تعمیر گیربکس برلیانس h320

برلیانس H320 یک خودرو هاچ بک از سری h300 محصول شرکت برلیانس اتو می باشد و برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد. h320  مدل جدیدتر FRV محسوب می شود که همراه با برلیانس h330 به بازار عرضه شد. کمپانی خودروسازی سایپا در سال ۹۳ بود که همکاری خود را با این شرکت چینی آغاز کرد و محصولات برلیانس را در ایران مونتاژ کرد. F320  سال ۹۴ توسط سایپا و پس از آن توسط پارس خودرو به بازار عرضه شد. این مدل خودرو به دلیل ظاهر جذاب و قیمت مناسب توانست طرفداران زیادی پیدا کند و استقبال نسبتا زیادی از آن شد. در این مطلب قصد داریم به معرفی گیربکس برلیانس h320 بپردازیم و نکات مربوطه را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

 گیربکس برلیانس h320

h320 خودرو هاچ بک شهری است که طراحی آن توسط موسسه پینین فارنیا انجام گرفته است و ظاهری اسپرت و جوان پسندانه دارد. همین موضوع منجر به فروش بالای این خودرو نسبت به دیگر خانواده برلیانس شد. این مدل خودرو برلیانس دارای پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ به حجم ۱۴۹۸ است که توان خروجی آن ۱۰۳ اسب بخار و گشتاور ۵۳۸ نیوتن متر است.

 یکی از بزرگترین نقطه ضعف های h320 پیشرانه کم موتور آن است که با توجه به توان خروجی قابل قبولی که دارد و به دلیل وزن بالای کابین خودرو و استفاده از گیربکس چهار سرعته شتاب اولیه آن حدود ۱۳ ثانیه برای مدل های دستی و ۱۶ ثانیه برای مدل اتوماتیک آن است.

 یکی از نکات مثبت گیربکس یا همان جعبه دنده h320 مصرف بهینه آن است. برلیانس h320 در دو مدل ۴ سرعته اتوماتیک پاورتک و ۵ سرعته دستی موجود می باشد که بنا بر سلیقه خود می توانید یکی از آنها را خریداری کنید.

تعمیر گیربکس h320 اتوماتیک

همانطور که در بالا اشاره شد جعبه دنده اتوماتیک برلیانس h320  چهار سرعته است که دقیقا مانند جعبه دستی عمل می کند اما راهکاری مجزا و متفاوت دارد. به نحوی که سیستم کلاچ و ماشین را حذف کرده و تعویض دنده مقدور کرده است، اما تعمیر آن به دلیل ساختار پیچیده ای که دارد سخت تر است.

گیربکسهای اتوماتیک h320 نسبت به مدل دستی حساس تر هستند و باید به صورت مرتب سرویس شوند تا در صورت نیاز قطعات آن تعویض شود. زیرا در صورت خراب شدن یا قطعه از گیربکس قطعات دیگر نیز دچار مشکل خواهند شد و در کل موجب استهلاک خودرو می ‌شود.

 سلامت جعبه دنده خودرو امر فوق ‌العاده مهمی است و برای موتور و چرخ دنده های خودرو اهمیتی مانند قلب انسان دارد. خراب شدن گیربکس امری کاملا طبیعی است. ممکن است بعضی افراد تصور کنند که جعبه دنده خودروهای خارجی به دلیل قطعات با کیفیتی که در ساخت آنها استفاده شده است هیچ وقت مشکل پیدا نمی‌ کند، این یک باور کاملا اشتباه است. ممکن است برای جعبه اتوماتیک H320 شما نیز خرابی اتفاق بیفتد. در این مواقع بهترین راهکار مراجعه به تعمیرگاه تخصصی است.

