تعمیر گیربکس تالیسمان

نکات طلایی در نگهداری گیربکس تالیسمان

تعمیر گیربکس تالیسمان در جمموعه تهران گیربکس با عیب یابی دقیق و بهترین کیفیت قطعات به آنجام می رسد. جهت کاهش هزینه تعمیر گیربکس تالیسمان می بایست نکات طلایی نگهداری گیربکس تالیسمان را به کار ببندید. با نگهداری صحیح و توجه به علائم هشدار دهنده در زمینه تعمیر گیربکس تالیسمان می توانید استهلاک گیربکس خود را به نحو چشمگیری کاهش دهید.

  • از آنجایی که این گیربکس از خانوادهDCT یا همان دابل کلاچ هست تعمیر آن نیاز به تخصص و تجربه کافی دارد. این گیربکس خیلی تخصصی است و نباید به افراد بی تجربه سپرده شود.
  • گیربکس دابل کلاچ از نوع تر است.

تالیسمان سدان بزرگ رنو

شرکت رنو برای رقابت با شرکتهای کره ای و ژاپنی تالیسمان را به عنوان یک خودرو نسبتا لوکس و سدال فول به بازار ارائه کرده است. تالیسمان طراحی زیبایی دارد و فضای بزرگ داخلی ان می تواند جالب توجه باشد. این خودرو از سال 2016 تا 2018 تولید شده و گیربکس آن از نوع هفت دنده اتومات دو کلاچه می باشد که از جمله گیربکسهای پیشرفته و بسیار نرم اتوماتیک به شمار می رود. حجم موتور تالیسمان 1.6 لیتر بوده و حداکثر توان ان نیز 190 اسب بخار می باشد. گشتاور حداکثر ان 260 نیوتن متر و شتاب صفر تا صد ان را 7.7 ثانیه محاسبه کرده اند. مصرف سوخت این خودرو نیز تنها 6.6 لیتر در هر صد کیلومتر می باشد که در نوع خود نکته مثبت قابل توجهی به شمار می رود.

نکات طلایی نگهداری گیربکس اتومات تالیسمان

گیربکس اتومات تالیسمان مانند هر دستگاه پیشرفته دیگری نیاز به نگهداری دارد تا طول عمر بیشتری داشته باشد. نحوه استفاده شما از گیربکس اتومات تالیسمان خود می تواند فشار وارد بر گیربکس و در نتیجه استهلاک آن را مشخص کند. در این بخش نکاتی طلایی و کاربردی که برای افزایش طول عمر گیربکس اتومات تالیسمان ضروری می باشد ذکر می گردد.

