افزایش عمر گیربکس اتوماتیک

شما در حال مشاهده هستید افزایش عمر گیربکس اتوماتیک

افزایش عمر گیربکس اتوماتیک

همه ما دوست داریم تا اتومبیل خود را به بهترین شکل ممکن نگهداری کنیم. یکی از مهم‌ترین قطعات موجود در خودروها که باید به صورت صحیح نگهداری شود تا عمر آن افزایش یابد، گیربکس اتوماتیک است. تکنیک‌های مختلفی به منظور افزایش عمر گیربکس اتوماتیک وجود دارد که شما با پیروی از آن‌ها می‌توانید خیال راحتی از بابت کاهش میزان فرسودگی این بخش از خودرو داشته باشید.

در برخی از موارد، رانندگان به همین نکات ساده توجه نمی‌کنند و در نتیجه پس از مدت بسیار کوتاهی شاهد خراب شدن گیربکس اتومبیل خود هستند. در این حالت باید روند تعمیر و تعویض قطعات گوناگون گیربکس انجام بگیرد که خود دارای مراحل مختلف است و هزینه زیادی را نیز در بر دارد.

به گیربکس فشار وارد نکنید

اولین و مهم‌ترین موردی که برای افزایش عمر گیربکس اتوماتیک باید در نظر داشته باشید، عدم وارد کردن فشار بیش از حد به آن است. هرگونه فشار در زمان تغییر دنده و یا موارد دیگر می‌تواند گیربکس را به طور کامل تحت تأثیر قرار دهد و در نهایت منجر به خراب شدن قطعات مختلف آن شود. خودروهایی که در بازار به فروش می‌رسند، آمادگی این را ندارند که همانند خودروهای مسابقه‌ای مورد استفاده قرار بگیرند.

صرف اینکه خودروی شما از گیربکس اتوماتیک بهره می‌برد، دلیل مناسبی برای افزایش میزان فشار به گیربکس نیست. در زمان حرکت در سربالایی‌ها حتماً با سرعتی در حد استاندارد حرکت کنید و از کشیدن ترمز دستی بپرهیزید. عدم دقت به این موارد منجر به خراب شدن گیربکس خواهد شد.

روش افزایش عمر گیربکس اتوماتیک

تعویض روغن گیربکس را جدی بگیرید

یکی دیگر از تکنیک‌های ساده برای افزایش عمر گیربکس اتوماتیک، تعویض روغن آن در بازه‌های زمانی مناسب است. معمولاً توصیه می‌شود که اولین تعویض روغن پس از پنجاه هزار کیلومتر صورت بگیرد و پس از آن هر سی هزار کیلومتر یک بار روغن گیربکس عوض شود. کاهش سطح این روغن به شکل نامناسب تمامی قطعات گیربکس اتوماتیک را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

خودرویی که در گیربکس آن از روغن غیراستاندارد استفاده شود، خیلی سریع از کار می‌افتد. روغن نقشی مهم در روانکاری و همچنین کاهش میزان گرمای کلی گیربکس دارد. با تعویض روغن گیربکس در فواصلی که به آن اشاره کردیم، می‌توانید مطمئن باشید که عمر مفید این بخش از خودروی شما به شکل قابل قبولی افزایش پیدا می‌کند.

بازدید‌های دوره‌ای باید حتماً انجام شوند

مورد مهم دیگری که برای افزایش عمر گیربکس اتوماتیک باید در نظر داشته باشید، بازدیدهای دوره‌ای از آن است. گیربکس یک قطعه مکانیکی محسوب می‌شود و در نتیجه به‌مرورزمان ممکن است دچار استهلاک شود. حتی گیربکس‌های تولیدشده توسط بهترین شرکت‌های خودروسازی نیز با گذشت زمان دچار مشکل خواهند شد و این امری غیر قابل اجتناب است.

به منظور کاهش مشکلات فنی باید بازدید دوره‌ای یا سرویس کامل گیربکس را جدی بگیرید. این نوع سرویس زمان‌بر نیست و می‌تواند عمر مفید جعبه دنده را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. در این سرویس‌ها بخش‌های مختلف گیربکس از جمله روغن، شیر برقی، توربین و… مورد بازدید و بررسی قرار می‌گیرند.

چنانچه مشکلی در هر یک از این بخش‌ها وجود داشته باشد، تعمیرکاران مربوطه نهایت تلاش خود را به منظور برطرف کردن آن به کار می‌گیرند. رفع چنین مواردی بلافاصله پس از وقوع آن‌ها از خراب شدن کامل گیربکس جلوگیری می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود که بتوانید با اطمینان خاطر از جعبه دنده اتوماتیک خودروی خود استفاده کنید.

به خلاص کردن خودرو عادت نکنید

برای افزایش عمر گیربکس اتوماتیک باید عادت‌های صحیح را در پیش بگیرید و مواردی همچون خلاص کردن مداوم خودرو را کنار بگذارید. برخی از افرادی که به تازگی خودروی دارای گیربکس اتوماتیک خریداری کرده‌اند، به این موضوع توجه ندارند و فکر می‌کنند که روند کار این جعبه دنده‌ها با گیربکس‌های دستی یکسان است.

خلاص کردن در زمان لانچ خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک می‌تواند عمر این بخش از اتومبیل را کاهش دهد. همچنین وقتی که پشت چراغ قرمز هستید، نباید خودرو را در حالت خلاص قرار دهید. این امر موجب شده تا با گذشت زمان بر روی بخش‌هایی همچون کلاچ و سوپاپ فشار وارد شود.

سخن پایانی

گیربکس بخشی اساسی از اتومبیل شماست و به همین جهت باید تمام تلاش خود را برای سالم نگه داشتن آن به کار بگیرید. خراب شدن گیربکس به دلایل مختلف می‌تواند امکان استفاده از خودرو را غیرممکن کند و از سوی دیگر منجر به پرداخت هزینه‌های سنگین برای تعمیر آن شود.

برای افزایش عمر گیربکس اتوماتیک باید به مواردی همچون عدم فشار به جعبه‌دنده، تعویض روغن در زمان صحیح و انجام بازدیدهای دوره‌ای توجه کنید. این گزینه‌های ساده در کنار هم موجب می‌شوند تا گیربکس اتوماتیک اتومبیل شما برای سال‌های متمادی بدون مشکل کار کند. در صورتی که با پرسش‌های بیشتری در این زمینه روبرو هستید،‌ حتماً با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را یاری کنند.

میلاد سرلک

میلاد سرلک هستم. مهندسی مکانیک خوندم و بیش از 16 سال سابقه تعمیر گیربکس خودرو دارم. 10 سالی هست که به صورت تخصصی تعمیر گیربکس اتوماتیک انواع خودروهای خارجی و ایرانی رو انجام میدم. هدفم اینه که تمامی تجارب شخصی، اطلاعات فنی و نکات مهم انواع گیربکس های اتوماتیک رو اینجا با شما به اشتراک بگذارم

دیدگاهتان را بنویسید