چرا مراجعه به تعمیرگاه تخصصی جهت تعمیر گیربکس اهمیت دارد؟

همان طور که می دانید جمله دنده اتوماتیک h320 ساختار پیچیده ای دارد که تعمیر آن به دانش و تبحر بالایی نیاز دارد برای همین لازم است که آن را به یک متخصص گیربکس بسپارید که دوباره دچار خسارت‌های بیشتری نشوید. تهران گیربکس یکی از مراکز تخصصی پیشتاز در حوزه تعمیر جعبه دنده است که تعمیر گیربکس اتوماتیک برلیانس h320 یکی از خدمات این تعمیرگاه تخصصی می باشد.
 تمامی تعمیر کاران این مرکز از افراد دوره دیده و ماهر شده است و خدمات خود را به بهترین وجه و قیمتی به صرف انجام می‌ دهند. از این رو می‌توانید بدون نگرانی خودرویتان را به ما بسپارید.

هزینه تعمیر گیربکس برلیانس h320

یکی از سوالات متداول صاحبان h320 هزینه تعمیر جعبه دنده آن است. در واقع میزان هزینه تعمیر این قطعه به عوامل مختلفی بستگی دارد. زیرا هرچه میزان مشکل آن بیشتر باشد هزینه تعمیر نیز بالاتر خواهد رفت. در صورت جدی بودن مشکل باید جعبه دنده را به طور کامل پیاده و تمامی قطعات آسیب دیده آن را تعمیر کنند. تعمیرکاران تهران گیربکس در تلاش اند که تعمیری سریع، بدون مشکل و با هزینه منصفانه را انجام دهند و تا حد امکان اگر قطعه ای به تعویض نیاز نداشت آن را تعمیر کنند.

 جهت جلوگیری از آسیب دیدن بالای گیربکس خودرویتان لازم است که هر چند وقت یکبار به یک تعمیرگاه تخصصی جهت سرویس دوره ای آن مراجعه کنید. به این صورت داشتن کوچکترین مشکلی بلافاصله تعمیر می شود و خسارت زیادی را به وجود نمی‌آورد. به علاوه به ماشینتان آسیبی وارد نمی کند. در صورت داشتن هرگونه سوال می ‌توانید با مشاوران سایت تماس حاصل فرمایید.

سرویس دوره ای گیربکس برلیانس h320 چه زمانی باید انجام بگیرد؟

سرویس دوره ای گیربکس غالباً توسط کمپانی سازنده در دفترچه خودرو ذکر می شود. جعبه دنده نیز مانند دیگر قسمت های خودرو به سرویس دوره ای نیاز دارد و بخشی از تعمیر و نگهداری روزمره خودرو است. در حالت کلی زمان توصیه شده برای سرویس های دوره ای جعبه دنده اتوماتیک برلیانس h320 و همچنین تعویض روغن آن هر ۲۰ تا ۴۵ هزار کیلومتر است.

 شرایط رانندگی یکی از عوامل تاثیرگذار در انجام سرویس دوره ای و تعویض روغن آن است. رانندگی در ترافیک و ماندن طولانی مدت در آن شرایط موجب افزایش دمای روغن گیربکس و کاهش طول عمر آن خواهد شد. به همین دلیل توصیه می ‌شود که در این شرایط پس از طی کردن هر ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر نسبت به تعویض روغن جعبه دنده خودرویتان اقدام کنید.

اهمیت روغن گیربکس h320

روغن گیربکس موجب روغن کاری کردن قسمت های متحرک داخل جعبه دنده خودرو خواهد شد. در h320 اتوماتیک این روغن چندین وظیفه دیگر را هم بر عهده دارد که یکی از آنها خاصیت خنک کنندگی است. جعبه دنده اتوماتیک این خودرو از روغن گیربکس اتوماتیک AFT استفاده می ‌کند. اما در جعبه دنده دستی از انواع روغن موتور، روغن دنده هیپووئید و در برخی موارد از روغن گیربکس اتوماتیک استفاده می شود. برای اطلاع از اینکه از چه روغنی در خودرویتان استفاده کنید باید به دفترچه راهنما مراجعه کنید.