  • مطالعه دفترچه راهنما خودرو: اگر می خواهید اصول نگهداری از گیربکس اتومات تالیسمان را به درستی به انجام برسانید ابتدا باید کاتالوگ یا دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید. در این دفترچه مواردی بنیادین که از نظر سازنده گیربکس اتومات تالیسمان ضروری بوده ذکر شده است و مسفات و زمان دقیق تعویض روغن گیربکس نیز بر اساس مدل تالیسمان شما ذکر گردیده است.
  • بازدید دوره ای گیربکس اتومات تالیسمان: بازدید ظاهری گیربکس اتومات تالیسمان به صورت دوره ای می توانند از بسیاری از تعمیرات بالقوه پیشگیری کند. در بازدید ظاهری باید مواردی مانند نشتی روغ گیربک و سطح و کیفیت روغن گیربکس و همچنین صدای غیر عادی و لرزش و یا دمای بیش از حد نیز چک شوند. بهترین زمان برای بازدید دوره ای فواصل یک تا سه ماهه است و بهتر است این فرایند در تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات تالیسمان به انجام برسد اما اگر این شکل بازدید برای شما مقدور نیست می توانید از تعمیرکار خود بخواهید که در زمان تعویض روغن موتور خودرو موارد ذکر شده را در خصوص گیربکس اتومات تالیسمان مورد بازدید و بررسی دقیق قرار دهد.
  • روغن گیربکس اتومات تالیسمان: روغن وظیفه ای مهم در گیربکس اتومات تالیسمان دارد. کارکرد روغن با توجه به نقش روان کنندگی و خنک کنندگی آن در گیربکس به عملکرد اغلب قطعات داخلی آن مربوط است. لذا در صورتی که روغن گیربکس اتومات تالیسمان فاسد شده باشد می توانند مشکلات متعددی را به بار بیاورد. تشخیص روغن فاسد از روغن سالم توسط تعمیرکار حرفه ای گیربکس اتومات تالیسمان به انجام می رسد. به طور عمومی می توان گفت روغن سالم به رنگ قرمز روشن است که در صورت کارکرد بیش از حد روغن رفته رفته رنگ روغن به سیاهی متمایل می شود و روغنی که کاملا سیاه شده باشد قابل استفاده نیست. همچنین تعمیرکار می تواند با سنجش لزجت روغن گیربکس کیفیت آن را تشخیص دهد.
  • تاثیر تغییرات سلیقه ای در گیربکس اتومات تالیسمان: برخی تغیرات سلیقه ای ممکن است خودرو را از شرایط استاندارد طراحی شده خارج کنند و لذا مشکلاتی برای گیربکس اتومات تالیسمان و سایر قسمتهای خودرو ایجاد کنند. از جمله این تغییرات می توان به اضافه کردن لامپهای پر مصرف و سیستمهای صوتی غیر متعارف اشاره کرد که در صورت مصرف بالای برق می توانند سیستم برقی خودرو و متناسب با ان قطعات برقی داخلی گیربکس اتومات تالیسمان را تحت تاثیر قرار دهند. لذا پیشنهاد می شود در صورتی که تغییراتی در قطعات خودرو اعمال می کنید این تغییرات خیلی از حالت استاندارد خودرو دور نباشند.
  • فیلتر روغن گیربکس اتومات تالیسمان: فیلتر روغن قطعه ای است که از حایلی با روزنه های بسیار ریز تشکیل شده است. روغن در هنگام عبور از این روزنه ها از تمامی ذرات مخلوط پاک می شود. اما به مرور زمان روزنه های فیلتر مسدود می گردند و ضروری است که فیلتر روغن نیز مانند روغن گیربکس اتومات تالیسمان تعویض شود. به یاد داشته باشید به هیچ وجه آنچنان که تعمیرکاران تجربی و اموزش ندیده ممکن است پیشنهاد دهندفیلتر روغن گیربکس اتومات تالیسمان قابل شستشو و استفاده مجدد نیست و حتما باید تعویض شود.
  • توجه به علامتهای هشدارآمیز گیربکس اتومات تالیسمان: در صورتی که هر یک از علامتهای هشدار دهنده را که در بخش بعدی ذکر می شوند در خودرو مشاهده کردید هر چه سریعتر به تعمیرگاه تخصی گیربکس اتومات تالیسمان مراجعه کنید تا از تعمیرات پر هزینه آتی پیشگیری نمایید.
  • تعویض رینگ و لاستیک و تاثیر آن بر گیربکس اتومات تالیسمان: وظیفه اصلی گیربکس اتومات تالیسمان تغییر نسبت دور و انتقال قدرت موتور به رینگ و لاستیک است. تغییرات نسبت دور با نسبت قطر چرخ دنده های گیربکس مشخص می شود لذا به همین ترتیب در صورتی که رینگ و لاستیک خودرو با اندازه های غیر متعارف تغییر کند این نستب دور نیز تغییر می کند و فشاری بیش از فشار طراحی بر گیربکس اتومات تالیسمان وارد خواهد آمد. در چنین شرایطی در دراز مدت استهلاک گیربکس اتومات تالیسمان افزایش خواهد یافت.
  • رانندگی استاندارد جها افزایش طول عمر گیربکس اتومات تالیسمان: شیوه رانندگی شما بر طول عمر قطعات مختلف خودرو از جمله گیربکس اتومات تالیسمان تاثیر مستقیم دارد. رانندگی پر فشار برای گیربکس اتومات تالیسمان در شرایطی رخ می دهد که به عنوان مثال در جاده های سربالایی اصرار داشته باشید که با سرعت بالا حرکت کنید و یا اینکه هنگامی که بار سنگینی در خودرو وجود دارد سرعت بالایی داشته باشید. اما انچه از بیش از سرعت زیاد بر گیربکس اتومات تالیسمان فشار وارد می کند تغییرات شتاب و سرعت خودرو است. فشردن پیاپی پدال های گاز و ترمز موجب تغییرات ناگهانی شتاب خودرو می شود. بهتر است به نحوی رانندگی کنید که نیاز کمتری به این کار داشته باشید.

