خرابی گیربکس اتوماتیک

شما در حال مشاهده هستید خرابی گیربکس اتوماتیک

گیربکس خودرو از دنده، قطعات محوری و کلاچ تشکیل شده است که نیروی تولیدی موتور را به چرخ ها منتقل می‌کند. این وسیله موجب افزایش و کاهش سرعت خودرو خواهد شد و راننده می تواند با فرمان این سرعت را تعویض کند.
 جعبه دنده در دو مدل دستی و اتوماتیک وجود دارد که در این مطلب قصد داریم برخی خرابی گیربکس های اتوماتیک را بررسی کنیم.

 جعبه دنده های اتوماتیک از محبوبیت بالایی بین افراد برخورداراند. عده‌ای بر این باوراند که خرابی این سیستم و هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک بالاست و چندان به صرفه نیست و از طرفی باور کرده اند که مصرف سوخت آن از جعبه دنده دستی بیشتر است. عوامل زیادی میتواند باعث خرابی گیربکس اتوماتیک شود که این خرابی ها همواره با علائمی همراه اند که در ادامه آنها را ذکر می کنیم.

 علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

سر و صدا هنگام خلاص کردن خودرو

گاهی اوقات هنگام خلاص بودن خودرو، صداهای عجیب و غریب را می شوید و این اتفاق می‌تواند به دلیل مشکل داشتن گیربکس باشد. یکی از دلایل به وجود آمدن خرابی، نرسیدن و یا تمیز نبودن واسکازین یا همان روغن گیربکس است. از این رو ممکن است بعضی از قسمتهای جعبه دنده مانند بلبرینگ، زنجیر دنده عقب، دندانه ها و … دچار فرسودگی شده باشند و این صداها را ایجاد کنند این خود یکی از عوامل خرابی گیربکس اتوماتیک به حساب می آید که در صورت مشاهده آن باید بلافاصله به یک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید و با خرید لوازم یدکی گیربکس اتوماتیک اقدام به تعویض یا تعمیر آن کنید. زیرا عدم روانکاری قطعات به دیگر قسمت های خودرو نیز آسیب می رساند.

روشن شدن چراغ چک خودرو

در جعبه دنده خودرو سنسورهایی وجود دارد که بروز هرگونه مشکل را به کامپیوتر خودرو انتقال می دهند و در صورت به وجود آمدن هرگونه مشکل، باعث روشن شدن چراغ چک خواهد شد. بعضی از افراد متاسفانه به روشن شدن چراغ چک خودرو اهمیتی نمی دهند و به مشکلات کوچک آن توجه زیادی نمی کنند، به این ترتیب کل خودرو آسیب خواهد دید و دچار استهلاک میشود.

شنیدن صدای گیربکس اتوماتیک

گاهی اوقات ممکن است صداهایی شبیه زوزه، سوت کشیدن و … را از خودرویتان بشنوید. این صداها به دلیل خرابی گیربکس اتوماتیک به وجود آمده است و اکثر اوقات به دلیل کم بودن روغن گیربکس ایجاد میشود. در صورت مشاهده چنین مشکلی هیچ نگرانی نداشته باشید زیرا مشکل چندان بزرگ نیست و به راحتی حل میشود.

باید به روغن گیربکس توجه ویژه ای داشته باشید؛ زیرا در صورت کم بودن آن می تواند خرابی گیربکس اتومات را به دنبال داشته باشد. می توانید با چک کردن روغن گیربکس در صورت پایین بودن سطح آن، روغن اضافه کنید و اگر توجه زیادی نسبت به آن نداشته باشید مشکلات زیادی را برای خودرو به وجود می آورد.

 گاهی اوقات نیز صدای گیربکس اتومات به دلیل کمبود روغن نیست و مربوط به دیگر قسمت های جعبه دنده است که در این مواقع باید به یک تعمیرگاه تخصصی گیربکس مراجعه کنید تا بتوانند آن را عیب یابی و مشکل را حل کنند.

