نحوه روشن و خاموش کردن ماشین اتومات

شما در حال مشاهده هستید نحوه روشن و خاموش کردن ماشین اتومات

نحوه روشن و خاموش کردن ماشین اتوماتیک

بسیاری از افرادی که با خرید خودروهای اتومات خود را از سختی پدال کلاچ رها کرده‌اند با چگونگی استفاده از این خودروها آشنا نیستند. آموزش نحوه روشن و خاموش کردن ماشین اتومات موجب می‌شود که عوارض جانبی ناشی از عدم استفاده صحیح از این خودروها کاهش پیدا کند.

مشاوره رایگان: 09128397793

ویدیوی معرفی تهران گیربکس:

از جمله رایج‌ترین عوارضی که در صورت استفاده نادرست از این خودروها به چشم می‌خورد آسیب به گیربکس ماشین است. هم‌چنین بسیاری از افراد به دنبال این هستند که بدانند آیا خودروهای اتومات نیز مانند خودروهای دستی با هل دادن روشن می‌شوند یا نه. در این مقاله با بررسی هر دو مسئله، سعی داریم استفاده صحیح از این خودرو را به شما آموزش بدهیم.

نحوه روشن کردن ماشین اتومات

در صورتی که قبلاً از ماشین‌های اتومات استفاده نکرده‌اید جای نگرانی نیست. به طور کلی روشن و خاموش کردن ماشین‌های اتومات در مقایسه با خودروهایی که کلاچ دارند بسیار ساده‌تر است. پدال کلاچ و سایر اقداماتی که برای عوض کردن دنده الزامی بود در این خودروها حذف شده است. گیربکس‌های موجود در ماشین‌های اتومات در عین سادگی سیستم پیچیده‌ای دارند و نحوه روشن و خاموش کردن ماشین اتومات ممکن است برای شما ایجاد نگرانی کند.

نحوه روشن یا خاموش کردن خودروی اتومات

برای روشن کردن خودروی اتومات ابتدا باید دنده ماشین را از حالت پارک یا P خارج کنید. سپس پای خود را بر روی پدال ترمز قرار دهید و اقدام به روشن کردن خودرو کنید. در حین اینکه ترمز را با پای خود نگه داشته‌اید دنده را روی حالت D یا رانندگی قرار دهید.

پس از اینکه پای خود را از روی پدال ترمز برمی‌دارید خودرو کمی به سمت جلو حرکت می‌کند. در این مرحله هوشمند و اتومات بودن خودروی شما نمایان می‌شود چرا که گیربکس خودرو به طور خودکار دنده مناسب برای حرکت را انتخاب می‌کند و شما با فشار دادن پدال گاز می‌توانید به راحتی رانندگی کنید.

نحوه خاموش کردن خودروی اتوماتیک

شیوه خاموش کردن خودروی اتوماتیک

خاموش کردن خودروی اتومات نیز اصول و قواعدی مانند روشن کردن آن دارد. مزیت دیگر خودروهای اتومات این است که همزمان با کاهش سرعت، دنده را نیز به طور خودکار پایین می‌آورد و از این طریق سلامت گیربکس را حفظ می‌کند. برای خاموش کردن خودروی اتومات باید پای خود را روی پدال ترمز بگذارید و دنده را در حالت N یا خلاص قرار دهید.

سپس با کشیدن ترمز دستی اختیار ترمز را به خودرو بسپارید و پدال ترمز را رها کنید. در این مرحله دنده را روی حالت پارک یا P قرار دهید و موتور خودروی خود را خاموش کنید. رعایت اصول ذکر شده در مبحث نحوه روشن و خاموش کردن ماشین اتومات موجب می‎شود که گیربکس اتومبیل شما تحت فشار شدید قرار نگیرد و سلامت بماند.