علامتهای هشدارآمیز گیربکس اتومات تالیسمان

گیربکس اتومات تالیسمان از قطعات و بخشهای مختلفی تشکیل شده است. عملکرد این قطعات کاملا وابسته به یکدیگر بوده و در صورتی که یکی از این قطعات به مشکل بربخورند عملکرد سایر قطعات نیز مختل شده و ممکن است خرابی های بیشتری به بار بیاید. در صورتی که دقت کافی بر عملکرد گیربکس اتومات تالیسمان خود داشته باشید می توانید خرابی های مذکور را پیشبینی کنید و قبل از اینکه مشکلی برای گیربکس پیش بیاید قطعه معیوب را تعمیر نمایید. مهمترین نشانه های هشدارآمیز که می توانند شما را نسبت به خرابی قطعات کوچک در داخل گیربکس اتومات تالیسمان مطلع کنند به شرح زیر هستند:

  • لرزش گیربکس اتومات تالیسمان: گیربکس اتومات تالیسمان در فشار زیادی کار می کند و قطعات متحرک و ثابت بسیاری دارد در صورتی که این گیربکس دچار لرزش شده باشد فشار وارده بر قطعات گیربکس به شکل مضاعفی افزایش می یابد. لذا در صورتی که حس کردید لرزش گیربکس اتومات تالیسمان از حالت عادی خود بیشتر شده است می بایست جهت عیب یابی دقیق به تعمیرگاه تهران گیربکس مراجعه کنید.
  • ضعف شدید هنگام درگیری دنده عقب یا جلوی ماشین
  • خوردن گاز خلاص ابتدای حرکت
  • لرزش در دنده های زوج مخصوصا یک
  • لرزش در دنده های عقب مخصوصا فرد
  • عدم کشش مطلوب
  • از کار افتادن کلیه دنده های زوج و دنده عقب
  • از کار افتادن کلیه دنده های فرد
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتومات تالیسمان: یکی از عواملی که ممکن است به گاز هرز خوردن گیربکس اتومات تالیسمان منجر شود کاهش سطح روغن است به نحوی که فشار روغن گیربکس برای متصل کردن کامل کلاچ مناسب نباشد. لذا در صورتی که دچار مشکل گاز هرز خوردن گیربکس اتومات تالیسمان شده اید قبل از تعویض یا تعمیر کلاچ بهتر است سطح و فشار روغن چک شود.
  • گیر کردن اهرم دنده گیربکس اتومات تالیسمان: اگر اهرم دنده د وضعیت خاصی گیر می کند و نیاز به تلاش بیش از حد نرمال برای تغییر وضعیت دارد ممکن است مشکل از خرابی سلکتور یا ایرادی در سیستم روغن نشات گرفته باشد. بهتر است این مورد تا قبل از آنکه به قفل شدن کامل گیربکس اتومات تالیسمان منجر شود بررسی و بر طرف شود.
  • تقه زدن گیربکس اتومات تالیسمان: تقه زدن یعنی اینکه صدای منقطع و پشت سر هم از داخل گیربکس به گوش برسد. در صورتی که گیربکس اتومات تالیسمان شما دچار تقه زدن شده باشد ممکن است شکستگی برای یکی از چرخ دنده ها پیش آمده باشد یا اینکه اویل پمپ گیربکس اتومات تالیسمان خراب شده باشد. هر یک از این موارد می تواند به خرابی های بزرگتری در گیربکس منجر شود.
  • بوی سوختگی در گیربکس اتومات تالیسمان: احتمال استشمام بوی سوختگی گیربکس اتومات تالیسمان در داخل اتاق خودرو بسیار کم است اما ممکن است به علت امپر کشیدن قطعات برقی خود این قطعات یا سیم کشی های مربوطه بیش از حد داغ شده و بوی سوختگی به مشام برسد. در این صورت حتی امکان آتش سوزی نیز وجود دارد و باید هر چه سریعتر این مورد بررسی و ایراد اصلی شناسایی و رفع شود.
  • زوزه کشیدن گیربکس اتومات تالیسمان: در صورتی که در سرعتهای پایین گیربکس اتومات تالیسمان دچار زوزه کشیدن شده باشد خطرناکتر است. چرا که زوزه کشیدن در سرعتهای بالا با توجه به فشاری که به گیربکس وارد می اید تا حدودی طبیعی تر است.
  • دمای بیش از حد گیربکس اتومات تالیسمان: دمای بیش از حد گیربکس یا به خرابی سیستم خنک کاری خودرو مربوط است و یا اینکه ساییش بیش از حد بین چرخ دنده ها ایجاد شده است. در هر دو صورت این ایراد می تواند بسیار خطرناک باشد و خرابی های شدیدی را در پی داشته باشد.

