربکس رنو

تعمیر گیربکس کولئوس

دیدگاهتان را بنویسید