تعمیر شیر برقی گیربکس اتوماتیک

شما در حال مشاهده هستید تعمیر شیر برقی گیربکس اتوماتیک

تعمیر شیر برقی گیربکس اتوماتیک

خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک تفاوت های مهمی با خودروهای دستی دارند، زیرا فاقد پدال کلاچ اند و اینکه تعویض دنده به صورت دستی در آن ها وجود ندارد. برای انجام آن کافیست که دنده را روی حالت درایو قرار دهید تا همه کارها به صورت خودکار انجام شود. جعبه دنده های دستی و اتوماتیک هر دو یک کار را انجام می دهند اما با دو روش کاملا متفاوت.

جعبه دنده اتوماتیک یکی از بزگترین اختراعات صنعت خودروسازی است که امنیت زیادی دارد و توانسته محبوبیت بالایی را میان رانندگان کسب کند.
سیستم انتقال قدرت وظیفه قطع و وصل قدرت، انتقال نیرو تولیدی موتور و تغییر مقدار گشتاور را برعهده دارد. به عبارت دیگر هر خودرو بدون گیربکس نمی تواند نیرو موتور را مهار کند. این قطعه مصرف سوخت را کاهش می دهد و از هدر رفتن نیرو تولیدی موتور جلوگیری می کند.

قطعات تشکیل دهنده گیربکس اتوماتیک در هماهنگ با هم ماشین را به حرکت درمی آورند. اما با آسیب دیدن هر کدام از آنها دیگر قطعات نیز مشکل پیدا خواهند کرد و خودرو توانایی حرکت خود را از دست می دهد که در این صورت نیاز به رفع خرابی گیربکس اتوماتیک پیدا خواهیم کرد.
اما یکی از قطعاتی که در این مطلب قصد داریم خرابی و تعمیر آن را بررسی کنیم، شیر برقی است که اهمیت مهمی را در جعبه دنده ایفا می کند و کارایی بسیار بالایی دارد.

شیر برقی چیست؟

شیر برقی گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک برپایه روغن کار می کند که به آن سیال هیدرولیکی هم گفته می شود. تمام عملکردهای این قطعه از انتقال نیرو تولیدی موتور گرفته تا تغییر دنده و … با استفاده از همین فشار هیدرولیکی انجام می گیرد. جهت اعمال تغییرات در پیدا کردن مسیر روغن و فشار، به سوپاپ هایی نیاز دارد که بتواند این تغییر مسیر را انجام دهد.

در جعبه دنده های اتوماتیک به جای سوپاپها از شیر برقی استفاده می شود. به عنوان مثال گیربکس اتوماتیک AL4 دارای ۸ شیر برقی است که ۶ عدد از آنها متعلق به دنده ها هستند و اندازه ای کوچکتر دارند. ۲ عدد دیگر که بزرگتراند یکی به مدار اصلی روغن که همان ورودی از تورک کانورتر به سمت پمپ روغن و دیگری خنک کننده روغن است.

تمام شیرهای برقی در مجموعه ای تحت عنوان بلوک شیر برقی یا صفحه ساعت قرار گرفته و نصب شده اند. وظیفه اصلی این قطعه باز و بسته کردن مسیرهای پشت دیسک و صفحات روغنی جهت تعویض دنده یا تغییر دادن مسیر روغن جهت انجام تعویض دنده است. در حالت کلی این قطعه وظیفه تنظیم فشار روغن را برعهده دارد.

این شیرها در اندازه های مختلف ۱.۲ تا ۶ اینچ جهت بار ورودی و خروجی می باشند که از اجزای مختلفی از جمله: بدنه، ورودی سیال، خروجی سیال، قاب سیم پیچ، سیم پیچ، اتصال سیم، فنر، میله فلزی و دریچه خروجی تشکیل شده است. جلوگیری از خراب شدن این قطعه مستلزم مراقبت از گیربکس اتوماتیک است. زیرا با آسیب دیدن آن، دیگر قطعات نیز دچار مشکل می شوند زیرا وظیفه مهمی را بر عهده دارد.