نشت روغن

بعضی اوقات به دلیل سوراخ شدن و ایجاد شکاف در جعبه دنده خودرو روغن نشت پیدا می کند. این نشتی می‌تواند در جاهایی مانند تشک روغن و یا دیگر قسمت اتفاق بیافتد. در این صورت قطعه آسیب دیده را تعویض می‌کنند و مشکل برطرف خواهد شد. دقت داشته باشید که در صورت حل نشدن این مشکل، روغن بیشتری نشت پیدا خواهد کرد و موجب کاهش سطح روغن بیش از حد مجاز می شود. به این ترتیب با صداهایی مانند زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک مواجه خواهید شد که بسیار ناخوشایند است.

لرزش جعبه دنده

در حالت عادی دنده ها هنگام تعویض دنده به آرامی حرکت می کنند، اما گاهی اوقات ممکن است که هنگام تعویض دنده ضربه و یا لرزش را احساس کنید. این یک اتفاق غیر طبیعی است که تحت هیچ شرایطی نباید آن را پشت گوش بیاندازید. دلایل زیادی برای به وجود آمدن این مشکل وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به استفاده از روغن های گیربکس با کیفیت، آسیب دیدن سیم پیچ استوانه‌ای، فرسوده بودن دنده دیسکی، کلاچ های سوخته و … اشاره کرد.

 گاهی بسیاری از افراد این مشکل را بی ارزش جلوه می دهند و هیچ اهمیتی به آن نمی دهند و احساس میکنند که مشکل عادی است و هیچ اتفاقی نمی افتد. در حالی که کاملا اشتباه است و آسیب های زیادی به خودرویتان وارد می‌کند و در نتیجه هزینه گزافی گریبان‌گیر صاحبان خودرو خواهد شد.

بلند شدن بوی سوختگی

یکی دیگر از علائم خرابی گیربکس اتوماتیک استشمام بوی سوختگی به دلیل نشت و پایین بودن سطح روغن می باشد. این اتفاق بسیار خطرناک است و در اثر گرم شدن بیش از حد روغن گیربکس اتفاق می‌افتد. این افزایش دما بر روی عملکرد قطعات جعبه دنده تاثیر می گذارد و کارکرد آنها را مختل می کند، از این رو ضروری است که حتماً از روغن های با کیفیت استفاده کنید و به صورت مداوم آن را چک و در صورت نیاز تعویض نمایید. در حالت کلی بدون روغن گیربکس هیچ گیربکس اتوماتیکی وجود نخواهد داشت؛ زیرا این قطعه به روغن وابسته است.

کاهش شتاب خودرو

یکی دیگر از علائم خراب شدن و مشکل پیدا کردن جعبه دنده اتوماتیک خودرو کاهش میزان شتاب آن است. با به وجود آمدن این مشکل پس از تعویض دنده کمی تاخیر را احساس خواهید کرد و این اتفاق در خودروهای اتوماتیک نسبت به دستی کمی طولانی تر است و به دلیل خراب شدن کلاچ اتفاق می‌افتد و اجازه نمی‌دهد که کلاچ به طور کامل درگیر شود. از این رو کلاچ دنده پس از رها کردن پدال فعال خواهد شد و نیرو را به چرخ ها انتقال می دهد. یکی دیگر از دلایل به وجود آوردن این اتفاق وجود هوا در کانال سیالات اصلی است. در صورت وجود هوا در سیستم می توان آن را با یک هواگیری رفع کرد، اما اگر قطعه آسیب دیده باشد باید تعویض شود.

بیرون پریدن دنده

ممکن است برایتان اتفاق افتاده باشد که با گذشت پایتان روی کلاچ و تعویض دنده، به محض برداشتن از روی کلاچ، دنده از حالت اصلی خود خارج شده و یا خلاص می شود و یا اینکه به حالت قبل خود باز می گردد. به این  اتفاق لرزش دنده می گویند که می تواند به قطعات مختلف جعبه دنده آسیب وارد کند و بسیار خطرآفرین باشد.

مقالات مرتبط:

تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک

تعمیر ساعت گیربکس اتوماتیک

تعمیر شیر برقی گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس cvt

تقه زدن گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس ماکسیما

دیدگاهتان را بنویسید