 از میان تمام خدمات جعبه‌ دنده باید روغن را به صورت مرتب بررسی کنید زیرا عملکرد آن آسیب‌های جبران ناپذیر را به جعبه دنده h320 وارد می ‌کند زیرا قطعات به درستی روغن کاری نمی شود. در اغلب اوقات علایمی مانند سر و صدا قطعات جعبه دنده وجود دارد که نشان از تمام شدن روغن آن است. اما در بعضی موارد هیچ نشانه ای ندارد و باید به صورت مرتب جهت اطمینان آن را بررسی نمایید.

آیا خودمان میتوانیم روغن گیربکس h320 را تعویض کنیم؟

خیر. این نکته را به یاد داشته باشید که گیربکس بر روی عملکرد خودرو تاثیر مستقیمی دارد، به همین دلیل توصیه می کنیم که این کار را یک تعمیرکار متخصص انجام دهد؛ زیرا فقط اوست که می ‌تواند روغن مناسب جعبه دنده خودرویتان را تشخیص دهد. از طرفی در مراکز تخصصی و بامهارت بالا از دستگاه برای تعویض روغن جعبه دنده استفاده می شود. با وجودی که تعویض روغن به روش دستی رایج تر است اما در بعضی از خودروها از جمله h320 امکان خارج کردن تمام روغن به صورت دستی وجود ندارد و همیشه مقداری از آن را داخل جعبه دنده باقی می ‌ماند. اما دستگاه اتوماتیک این مشکل را ندارند و روغن را به طور کامل از مخزن خارج می کند و روغنی تمیز و سالم را جایگزین آن خواهند کرد. تهران گیربکس عمل تعویض روغن گیربکس برلیانس h320 را با استفاده از دستگاه های تمام اتوماتیک انجام می دهد.

آیا روغن گیربکس اتوماتیک با دستی  h320  متفاوت است ؟

بله روغن این دو مدل گیربکس با هم متفاوت است. زیرا روغن دنده یا همان واسکازین برای خودروهای مجهز به جعبه دنده دستی و روغن مخصوص برای خودروهای اتوماتیک به کار برده می شود. برای همین لازم است که حتماً از روغن مناسب  جعبه دنده خودرویتان استفاده کنیم.

نکاتی در خصوص نگهداری از گیربکس برلیانس  h320

  • یکی از مهمترین مسائل جهت جلوگیری از خراب شدن گیربکس خودرویتان انجام به موقع سرویس های دوره ای است. در صورت روشن شدن چراغ هشدار خودرویتان باید سریعا خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا از خراب شدن آن در آینده جلوگیری کنید.
  • مسئله مهم دیگر تعویض به موقع روغن جعبه دنده خودرویتان است. زیرا اگر در مواقع لزوم جهت تعویض روغن اقدام نکنید جعبه دنده خودرویتان به شدن آسیب خواهد دید برای همین همواره آن را بررسی کنید.
  • سیستم خنک کننده موتور خودرو را به صورت مرتب سرویس کنید. زیرا این قسمت از بالا رفتن دمای موتور h320 جلوگیری می کند و وظیفه پایین نگه داشتن دمای روغن را بر عهده دارد.
  • هنگامی که خودرو در حال حرکت است نباید دنده را تعویض کنید. برای انجام این کار ابتدا باید خودرو متوقف شود زیرا در غیر این صورت جعبه دنده تحت فشار قرار می گیرد و به مرور زمان آسیب خواهد دید.
  • قبل از حرکت دادن خودرو کمی صبر کنید تا گرم شود.
  • با  لاستیک زاپاس برای مدت طولانی رانندگی نکنید.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس برلیانس h330

تعمیر گیربکس برلیانس

تعمیر گیربکس جک s5

تعمیر گیربکس لیفان 520

 

دیدگاهتان را بنویسید