نحوه هل دادن ماشین اتومات

یکی از دلایلی که توصیه می‌شود نحوه روشن و خاموش کردن ماشین اتومات و هم‌چنین هل دادن صحیح آن‌ها آموزش داده شود این است که خودروهای اتومات با دستی دارای تفاوت‌های بنیادین و اساسی هستند. دستورالعمل استفاده از این خودروها در شرایط بحرانی که منجر به هل دادن خودرو می‌شود با یکدیگر متفاوت است. در صورتی که با این اصول آشنا نباشید به گیربکس خودرو آسیب جدی وارد می‌کنید و باید هزینه‌های گزافی بابت تعمیر آن پرداخت کنید.

برای هل دادن خودروهای اتومات ابتدا باید سوئیچ را به سمت روشن بچرخانید. سپس دنده را روی حالت N یا خلاص بگذارید و اقدام به هل دادن خودرو کنید. در این مرحله باید از افراد دیگری نیز کمک بگیرید تا بتوانید ماشین را به جلو حرکت دهید. در خودروهای دستی از کلاچ در این قسمت کمک گرفته می‌شود با این حال عدم وجود این پدال در خودروهای اتومات موجب می‎شود که در برخی موارد این عمل کمک‌ کننده نباشد. در صورت بروز هرگونه مشکل بهتر است با متخصص این حوزه تماس بگیرید.

مزایای تعمیرگاه تخصصی تهران گیربکس

تماس با سرپرست تعمیرگاه: 09128397793

روشن کردن خودروی اتومات با هل دادن

همان‌طور که اشاره شد، عدم وجود پدال کلاچ در خودروهای اتوماتیک موجب می‌شود که سیستم گیربکس به صورت فنی قادر به روشن شدن با هل دادن نباشد. عملکرد گیربکس‌های دستی و اتومات با یکدیگر متفاوت است. شاید هل دادن موجب روشن شدن خودرویی با دنده دستی شود اما اگر نمی‌خواهید آسیب جدی به سیستم گیربکس اتومات خود وارد کنید، بهتر است از این طریق اقدام به روشن کردن خودروی خود ننمایید.

چرخ‌دنده‌های استفاده شده در سیستم گیربکس اتومات بسیار ظریف طراحی شده‌اند و به حرکت درآوردن آن‌ها از طریق هل دادن کار آسانی نخواهد بود. بکسل کردن خودروهای اتومات نیز با خودروهای دستی متفاوت است. چرخش روغن در گیربکس اتومات با دستی متفاوت است.

حین بکسل کردن خودرو یکی از مواردی که بسیار کمک ‌کننده خواهد بود، روغن موجود در این سیستم است. گیربکس اتومات حین بکسل هیچ روغنی از خود خارج نمی‌کند و این مسئله موجب آسیب و ایجاد ساییدگی در چرخ‌دنده‌های گیربکس می‌شود.

نتیجه‌گیری

آموزش چگونگی استفاده درست از ماشین اتومات دغدغه بسیاری از افرادی است که به تازگی خودروهای اتومات تهیه کرده‌اند. هم‌چنین نحوه صحیح هل دادن این خودروها با ماشین‌های دستی متفاوت است چراکه پدال کلاچ در این ماشین‌ها به طور کامل حذف شده است.

عدم استفاده صحیح از چهار دنده اصلی موجود و همچنین عدم یادگیری نحوه روشن و خاموش کردن ماشین اتومات موجب آسیب جدی به گیربکس خودرو می‌شود. در صورت بروز هرگونه مشکل، تهران گیربکس با بیش از سال‌ها سابقه به عنوان تخصصی‌ترین مرکز تعمیر گیربکس در تهران آماده خدمت‌رسانی به شما است.

تماس با متخصص تعمیرات: 09128397793

 

میلاد سرلک

میلاد سرلک هستم. مهندسی مکانیک خوندم و بیش از 16 سال سابقه تعمیر گیربکس خودرو دارم. 10 سالی هست که به صورت تخصصی تعمیر گیربکس اتوماتیک انواع خودروهای خارجی و ایرانی رو انجام میدم. هدفم اینه که تمامی تجارب شخصی، اطلاعات فنی و نکات مهم انواع گیربکس های اتوماتیک رو اینجا با شما به اشتراک بگذارم

دیدگاهتان را بنویسید