علایم خرابی شیر برقی گیربکس اتوماتیک

خراب شدن شیر برقی علایم خاص خود را دارد که آشنا شدن با آنها می تواند در رفع مشکلات این قطعه کمک کننده باشد. از این رو برخی از نشانه های خراب شدن آن را در ادامه ذکر می کنیم:

  • تقه زدن خودرو
  • گاز هرز خوردن خودرو
  • کم شدن فشار روغن گیربکس
  • روشن شدن چراغ چک خودرو

شیربرقی به دلیل وظیفه مهمی که برعهده دارد به مراقبت اصولی نیاز دارد، اما باز با مراقب از آن ممکن است مشکل پیدا کند، زیرا یک قطعه مصرفی است و باگذر زمان کارایی خود را از دست می دهد و باید تعویض شود. در حالت کلی نمی توان دلایل خاصی را برای خرابی این قطعه ذکر کرد که بتوانید مانع از آن شوید. اما در صورت مشکل پیدا کردن باید حتما به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید و یک تعمیرکار ماهر آن را بررسی و عیب یابی کند.

 تعمیر یا تعویض این قطعه به تجربه، مهارت و دستگاه های خاصی نیاز دارد که فقط برخی از تعمیرگاه های مدرن و تخصصی به آنها مجهز هستند. به همین دلیل خودرویتان را به دست هر تعمیرکاری نسپارید، زیرا تعمیرکاران کم تجربه به دلیل عدم مهارت قابل قبولی که باید داشته باشند، صرفا با آزمون و خطا شیر برقی یا دیگر قطعات آسیب دیده را سرهم می کنند(نمی توان نام آن را تعمیر گذاشت) و پس از مدتی کارکرد، دوباره مشکل پیدا می کنند و باید هزینه ای چند برابری را به دلیل بزگتر شدن مشکل پرداخت کنید.

از این رو همواره توصیه می کنیم که با مشکل پیدا کردن گیربکس خودرویتان به دنبال یک تعمیرگاه معتبر و مطمئن باشید. در این میان مرکز تخصصی تهران گیربکس یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس و قطعات مختلف تشکیل دهنده آن است که از تعمیرکارانی ماهر و متخصص در این زمینه تشکیل شده است و قادراند تمامی مشکلات جعبه دنده خودرویتان را در کمترین زمان ممکن پیدا و رفع کنند. همچنین تمام تعمیرات انجام گرفته توسط این تعمیرگاه دارای گارانتی هستند پس با خیال راحت ماشینتان را به تعمیرکاران ما بسپارید تا با به صرفه ترین هزینه نسبت به دیگر مراکز تحویلتان دهند.

انحام مرتب سرویس های دوره ای

همانطور که در بالا ذکر کردیم، مراقبت و اطمینان از سلامتی گیربکس و اجزا تشکیل دهنده آن، ضمانت سلامتی شیربرقی است. از این رو انجام مرتب سرویس های دوره ای بسیار حیاتی و کمک کننده است.

جعبه دنده و قطعات تشکیل دهنده آن هرچند وقت یکبار به سرویس های دوره ای نیاز دارند که این کار اغلب توسط کمپانی سازنده خودرو بنابر کارکرد کیلومتر و مدت زمان استفاده از خودرو ذکر می شود.
در حالت کلی گیربکس اتوماتیک خودرویتان باید هر ۵۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر سرویس شود.
سرویس بخشی از تعمیر و نگهداری گیربکس است که شامل موارد زیر می باشد:

  • تمیز کردن پمپ
  • نصب واشر جدید
  • بررسی پمپ و تست
  • تمیز و یا در صورت نیاز تعویض کردن فیلتر
  • تعویض روغن
  • بررسی شیر برقی

مقالات مرتبط:

تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک

تعمیر ساعت گیربکس اتوماتیک

تقه زدن گیربکس اتوماتیک

این پست دارای یک دیدگاه است

  1. سیروس نظامی

    با سلام و درود و تشکر از راهنماییهای بسیار مفید و با تشکر از عزیزان طراح و هدایت کننده سایت مرکز که بسیار عالی و حرفه ای کار مرکز را شرح داده اند.امیدوارم کارکرد تعمیرگاه به خوبی وب سایت تعمیرگاه باشد.مکانیک های سنتی هنوز هم به طریقه قدیم اتومبیلها را جهت تعمیر پدیرفته و با هزینه های بسیار و بی ربط که آزمون و خطا بهترین تعریف شما از ان است هم به خودرو هم به اعتماد مالک ان که سرمایه های اصلی تعمیرگاهها هستند و عدم اعتماد به همه تعمیرگاهها

دیدگاهتان را بنویسید