زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

شما در حال مشاهده هستید زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

اگر از زمان دقیق تعویض روغن گیربکس اتوماتیک خود آگاه باشید از عوارض جانبی ناشی از عدم وجود روغن کافی یا سالم در سیستم گیربکس در امان خواهید بود. روغن گیربکس در ماشین نقش مهمی در کارکرد صحیح دنده و موتور ایفا می‌کند. میزان این سیال در سیستم گیربکس باید کافی باشد و سنجش این روغن باید به‌طور ماهانه صورت پذیرد.

همچنین در نظر داشته باشید که هر گونه نشتی در روغن یا سیستم گیربکس باید توسط یک متخصص مهار شود. در این مقاله با بررسی مزایای تعویض به‌موقع روغن گیربکس خودرو و عوارض ناشی از عدم تعویض آن شما را با اهمیت این موضوع آشنا خواهیم کرد.

ضرورت تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

درصورتی‌که تعویض روغن گیربکس خودرو به‌طور مرتب انجام پذیرد عملکرد گیربکس روان‌تر و بهتر می‌شود و در نتیجه، صفحه‌کلاچ و جعبه‌دنده کارایی بهتری خواهند داشت. از طرفی، وجود روغن سالم و کافی در گیربکس از اصطکاک قطعات داخلی جلوگیری می‌کند و از این طریق در وقت و هزینۀ شما صرفه‌جویی می‌شود، چراکه عمر قطعات داخلی سیستم را بیشتر می‌کند.

حرارت موجود در گیربکس بسیار زیاد است و اگر سیال داخلی سالم باشد دمای داخلی به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. سروصدای اضافه ناشی از عملکرد اشتباه کلاچ و دنده نیز از بین می‌رود و در مجموع، خودروی اتومات شما عملکرد بهتری خواهد داشت.

اندازه‌گیری میزان روغن گیربکس اتوماتیک

برای سنجش میزان روغن موجود در سیستم گیربکس خودرو ابتدا باید خودرو را روشن کنید و در حالتی که ترمزدستی ماشین را کشیده‌اید منتظر بمانید. به‌صورت کلی بهترین زمان برای اندازه‌گیری روغن گیربکس زمانی است که خودرو روشن است و موتور به‌آرامی کار می‌کند. دنده را در حالت پارک یا P قرار دهید. در این حالت روغن به مرور گرم می‌شود و شما می‌توانید سنجش دقیق‌تری داشته باشید. در اکثر خودروهای اتوماتیک میلۀ اندازه‌گیری یا گیج روغن وجود دارد و شما می‌توانید از طریق دفترچۀ راهنما جای دقیق آن را پیدا کنید.

ابتدا گیج روغن را از پشت گیربکس بیرون بکشید و با یک دستمال میله را تمیز کنید. سپس آن را مجدد در سر جای خود قرار دهید و بار دیگر بیرون بکشید. در این حالت خط روغن را روی میلۀ اندازه‌گیری بررسی کنید. درصورتی‌که میزان روغن کم شده باشد نیاز است که به آن روغن تازه اضافه کنید.

نحوه تعویض روغن گیربکس

سیستم گیربکس‌های اتوماتیک نسبت به دستی پیچیده‌تر است. وظایف روغن نیز در این سیستم بیشتر است و به همین دلیل، حرارت بیشتری در گیربکس ایجاد می‌شود. این دمای بالا منجر به کاهش کیفیت روغن گیربکس می‌شود و اهمیت تعویض روغن گیربکس اتوماتیک را بیشتر می‌کند. تعویض روغن در سیستم‌های گیربکس اتومات آسان نیست و بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

در این عمل ابتدا باید مجرای تخلیۀ روغن گیربکس را در سیستم پیدا کنید. سپس روغن سوختۀ قبلی را از مجموعه خارج کنید. این عمل ممکن است کمی طول بکشد، چون در برخی موارد میزان روغن موجود زیاد است. روغن گیربکس مناسب برای هر سیستم جعبه‌دنده‌ای متناسب با خودرو انتخاب می‌شود و شما برحسب نوع و مدل خودروی خود باید روغن گیربکس مناسب را در مخزن مربوطه بریزید.

بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس ماشین اتوماتیک

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

یکی از بارزترین نشانه‌هایی که به شما یادآوری می‌کند باید اقدام به تعویض روغن گیربکس اتوماتیک خود کنید، سختی تعویض دنده است. اگر دنده به‌طور اشتباهی عوض می‌شود یا هنگام تعویض آن صدای ناخوشایندی از خودرو می‌شنوید باید آن را تعویض کنید.

به‌طورکلی در خودروهای اتومات بهتر است هر 60 تا 100 هزار کیلومتر کارکرد ماشین اقدام به تعویض روغن گیربکس کنید. در برخی موارد که فشار وارده بر موتور یا جعبه‌دنده و کلاچ بیشتر است ممکن است لازم باشد زودتر از حالت طبیعی آن را تعویض کنید. تشخیص این مورد را به یک متخصص گیربکس بسپارید. توصیه می‌شود در حین تعویض روغن، فیلترهای مربوطه را نیز تعویض کنید تا منجر به ایجاد گرفتگی در مجرای روغنی نشود.

عوارض عدم تعویض صحیح روغن گیربکس اتومات

درصورتی‌که در تعویض روغن گیربکس اهمال کنید و به میزان آن توجه کافی نداشته باشید، سیستم گیربکس ماشین دچار اختلال می‌شود. در پی این مسئله مواردی مانند آسیب به چرخ‌دنده‌های گیربکس بسیار رایج است. همچنین چون گیربکس به‌طور مستقیم با جعبه‌دنده در ارتباط است خودروی شما حین شتاب گرفتن با لرزیدن مواجه خواهد شد.

ممکن است هنگام تعویض دنده به مشکل بخورید یا دنده را اشتباهی عوض کنید. در پی این عارضه ممکن است صدای غیرمعمول و عجیبی نیز هنگام تعویض دنده بشنوید. اگر تعویض روغن گیربکس اتوماتیک دیربه‌دیر انجام شود، این سیال در سیستم گیربکس بیش از اندازه داغ و بوی سوختگی در ماشین پخش می‎شود.

نتیجه گیری

روغن موجود در سیستم گیربکس خودرو نقش مهم و حیاتی در سلامت کلاچ و دنده ایفا می‌کند. در نظر داشته باشید که این روغن باید شفاف باشد و هرگونه تغییر در ساختار ظاهری روغن نشان از ناسالم بودن آن است. این علائم نشان‌دهندۀ آن است که باید تعویض روغن گیربکس اتوماتیک صورت بگیرد. در صورت بروز هرگونه مشکل در گیربکس، تهران گیربکس با بیش از چندین سال سابقه در زمینۀ تعویض و تعمیر قطعات اورجینال در تهران آمادۀ خدمت‌رسانی به شما عزیزان است.

میلاد سرلک

میلاد سرلک هستم. مهندسی مکانیک خوندم و بیش از 16 سال سابقه تعمیر گیربکس خودرو دارم. 10 سالی هست که به صورت تخصصی تعمیر گیربکس اتوماتیک انواع خودروهای خارجی و ایرانی رو انجام میدم. هدفم اینه که تمامی تجارب شخصی، اطلاعات فنی و نکات مهم انواع گیربکس های اتوماتیک رو اینجا با شما به اشتراک بگذارم

دیدگاهتان را بنویسید