زمان تعویض روغن گیربکس اتومات تالیسمان

عواملی مختلفی در تعیین زمان دقیق تعویض روغن گیربکس اتومات تالیسمان موثر هستند. مهمترین و مشهورترین پارامتر را می توان مسافت طی شده توسط خودرو دانست که در مدل های مختلف خودرو تالیسمان معمولا بین 50 تا 75 هزار کیلومتر در نظر گرفته می شود که مسافت دقیق در دفترچه راهنما ذکر شده است. اما نحوه رانندگی و کیفیت روغنی که در گیربکس اتومات تالیسمان استفاده می شود می تواند این زمان را افزایش یا کاهش دهد. بهترین توصیه در این زمینه سنجش کیفیت روغن گیربکس در دوره های بازدید ظاهری می باشد.

زمان تعویض فیلتر روغن گیربکس اتومات تالیسمان

برای تعویض فیلتر روغن نیز مسافت و زمان خاصی تعریف شده است. همچنین در صورتی که گیربک به مشکل افت فشار روغن بربخورد ممکن است دلیل آن گرفتگی فیلتر روغن گیربکس باشد و در این صورت نیز نیاز به تعویض آن خواهید داشت. اما به طور استاندارد می بایست در هر دوره تعویض روغن گیربکس فیلتر روغن آن نیز عوض شود.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات تالیسمان

برای انکه بتوانید به صورت دقیق هزینه تعمیر گیربکس اتومات تالیسمان خود را مشخص کنید ابتدا باید به تعمیرگاه اختصاصی گیربکس اتومات تالیسمان یعنی مجموعه تهران گیربکس مراجعه کنید تا کارشناسان آموزش دیده در زمینه تعمیر گیربکس اتومات تالیسمان گیربکس را کاملا مورد بازبینی و عیب یابی دقیق قراردهند و قطعات معیوب که نیاز به تعمیر یا تعویض دارند را مشخص کنند سپس می توانید هزینه تعمیر گیربکس اتومات تالیسمان را مشخص نمایید.

تعمیرات اضطراری در گیربکس اتومات تالیسمان

اگر گیربکس اتومات تالیسمان قفل شده و امکان حرکت ندارید می توانید از فرایند زیر برای رفع عیب موقت گیربکس استفاده کنید. به یاد داشته باشید که حتی اگر با این روشها بتوانید مشکل گیربکس خود را رفع کنید بهتر است برای عیب یابی دقیق به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات تالیسمان مراجعه نمایید:

  • به مدت 5 دقیق بست باتری را بردارید.
  • پس از متصل کردن بست باتری بدون اینکه پدال گاز رافشار دهید خودرو را روشن کنید. در این حالت دنده گیربکس اتومات تالیسمان در وضعیت خلاص قرار خواهد داشت.
  • سه مرتبه و در فواصل زمانی سی ثانیه ای خودرو را خاموش و روشن کنید.
  • دنده را در وضعیت مورد نظر قرار دهید و به آرامی حرکت کنید.

سوالات متداول در خصوص گیربکس اتومات تالیسمان

در صورت گیر کردن گیربکس اتومات تالیسمان در وضعیت دنده پارک چه باید کرد؟

در این شرایط ممکن است بتوانید با استفاده از موارد ذکر شده در بخش تعمیرات اضطراری گیربکس اتومات تالیسمان مشکل را موقتا رفع نمایید.

آیا روغن گیربکس اتومات تالیسمان نیاز به تعویض دارد؟

در صورتی که روغن گیربکس اتومات تالیسمان فاسد شده باشد و این روغن را تعویض ننمایید استفاده از روغن فاسد شده می تواند بسیاری از قطعات داخلی گیربکس را با مشکلات جدی و خرابی های پی در پی مواجه کند.

تقه زدن گیربکس اتومات تالیسمان چه دلیلی دارد؟

دلایل مختلفی می تواند به تقه زدن گیربکس اتومات تالیسمان منجر شود. بسته به اینکه در چه شرایطی صدای تقه زدن شنیده می شود می توان دلیل اصلی تقه زدن را حدس زد.

لرزش گیربکس اتومات تالیسمان در چه شرایطی رخ می دهد؟

در شرایط خاصی که اتصالات گیربکس اتومات تالیسمان به خوبی بسته نشده باشند ممکن است منجر به لرزش گیربکس شوند. آنبالانسی چرخ دنده ها نیز از دیگر دلایل لرزش در گیربکس اتومات تالیسمان به شمار می روند.

آیا همچون گیربکس اتومات تالیسمان در گیربکس خودروهای هیبریدی نیز نیاز به تعویض روغن وجود دارد؟

همانطور که در گیربکس اتومات تالیسمان امکان فاسد شدن روغن وجود دارد در هر گیربکس اتومات دیگری نیز از جمله گیربکس اتومات خودروهای هیبریدی امکان فاسد شدن روغن و نیاز به تعویض روغن وجود دارد.

شرایط اضطراری دنده سه گیربکس اتومات تالیسمان به چه وضعیتی در این خودرو گفته می شود؟

وضعیت مذکور حالت خاصی است که به علت وجود ایرادی در گیربکس اتومات تالیسمان به صورت خودکار گیربکس در دنده سه قفل می شود و امکان تغییر دنده وجود ندارد.

خلاصی گیربکس اتومات تالیسمان به چه عواملی مربوط است؟

عواملی مختلفی مانند خرابی توربین و یا خرابی در یکی از شیربرقی ها ممکن است به خلاصی خود به خودی گیربکس اتومات تالیسمان منجر شود.

دلیل اصلی گاز هرز خوردن گیربکس اتومات تالیسمان چه موردی است؟

مهمترین موردی که معمولا منجر به گاز هرز خوردن گیربکس اتومات تالیسمان می شود به عدم قفل شدن صحیح کلاچ مربوط است که می توان دلیل این امر را نیز ساییش بیش از حد کلاچ و یا کاهش فشار روغن گیربکس اتومات تالیسمان دانست.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتوماتیک ال 90

تعمیر گیربکس اتوماتیک مگان

تعمیر گیربکس داستر

تعمیر گیربکس رنو

تعمیر گیربکس کولئوس

دیدگاهتان را بنویسید